Gå til innhold

Er det mulig å hente ut pensjonssparingen nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen har sett på amerikanske serier og tror det er likt i Norge. 

Anonymkode: c462c...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Både jeg og mannen har tvungen pensjonssparing via jobb, altså det trekkes automatisk akkurat som skatten. Ingen av oss tror noe på at det vil bli noe pensjon å hente om 30-40 år, og vi lurer på om det går an å slutte med den sparingen eller hente ut pengene som er spart hittil? 

Er nå vi vil bruke de pengene. Enten har verden gått til helvete, eller så har velferdsstaten kræsjet eller etellerannet, uansett blir det aldri i verden en hyggelig pensjonisttilværelse for oss når vi blir 67.

Men siden dette går via jobb, kan man slutte å spare til pensjon? 

Anonymkode: 3a7ff...858

😂😂

Anonymkode: 71ec4...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om den norske velferdsstaten går åt skogen, så er det jo pensjonen fra folketrygden du ikke får. Pengene arbeidsgiver setter av for nå, er dine uansett. Så spørs det hvordan du vil forvalte de, der har man noen val ift risikoprofil ol. Dør du før pensjonsalder så utbetales vel de til arvingene. Det du har opparbeidet deg i folketrygden derimot, mottar man ikke om man går bort før pensjonsalder.

Anonymkode: f412e...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, om den norske velferdsstaten går åt skogen, så er det jo pensjonen fra folketrygden du ikke får. Pengene arbeidsgiver setter av for nå, er dine uansett. Så spørs det hvordan du vil forvalte de, der har man noen val ift risikoprofil ol. Dør du før pensjonsalder så utbetales vel de til arvingene. Det du har opparbeidet deg i folketrygden derimot, mottar man ikke om man går bort før pensjonsalder.

Anonymkode: f412e...f81

Ikke hvis man er ansatt i det offentlige… pensjonsbeholdningen er bare en fiktiv beholdning. Pengene som betales inn brukes nå. 

Anonymkode: 0de2a...df4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, både nyttige og spydige. 🙄 Jeg tror ikke det er noe samfunn, langt mindre fungerende banker, velferdsordninger eller pensjonskasse om 30 år. Og om det er, så vil det ikke være noe vi kan få tilgang til uansett. 

Jeg tror de tallene på datamaskiner som nå kalles penger er en saga blott, og at den viktigste valutaen vi kommer til å ha er evnen til å dyrke, jakte, sanke, partere og tilberede vår egen mat med enkle midler. 

Så vi ønsker heller å bruke de pengene vi tjener nå til å skaffe oss  høyest mulig selvforsyningsgrad, skaffe verktøy og utstyr, samt lære oss og barna de ferdighetene vi trenger for å overleve. 

Nå øker pensjonsalderen i Frankrike (et av mange tegn på utviklingen, og bare noe som fikk meg til å tenke på dette igjen), og verden går generelt til helvete, så jeg skjønner ikke vitsen med  pensjonssparing. 

Når jeg blir pensjonist er min viktigste valuta at jeg har god tilknytning til mine friske og ressurssterke barn, så de ønsker å ta vare på meg. Ellers kan jeg alltids ta selvmord, jeg har ikke noe ønske om å leve i årevis med sykdommer og demens og gudene vet hva. 

Men tydeligvis er det ikke et valg, så vi får prøve å jobbe mer svart og leve billig ellers. 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, både nyttige og spydige. 🙄 Jeg tror ikke det er noe samfunn, langt mindre fungerende banker, velferdsordninger eller pensjonskasse om 30 år. Og om det er, så vil det ikke være noe vi kan få tilgang til uansett. 

Jeg tror de tallene på datamaskiner som nå kalles penger er en saga blott, og at den viktigste valutaen vi kommer til å ha er evnen til å dyrke, jakte, sanke, partere og tilberede vår egen mat med enkle midler. 

Så vi ønsker heller å bruke de pengene vi tjener nå til å skaffe oss  høyest mulig selvforsyningsgrad, skaffe verktøy og utstyr, samt lære oss og barna de ferdighetene vi trenger for å overleve. 

Nå øker pensjonsalderen i Frankrike (et av mange tegn på utviklingen, og bare noe som fikk meg til å tenke på dette igjen), og verden går generelt til helvete, så jeg skjønner ikke vitsen med  pensjonssparing. 

Når jeg blir pensjonist er min viktigste valuta at jeg har god tilknytning til mine friske og ressurssterke barn, så de ønsker å ta vare på meg. Ellers kan jeg alltids ta selvmord, jeg har ikke noe ønske om å leve i årevis med sykdommer og demens og gudene vet hva. 

Men tydeligvis er det ikke et valg, så vi får prøve å jobbe mer svart og leve billig ellers. 😊

Hvor gamle er barna dine hvis du allerede kan kalle dem resurssterke? 25?  30? Da har vel ikke du 30 år igjen til fu er pensjonist. Hvis de er yngre så skal du være forsiktig med å kalle dem ressurssterke. Du bestemmer ikke over livet deres og kan vite om de blir resurssterke eller svake. Og syke kan alle bli, uansett alder.

Nå vet ikke jeg hvor dere jobber, men i de aller fleste bedrifter er pensjonssparing en utgift bedriften har. Det er ikke noe den ansatte betaler for. Hvis ikke staten hadde pålagt bedriften å betale de pengene så hadde du uansett ikke hatt dem. 

De er jo sånn i livet og i denne verden at vi ikke vet hva fremtiden bringer. Den kan være lys, men den kan også være mørk slik du fremstiller den. Uansett hvordan den blir så må vi tenke positivt og tenke at vi lever om 30 år, at vi er friske, at pengene investert i forbud fremdeles har en verdi. For hvis vi tenker negativt og ikke sparer, og det viser seg at ting ser lyst ut, sp kommer vi til å slite. For det vi nesten helt sikkert vet er at pensjonen fra staten blir mindre, den blir det ikke mulig å leve av. Og det er der den sparingen kommer inn. 

Anonymkode: 901c3...932

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Obligatorisk tjenestepensjon var innført 2006, men får ikkje noko ut av  den kontoen før etter fylte 67 år.  Skulle du dø før den tid har dine etterlatte krav på å få utbetalt innestående beløp. 

Det kan vera mange måter å spare til pensjonsalderen på, og stadig flere har  idag sikret pensjonsalderen allerede ved fødselen i form av formue, og arv. 

Anonymkode: 980c1...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Denne sparingen bestemmer jo folk selv om de vil ha. Den er ikke tvungen. Jeg bruker ikke et slikt pensjonssparingsprodukt for å spare til min pensjon, nettopp fordi jeg ikke har noe ønske om å låse pengene mine.

Anonymkode: 54619...52f

Nei, avtalefestet pensjonsparing bestemmer man jo ikke selv, om man ikke er enmannsforetak. Hva er det du sikter til her av spareprodukt?

Anonymkode: 2fe5f...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, avtalefestet pensjonsparing bestemmer man jo ikke selv, om man ikke er enmannsforetak. Hva er det du sikter til her av spareprodukt?

Min kommentar var til et innlegg om bankenes pensjonssparingsprodukter. Disse er det helt frivillig å benytte seg av.

Det blir jo stadig anbefalt at man selv sparer til pensjon i tillegg til den tvungne sparingen og bankene har jo kastet seg på dette og tilbyr en bråte ned produkter innen personlig/individuell pensjonssparing.
Har du virkelig aldri hørt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det rareste jeg har lest på lenge. 
Grunnen til at en har innskuddspensjon via jobb og privat pensjonssparing,  er jo nettopp pga det vil være flere pensjonister og trygdemottakere enn folk på lønningslistene til å betale skatt. 
På den måten vil en ha en mere normal pensjon utbetalt. 
Å leve med så fjerne fremtidsutsikter er ikke bra, og det merkeligste er at dere på en måte tenker at dere skal bli selvforsynte i hverdagen pga investering i egnet utstyr til det. 
Det var jo en gang i tiden etter det første månelandingen at noen trodde det ville bli bosetninger på månen også. 
Jeg vil heller anta at dere vil bli en belastning for deres barn med den innstillingen dere har til samfunnet. 
Hvem pokker er det som ønsker å finne foreldrene som har tatt selvmord pga noen idiotiske økonomiske valg de tok i yngre dager ???  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kommentar var til et innlegg om bankenes pensjonssparingsprodukter. Disse er det helt frivillig å benytte seg av.

Det blir jo stadig anbefalt at man selv sparer til pensjon i tillegg til den tvungne sparingen og bankene har jo kastet seg på dette og tilbyr en bråte ned produkter innen personlig/individuell pensjonssparing.
Har du virkelig aldri hørt om det?

Jo men denne posten handler ikke om privat pensjonsparing, men innskuddspensjon gjennom jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hmmmm ja, pensjonssparingen er heldigvis - for deg - låst, slik at samfunnet slipper å måtte betalt for deg når du blir 80, det viser seg at verden fremdeles ikke har gått fullstendig til helvete, ungene dine er lite interessert i å passe på deg 24/7, og du er for skral til å stå i potetåkeren hele dagen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver kan aldri betale ut pensjonssparingen, de er pålagt å spare minst 2% til deg som innskuddspensjon og står fritt til å betale mer inn i pensjon. Dere er likevel heldig, det offentlige trekker 2% av lønna for pensjonsordningen. I følge de for å dekke deres fantastiske forsikringer, overlegne pensjonsordning o.l.

Fint å tenke på at jeg i praksis betaler 35.9% i skatt av min lønn, sammenlignet med den ordinære 33.9% marginalskatten ville vært på uten 2% tvungen pensjonstrekk.

Anonymkode: 5b739...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Arbeidsgiver kan aldri betale ut pensjonssparingen, de er pålagt å spare minst 2% til deg som innskuddspensjon og står fritt til å betale mer inn i pensjon. Dere er likevel heldig, det offentlige trekker 2% av lønna for pensjonsordningen. I følge de for å dekke deres fantastiske forsikringer, overlegne pensjonsordning o.l.

Fint å tenke på at jeg i praksis betaler 35.9% i skatt av min lønn, sammenlignet med den ordinære 33.9% marginalskatten ville vært på uten 2% tvungen pensjonstrekk.

Anonymkode: 5b739...91a

Det var kanskje fint og flott før, men nå er jo ikke pensjonsordningen overlegen engang penger! 🙄 

Mvh ansatt i staten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hjelpes meg, foliehatten sitter godt i dag ser jeg 🌟

Anonymkode: 8c66a...db3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Når jeg blir pensjonist er min viktigste valuta at jeg har god tilknytning til mine friske og ressurssterke barn, så de ønsker å ta vare på meg.

🙄

Anonymkode: 49427...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...