AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #1 Del Skrevet 28. januar 2023 Både jeg og mannen har tvungen pensjonssparing via jobb, altså det trekkes automatisk akkurat som skatten. Ingen av oss tror noe på at det vil bli noe pensjon å hente om 30-40 år, og vi lurer på om det går an å slutte med den sparingen eller hente ut pengene som er spart hittil? Er nå vi vil bruke de pengene. Enten har verden gått til helvete, eller så har velferdsstaten kræsjet eller etellerannet, uansett blir det aldri i verden en hyggelig pensjonisttilværelse for oss når vi blir 67. Men siden dette går via jobb, kan man slutte å spare til pensjon? Anonymkode: 3a7ff...858 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #2 Del Skrevet 28. januar 2023 Jeg vet ikke om du kan ta de ut for å bruke pengene, men jeg samlet alle pensjonsfondene mine og satt alt inn i et fond ved hjelp av en app som heter Kron. Jeg har hatt mange små jobber, så tenkte det var bedre å satse alle pengene på 1-2 fond enn å spare 10.000 her og der i forskjellige. Anonymkode: 75942...7cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #3 Del Skrevet 28. januar 2023 Nei, det går ikke an. https://www.dnb.no/bedrift/pensjon/Spoersmaal-og-svar-innskuddspensjon.html Anonymkode: 0de2a...df4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #4 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Både jeg og mannen har tvungen pensjonssparing via jobb, altså det trekkes automatisk akkurat som skatten. Ingen av oss tror noe på at det vil bli noe pensjon å hente om 30-40 år, og vi lurer på om det går an å slutte med den sparingen eller hente ut pengene som er spart hittil? Er nå vi vil bruke de pengene. Enten har verden gått til helvete, eller så har velferdsstaten kræsjet eller etellerannet, uansett blir det aldri i verden en hyggelig pensjonisttilværelse for oss når vi blir 67. Men siden dette går via jobb, kan man slutte å spare til pensjon? Anonymkode: 3a7ff...858 All type pensjonsparing er låst til man blir pensjonist - der er ingen unntak what so ever Anonymkode: 2fe5f...110 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #5 Del Skrevet 28. januar 2023 Forøvrig er tvungen pensjonsparing lovpålagt - alle har det.. Anonymkode: 2fe5f...110 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #6 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Både jeg og mannen har tvungen pensjonssparing via jobb, altså det trekkes automatisk akkurat som skatten. Ingen av oss tror noe på at det vil bli noe pensjon å hente om 30-40 år, og vi lurer på om det går an å slutte med den sparingen eller hente ut pengene som er spart hittil? Er nå vi vil bruke de pengene. Enten har verden gått til helvete, eller så har velferdsstaten kræsjet eller etellerannet, uansett blir det aldri i verden en hyggelig pensjonisttilværelse for oss når vi blir 67. Men siden dette går via jobb, kan man slutte å spare til pensjon? Anonymkode: 3a7ff...858 Om det hadde vært mulig å slutte med pensjonssparing, hvem skulle tatt seg av dere om dere satt der som blakke 70 - 80 åringer? Anonymkode: 54619...52f 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #7 Del Skrevet 28. januar 2023 Haha nei Anonymkode: 8c66a...db3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #8 Del Skrevet 28. januar 2023 Lol 😅 Anonymkode: eea30...b3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 28. januar 2023 #9 Del Skrevet 28. januar 2023 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Enten har verden gått til helvete, eller så har velferdsstaten kræsjet eller etellerannet, uansett blir det aldri i verden en hyggelig pensjonisttilværelse for oss når vi blir 67. Er ikke dette spekulasjon? Jeg synes det dumt at du sammenligner deg med profesjonelle fondforvaltere som ikke klarer å skjønne sitt eget produkt en gang. Men alvorlig talt. Hos deg fleste tilbydere går det an å velge investeringstrategien og det er alt fra banksparing til aksjefond. Du kan selv bestemme risikoen du tar med pengene dine. 1 hour ago, AnonymBruker said: Er nå vi vil bruke de pengene. Hehe 🍻 Det er jo nettopp det samfunnet ønsker å beskytte seg mot. At du bruker dine penger. Det er en velferdstjeneste. 1 hour ago, AnonymBruker said: Men siden dette går via jobb, kan man slutte å spare til pensjon? Ja. Du kan finne deg en jobb uten pensjonsavtale. Jeg er ikke helt sikker på regelverket men ENK med kun en eller to ansatt er ikke forpliktet til å ha en pensjonsordning. Mulig noen her på KG kan gjøre litt dypere research i saken? Off da .. første google: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/otp---obligatorisk-tjenestepensjon---nar-du-er-ansatt/ Relevant sitat: Quote Krav til arbeidsgiver Din arbeidsgiver har plikt til å ha pensjonsordning når minst ett av disse vilkårene er oppfylt: minst to personer i foretaket har begge arbeidstid og lønn som utgjør 75 prosent eller mer av en full stilling minst én ansatt som ikke har eierinteresser i foretaket og som har en arbeidstid og lønn som utgjør 75 prosent eller mer av full stilling, eller personer i foretaket som hver har en arbeidstid og lønn som utgjør 20 prosent eller mer av full stilling, og som til sammen utfører arbeid som tilsvarer minst to årsverk. Husk å spare 10% av inntekten din ! Schmuhu. Endret 28. januar 2023 av Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #10 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Både jeg og mannen har tvungen pensjonssparing via jobb, altså det trekkes automatisk akkurat som skatten. Ingen av oss tror noe på at det vil bli noe pensjon å hente om 30-40 år, og vi lurer på om det går an å slutte med den sparingen eller hente ut pengene som er spart hittil? Er nå vi vil bruke de pengene. Enten har verden gått til helvete, eller så har velferdsstaten kræsjet eller etellerannet, uansett blir det aldri i verden en hyggelig pensjonisttilværelse for oss når vi blir 67. Men siden dette går via jobb, kan man slutte å spare til pensjon? Anonymkode: 3a7ff...858 Nei, dere kan ikke velge å ikke spare til pensjon via jobb. Arbeidsgiver er lovpålagt å betale inn pensjon til dere. Og dere kan selvsagt ikke ta noe ut nå. Hva skal dere da leve for når dere blir pensjonister? Noe forøvrig de aller fleste blir. Anonymkode: 16e24...acd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #11 Del Skrevet 28. januar 2023 Haha regner med dette er kødd ass Anonymkode: 1a49a...719 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #12 Del Skrevet 28. januar 2023 Jeg tipper dere er fra Sarpsborg eller Fredrikstad 🤔 Klarer ikke helt bestemme meg. Anonymkode: 8c66a...db3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #13 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enten har verden gått til helvete, eller så har velferdsstaten kræsjet eller etellerannet, uansett blir det aldri i verden en hyggelig pensjonisttilværelse for oss når vi blir 67. Mulig folk tenkte noe sånt rundt andre verdenskrig også. Må ha vært kjipt for dem å være pensjonister på 70-80, tallet, da i tilfelle... Anonymkode: b91c1...245 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #14 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): All type pensjonsparing er låst til man blir pensjonist - der er ingen unntak what so ever Anonymkode: 2fe5f...110 det er utrolig smart av bankene. Anonymkode: cfbc9...d5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #15 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): det er utrolig smart av bankene. Anonymkode: cfbc9...d5c Bankene? Politikerne har vedtatt det, du. Anonymkode: b91c1...245 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #16 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): det er utrolig smart av bankene. Anonymkode: cfbc9...d5c Obligatorisk tjenestepensjon er lovpålagt. En av måtene myndighetene prøver å hindre at det skal bli sittende idioter som ikke har greier å spare selv. Andre ordninger med samme motivasjon er skattetrekk og feriepenger. Anonymkode: 54619...52f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 29. januar 2023 #17 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Haha regner med dette er kødd ass Anonymkode: 1a49a...719 Hvorfor skal det være kødd? Jeg skjønner TS veldig godt. Ingen vet om de kommer til å leve så lenge at de blir pensjonister. Ingen vet om det kommer til å være velferdsstat når de blir pensjonister. Ingen vet hvor mye verdien av pengene i pensjonsparingen vil være redusert når de blir pensjonister. Det man vet er at man lever her og nå og trenger penger her og nå. Helt legitimt ønske fra TS, mener jeg. Ulempen med det, TS, er hvis du likevel blir pensjonist og trenger pengene en dag i form av pensjon. Men da kan man spekulere om det ikke er bedre å ha investert i eiendom eller annet som kan gi deg sikker avkastning enn den hypotetiske situasjonen nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #18 Del Skrevet 29. januar 2023 Hvis man ikke tror velferdsstaten eksisterer i fremtiden er det jo ekstra viktig med sparingen. Hva ellers skal du leve av. Anonymkode: e37ba...f2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #19 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bankene? Politikerne har vedtatt det, du. Anonymkode: b91c1...245 Selvsagt bankene, for der kan du også få pensjonsparing, men løses ikke ut før du faktisk blir pensjonert, og da har bankene tjent ganske mye penger på det. Anonymkode: cfbc9...d5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #20 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvsagt bankene, for der kan du også få pensjonsparing, men løses ikke ut før du faktisk blir pensjonert, og da har bankene tjent ganske mye penger på det. Anonymkode: cfbc9...d5c Denne sparingen bestemmer jo folk selv om de vil ha. Den er ikke tvungen. Jeg bruker ikke et slikt pensjonssparingsprodukt for å spare til min pensjon, nettopp fordi jeg ikke har noe ønske om å låse pengene mine. Anonymkode: 54619...52f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå