AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #1 Skrevet 28. januar 2023 Hei, Jeg har studert i utlandet i 7 år (ble uteksaminert i 2021) og har jobbet siden det. Jeg har så vidt noe i egenkapital siden jeg ikke har hatt tid til å jobbe. Har ikke hatt mulighet til å jobbe ved siden av studiene grunnet hardt studie. Jobbet heller ikke da jeg gikk på VGs siden jeg måtte jobbe med skole for å komme inn på dette studiet. I jobben jeg har nå får jeg godt betalt, men må spare ganske mye i EK siden foreldrene mine ikke har mulighet til å hjelpe så mye. Etter studiene valgte jeg å flytte hjem og jobbe sånn at jeg får spart opp i EK og betalt tilbake et veldig (og da mener jeg veldig) høyt studielån. Jeg blir snart 28 år men har planer om å bo her i hvertfall 2 år til for å få en god EK og penger til overs. Tror dere det blir sett på som rart? At jeg er 28 og fortsatt bor hjemme? Er redd for at folk tenker det selvom jeg forteller dem at jeg sparer til EK, noen ganger unnlater jeg å si at jeg bor hjemme. Anonymkode: 444fb...41e 3
svartkatt Skrevet 28. januar 2023 #2 Skrevet 28. januar 2023 Du bor der jo for å spare. Er helt innafor det. Du er heldig som kan gjøre dette. 14 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #3 Skrevet 28. januar 2023 Vel du er jo ikke en som sitter på gutterommet og gamer. Bodd alene i utlandet, så jeg tenker at du har evne å klare deg selv og faktisk benytter anledningen å skape en økonomisk trygg fremtid med bra utdanning og EK til bolig. Jeg gjorde det samme, men jeg er dame og det virker som det er mindre problematisk for kvinner. En litt rar tilværelse er det likevel, for jeg klarte aldri å ta med noen hjem. Å gå ut på byen var heller ikke noe alternativ, jeg ville jo spare mest mulig. Så den perioden du har tenkt å spare ville jeg anbefale å få kanskje en jobb til/overtid. Spare mer, mindre tid til det sosiale. Anonymkode: 6022f...172 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #4 Skrevet 28. januar 2023 Så lenge du bor hjemme, betaler litt for deg, kjøper inn mat, hjelper til. Altså, at du oppfører deg som en voksen og ikke som en tenåring som bor hjemme hos mamma og pappa. Tenker det går mer på hvor voksen du er. Men samtidig så kan det være vanskelig å møte noen, og bli kjent, tenker da på evt Kjæreste. Mange vil nok avstå fra å bli med hjem til foreldrene, på ett lite rom. Man vil jo gjerne ha rom og frihet, som voksne. Men dette er jo noe du må velge selv, og hva du evt må «ofre» for å få egenkapital. Jeg hadde aldri klart å bo hjemme i den alderen, er helt avhengig av mitt eget sted. Hadde også blitt gal av å ha foreldrene tett på hele tiden. Men så skal det også sies at jeg hadde familie og barn på den alderen, og enda vanskeligere å se for seg å bo hjemme da Anonymkode: b3afd...bea 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #5 Skrevet 28. januar 2023 Litt rart, men det gir jo mening å gjøre det sånn. Men studielånet bør du ikke betale ned mer enn nødvendig. Bedre å bruke pengene til egenkapital så du heller får lavere boliglån. Anonymkode: ab94c...8c4 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #6 Skrevet 28. januar 2023 Jeg er også 28 år, nettopp gjort det slutt med samboeren min og skal flytte hjem til mamma. For å «lande» litt, og for å spare penger. Kommer nok til å bli boende minst ett år. Føler ikke på noe skam rundt dette, er takknemlig for å ha er sted å bo. Livet skjer, og de fleste vil nok vise deg forståelse. Anonymkode: d582f...55f 8 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #7 Skrevet 28. januar 2023 Upopulær mening tydeligvis, men jeg synes det er rart. Mange som ikke kan kjøpe sin egen bolig før de er langt over 30, og om du tjener greit og leier en sokkelleilighet et par år så tar det ikke lang tid før du har nok EK. Jeg hadde heller ikke datet noen som bodde hjemme hos foreldrene sine i en alder av 28. Og hva tenker foreldrene dine? Synes de det er greit å ha ungen sin på snart 30 boende hjemme i så lang tid? Det er ikke en menneskerett å eie bolig, og det å ta «snarveien» med å flytte inn til mamma og pappa når man snart bikker 30 synes jeg vitner om umodenhet. De skal ikke ta vare på deg mer, på tide å vokse opp og klare seg selv uansett om det betyr havregryn og sokkelleilighet/hybel noen år. Anonymkode: fd8e4...6f5 12 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #8 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Upopulær mening tydeligvis, men jeg synes det er rart. Mange som ikke kan kjøpe sin egen bolig før de er langt over 30, og om du tjener greit og leier en sokkelleilighet et par år så tar det ikke lang tid før du har nok EK. Jeg hadde heller ikke datet noen som bodde hjemme hos foreldrene sine i en alder av 28. Og hva tenker foreldrene dine? Synes de det er greit å ha ungen sin på snart 30 boende hjemme i så lang tid? Det er ikke en menneskerett å eie bolig, og det å ta «snarveien» med å flytte inn til mamma og pappa når man snart bikker 30 synes jeg vitner om umodenhet. De skal ikke ta vare på deg mer, på tide å vokse opp og klare seg selv uansett om det betyr havregryn og sokkelleilighet/hybel noen år. Anonymkode: fd8e4...6f5 Enig, selv om det tydeligvis er veldig upopulært å skrive her på kg. Anonymkode: a8d72...edd 6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #9 Skrevet 29. januar 2023 Er 31 og bor med mamma! Anonymkode: cc05d...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #10 Skrevet 29. januar 2023 Hva med å være en 40 år gammel mann uføretrygdet. Snylter på moren sin , betaler ingen husleie, og fornøyd med den tilværelsen . Han eier hytte han reiser til innimellom. En stor feit snylter . 🤮🤮🤮 Anonymkode: bcfb1...de7 1
Akryl Skrevet 29. januar 2023 #11 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Upopulær mening tydeligvis, men jeg synes det er rart. Mange som ikke kan kjøpe sin egen bolig før de er langt over 30, og om du tjener greit og leier en sokkelleilighet et par år så tar det ikke lang tid før du har nok EK. Jeg hadde heller ikke datet noen som bodde hjemme hos foreldrene sine i en alder av 28. Og hva tenker foreldrene dine? Synes de det er greit å ha ungen sin på snart 30 boende hjemme i så lang tid? Det er ikke en menneskerett å eie bolig, og det å ta «snarveien» med å flytte inn til mamma og pappa når man snart bikker 30 synes jeg vitner om umodenhet. De skal ikke ta vare på deg mer, på tide å vokse opp og klare seg selv uansett om det betyr havregryn og sokkelleilighet/hybel noen år. Anonymkode: fd8e4...6f5 Hvis foreldre har slike holdninger, er det som medfører at når de blir gamle, blir de ikke ivaretatt av barna. Blir helt overlatt til dårlig eldreomsorg. 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #12 Skrevet 29. januar 2023 Min mann bodde hjemme til han var nesten 30 år. Da flyttet han inn i nytt hus og er gjeldfri i dag som 50 åring. Han har hatt en mye enklere vei enn meg, som flyttet ut som 16 åring. Jeg hadde ingen problemer med å etablere meg med han, selv om han bodde lenge hjemme. I mine øyne, var det svært smart økonomisk. Du har jo i tillegg bodd hjemmefra i noen år og klart deg selv. Anonymkode: 79374...66e 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #13 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei, Jeg har studert i utlandet i 7 år (ble uteksaminert i 2021) og har jobbet siden det. Jeg har så vidt noe i egenkapital siden jeg ikke har hatt tid til å jobbe. Har ikke hatt mulighet til å jobbe ved siden av studiene grunnet hardt studie. Jobbet heller ikke da jeg gikk på VGs siden jeg måtte jobbe med skole for å komme inn på dette studiet. I jobben jeg har nå får jeg godt betalt, men må spare ganske mye i EK siden foreldrene mine ikke har mulighet til å hjelpe så mye. Etter studiene valgte jeg å flytte hjem og jobbe sånn at jeg får spart opp i EK og betalt tilbake et veldig (og da mener jeg veldig) høyt studielån. Jeg blir snart 28 år men har planer om å bo her i hvertfall 2 år til for å få en god EK og penger til overs. Tror dere det blir sett på som rart? At jeg er 28 og fortsatt bor hjemme? Er redd for at folk tenker det selvom jeg forteller dem at jeg sparer til EK, noen ganger unnlater jeg å si at jeg bor hjemme. Anonymkode: 444fb...41e Du kan leie i et par tiår eller du kan bo hjemme i to år og kjøpe deg noe eget. Er det verd å droppe en slik mulighet pga hva folk tenker? -nei. Var jeg deg så hadde jeg levd så billig som bare mulig for å realisere boligdrømmen. Anonymkode: 504ac...e64 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #14 Skrevet 29. januar 2023 Selvfølgelig helt greit. Bare oppfør deg voksent, og hjelp til med husarbeid og innkjøp. Anonymkode: 89dfa...661 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #15 Skrevet 29. januar 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Upopulær mening tydeligvis, men jeg synes det er rart. Mange som ikke kan kjøpe sin egen bolig før de er langt over 30, og om du tjener greit og leier en sokkelleilighet et par år så tar det ikke lang tid før du har nok EK. Jeg hadde heller ikke datet noen som bodde hjemme hos foreldrene sine i en alder av 28. Og hva tenker foreldrene dine? Synes de det er greit å ha ungen sin på snart 30 boende hjemme i så lang tid? Det er ikke en menneskerett å eie bolig, og det å ta «snarveien» med å flytte inn til mamma og pappa når man snart bikker 30 synes jeg vitner om umodenhet. De skal ikke ta vare på deg mer, på tide å vokse opp og klare seg selv uansett om det betyr havregryn og sokkelleilighet/hybel noen år. Anonymkode: fd8e4...6f5 For 10+ år siden så hadde jeg nok vært enig med deg. Men etter hvert som alt har steget i pris, og det har blitt vanskeligere og vanskeligere å komme seg i boligmarkedet (spesielt fra ifjor er det jo verre enn noensinne!). Nå synes jeg det høres veldig fornuftig å gjøre som ts (men som flere nevner, at hen ikke forventer hotellopphold men bidrar selvfølgelig). Tror det vil bli vanligere fremover for ungdom og bo hjemme lengre enn før, slik at dem får sjanse til å få spart opp til egen bolig. Så til TS: Go for it! Anonymkode: 4ee50...75f 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #16 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Upopulær mening tydeligvis, men jeg synes det er rart. Mange som ikke kan kjøpe sin egen bolig før de er langt over 30, og om du tjener greit og leier en sokkelleilighet et par år så tar det ikke lang tid før du har nok EK. Jeg hadde heller ikke datet noen som bodde hjemme hos foreldrene sine i en alder av 28. Og hva tenker foreldrene dine? Synes de det er greit å ha ungen sin på snart 30 boende hjemme i så lang tid? Det er ikke en menneskerett å eie bolig, og det å ta «snarveien» med å flytte inn til mamma og pappa når man snart bikker 30 synes jeg vitner om umodenhet. De skal ikke ta vare på deg mer, på tide å vokse opp og klare seg selv uansett om det betyr havregryn og sokkelleilighet/hybel noen år. Anonymkode: fd8e4...6f5 Fikk du med deg at ts har studert i utlandet i flere år og dermed er både voksen og selvstendig ? Anonymkode: 6af65...5c8 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #17 Skrevet 29. januar 2023 Selvfølgelig er det rart. Du utnytter jo foreldrene dine. Anonymkode: 23d91...77c 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #18 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fikk du med deg at ts har studert i utlandet i flere år og dermed er både voksen og selvstendig ? Anonymkode: 6af65...5c8 Og derfor ønsker ts å utnytte foreldrene? Voksen og selvstendig må bo selvstendig, ikke med foreldrene. Anonymkode: 23d91...77c 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #19 Skrevet 29. januar 2023 Jeg ser ingen problemer med det så lenge årsaken er at du sparer. Jeg har datet en fyr som bodde midlertidig hjemme. Han eier et flott hus i et fint strøk i Oslo nå☺️ De damene som blir skremt av bosituasjonen din, er uansett ikke noe å samle på. Anonymkode: ed40c...e07 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #20 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg ser ingen problemer med det så lenge årsaken er at du sparer. Jeg har datet en fyr som bodde midlertidig hjemme. Han eier et flott hus i et fint strøk i Oslo nå☺️ De damene som blir skremt av bosituasjonen din, er uansett ikke noe å samle på. Anonymkode: ed40c...e07 Haha. Jeg ville aldri datet en som utnytter foreldrene sine. Det er direkte skammelig. Anonymkode: 23d91...77c 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå