AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #1 Skrevet 28. januar 2023 Vårt barn skal feire fotball bursdag. Vi opplever at det er flere barn som ikke kommer, og dette er jo de som ikke spiller fotball. Likevel så tenker jeg at jeg sender jo mitt barn selv om det er noe ikke han driver med til vanlig, er ikke det normal høflighet? Hva tenker dere? De kan jo gjøre andre ting enn å spille fotball der.. Anonymkode: e3f9c...67a 2 1
Embla Othea Skrevet 28. januar 2023 #2 Skrevet 28. januar 2023 Selvfølgelig hadde jeg sendt barnet! 22 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #3 Skrevet 28. januar 2023 Er jo ikke sikkert de vet at de kan gjøre andre ting enn å spille fotball der da, spesielt ikke om det skal være på typisk fotball-sted!? Anonymkode: d12dc...5f2 9 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #4 Skrevet 28. januar 2023 I alminnelighet - ja, det hadde jeg. Det finnes alltids andre ting å gjøre enn å spille fotball i «fotballbursdag», og det er garantert flere som der som ikke er totalt fotballfrelste. Jeg tenker at det er en god øvelse for ungen også, for de trenger å utfordres litt i forhold til komfortsoner. Det tenker jeg at slike situasjoner kan være fine arenaer til. Anonymkode: cbcb7...1a1 7 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #6 Skrevet 28. januar 2023 Selvsagt! For det første er det fin læring at man stiller på det man er invitert til og at man ofte må gjøre ting selv om det ikke er på toppen av egne interesser, for det andre så mener jeg at man strekker seg langt for å gå i barnebursdager spesielt. Hvordan ville disse foreldrene følt det om «ingen» kom i deres barns bursdag fordi de ikke likte temaet? Fysj. Anonymkode: cf55c...1be 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #7 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vårt barn skal feire fotball bursdag. Vi opplever at det er flere barn som ikke kommer, og dette er jo de som ikke spiller fotball. Likevel så tenker jeg at jeg sender jo mitt barn selv om det er noe ikke han driver med til vanlig, er ikke det normal høflighet? Hva tenker dere? De kan jo gjøre andre ting enn å spille fotball der.. Anonymkode: e3f9c...67a Har du presisert i invitasjonene at det også er andre aktiviteter da? Kan forstå ar noen melder avbud, hvis det ikke er annen informasjon enn at alle skal sparke fotball. Anonymkode: 99636...06c 16 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #8 Skrevet 28. januar 2023 Nei, mine unger tvinges ikke i bursdager. Anonymkode: 296f7...708 8
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #9 Skrevet 28. januar 2023 Hvis barnet ikke vil dra i bursdagen fordi de skal holde på med noe han ikke liker, ikke kan eller føler seg ukomfortabel med å holde på med så nei. Jeg hadde ikke tvunget barnet til å dra i bursdag. Sammenligner det litt med at jeg hadde ikke likt det om jeg feks. Ble tvunget i en bursdag på svømmehallen som en av få som ikke kunne svømme på barneskolen. Anonymkode: 1a19e...91a 20 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #10 Skrevet 28. januar 2023 Vi går i alle bursdager, hvis han ikke er syk da. Bursdager er så viktige for barna! Har vært i mange ulike tema bursdager, trenger ikke være et tema min gutt liker. Anonymkode: f8a1c...94d 4 1
Gjest Ms Baxter Skrevet 28. januar 2023 #11 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, mine unger tvinges ikke i bursdager. Anonymkode: 296f7...708 Samme her, og nå er han blitt så stor at han får bestemme selv.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #12 Skrevet 28. januar 2023 Jeg syns at det er normal høflighet. Å bli invitert er noe barn skal lære seg å sette pris på, og ingen tar skade av å spille fotball. Hva er det for noe tøys å la dem slippe det? Høflighet er en viktig ting å lære barn, men å la de slippe alt de finner ubehagelig er ikke det! Syns du gjør det rette, og jeg syns også det høres veldig rart ut at flere ikke kommer på grunn av dette. Anonymkode: fe074...864 11 2
GammelKaktus Skrevet 28. januar 2023 #13 Skrevet 28. januar 2023 Min har gått i alle bursdagene han har blitt invitert til før han ble 10, etter det fikk han velge selv (ikke at jeg tvang han før, han ville gå men nå er bursdagene er litt annerledes enn før.. Han har da valgt å gå i alle utenom en og da var det noe spesielt han hadde prøvd helga før som ikke var vår greie, det var sykt kjedelig og det var lang reisevei så vi prioriterte å gjøre det vi hadde planlagt i stedet for bursdag for bursdagen hadde bare bestått av denne aktiviteten og mat.. Min har gått i mange bursdager som ikke har vært hans greie men som regel så er det jo andre ting å gjøre enn bare "temaet" for bursdagen så han har hatt det kjekt i alle. Hvis man merker at at folk ikke kommer i slike "temabursdager" så går det jo an å skrive på at man ikke MÅ spille fotball i bursdagen liksom, selv om jeg tenker det sier seg selv, er jo alltid noen som ikke vil være med på det som er planlagt men bare det å henge og være sosiale er jo kjekt så rart at det er mange som velger å ikke komme. 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #14 Skrevet 28. januar 2023 Jeg lærer barnet mitt høflighet, men jeg kommer aldri til å strekke det så langt som å tvinge henne gjennom svært ubehagelige, krevende og langvarige hendelser bare fordi det er forventet av andre. Jeg går ikke på akkord med meg selv heller for høflighetens skyld, noe som er sunt. Om barnet ikke vil dra, så vil jeg oppmuntre så godt jeg klarer til å prøve, og tilby meg å bli med selv for å støtte og gi trygghet. Om det er helt uaktuelt så tvinger jeg ikke. Selv prøver vi så godt vi kan å arrangere inkluderende bursdager, så alle har noe de kan glede seg til. Det er vinn-vinn for alle, også bursdagbarna som opplever bra oppmøte. Anonymkode: 8e953...c46 12
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #15 Skrevet 28. januar 2023 Jeg tvinger ikke gutten i bursdag, og aldri vært noe problem. Bursdag har alltid bært gøy og noe han vil dra på. Men, fotballbursdag er jeg noe usikker på om han ville dradd på. Han har null selvtillit når det gjelder fotball, føler de andre guttene (sol spiller fotball hele tiden) er altfor gode i forhold til han. Og han har ingen interesse, knapt rørt en fotball. Kun under «tvang», altså gymtimer feks. Går kun i 1.klasse. Jeg tenker det er greit å presisere i en innbydelse at det er tema fotball, men også andre kjekke aktiviteter? Tenker det er mange gutter som er lik min gutt. Her var det fotballbursdag første invitasjonen som kom, men sto også at det ble satt ut ting til hinderløype (leid gymsal). Jeg tvinger ikke gutten min i bursdag, det skal være lystbetont tross alt. Men jeg ville snakket med han, forklart at det sikkert er andre ting å finne på også. Vi har aldri valgt å ha en spesifikk aktivitet, og heller ikke skrive dette i innbydelsen. Vi hadde leid gymsal ett år, og skrev da ha på klær til å bevege seg i. Noen spilte fotball, andre lekte andre ting. Fritt vilt Anonymkode: 1bcb7...86a 17
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #16 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg lærer barnet mitt høflighet, men jeg kommer aldri til å strekke det så langt som å tvinge henne gjennom svært ubehagelige, krevende og langvarige hendelser bare fordi det er forventet av andre. Jeg går ikke på akkord med meg selv heller for høflighetens skyld, noe som er sunt. Om barnet ikke vil dra, så vil jeg oppmuntre så godt jeg klarer til å prøve, og tilby meg å bli med selv for å støtte og gi trygghet. Om det er helt uaktuelt så tvinger jeg ikke. Selv prøver vi så godt vi kan å arrangere inkluderende bursdager, så alle har noe de kan glede seg til. Det er vinn-vinn for alle, også bursdagbarna som opplever bra oppmøte. Anonymkode: 8e953...c46 En bursdag til en klassekamerat eller venn kan da aldri klassifiseres som «svært ubehagelig, krevende og langvarig». Fotballspilling en time for eksempel. Bowling? Harry Potter-tema? Etter oppmuntring og støtte kan det fortsatt være «helt uaktuelt» ? Fotball? Anonymkode: c075c...d1c 8 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #17 Skrevet 29. januar 2023 Godt tips, jeg kan sende ut melding og si at det blir andre aktiviteter. Men jeg personlig synes det er rart. Mitt barn f eks hater Lego, men jeg sendte han såklart i Lego bursdagen, jeg har sendt han i basket bursdag, og om det så var prinsesse bursdag hadde jeg sendt han. Jeg mener bare at det er bursdagsbarnet sin dag, så synd om gjestene kommer basert på hva som skjer. Jeg vil lære opp barna til å være fleksible og smidige, og å lære seg til å tilpasse seg til andre..Da kan de dra i bursdag, stort sett klarer man å kose seg med noe! Anonymkode: e3f9c...67a 6 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #18 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Godt tips, jeg kan sende ut melding og si at det blir andre aktiviteter. Men jeg personlig synes det er rart. Mitt barn f eks hater Lego, men jeg sendte han såklart i Lego bursdagen, jeg har sendt han i basket bursdag, og om det så var prinsesse bursdag hadde jeg sendt han. Jeg mener bare at det er bursdagsbarnet sin dag, så synd om gjestene kommer basert på hva som skjer. Jeg vil lære opp barna til å være fleksible og smidige, og å lære seg til å tilpasse seg til andre..Da kan de dra i bursdag, stort sett klarer man å kose seg med noe! Anonymkode: e3f9c...67a Man kan jo fra man er liten begynne å lære at en tar hensyn til gjestene og? Og sørge for å invitere til noe som inkluderer alle? Anonymkode: 5f30c...0ae 22 7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #19 Skrevet 29. januar 2023 Hadde mitt barn blitt bedt i fotballbursdag hadde jeg som forelder tatt kontakt med bursdagsbarnets foreldre og fått avklaringer/info vedr om det var det eneste de skulle. Mitt barn har et (lite og usynlig) handicap som gjør eks fotballspilling vondt. Dermed har hen heller aldri spilt særlig fotball, med påfølgende lav selvtillit i sporten. Anonymkode: 1e841...beb 3 5
Daria Skrevet 29. januar 2023 #20 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): En bursdag til en klassekamerat eller venn kan da aldri klassifiseres som «svært ubehagelig, krevende og langvarig». Fotballspilling en time for eksempel. Bowling? Harry Potter-tema? Etter oppmuntring og støtte kan det fortsatt være «helt uaktuelt» ? Fotball? Anonymkode: c075c...d1c Skal jeg anta at du aldri opplevde å slite sosialt eller stå utenfor som barn? Har man det litt ugreit på skolen og i klassemiljøet, kan en bursdag med frier tøyler og andre sosiale regler være ganske utfordrende og krevende. Som barn, helt fra småskolen, hatet jeg gymtimene. Jeg fikk ikke til ting og det ble behørig kommentert. En bursdag med sports/akitivitetstema ville vært et mareritt, fordi jeg hadde så mange vonde følelser knyttet til det. Det trenger ikke handle om å synes noe er kjedelig eller mindre interessant, det kan være sterkere følelser og mer komplekse problemstillinger involvert. Som voksen takker jeg ikke ja til alle invitasjoner og aktiviteter og tvinger meg ikke til å gjøre ting jeg synes er ubehagelig - jeg synes man skal vise barn den samme respekten for deres følelser. 13 4 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå