Gå til innhold

Liter med å sove, men tør ikke ta sovemedisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med to barn, og er så redd for å ikke våkne hvis noe skulle skje. Men jeg får mellom 4 og 6 timer søvn på en natt, men dette er ikke sammenhengende. Jeg våkner hele tiden, fryser og svetter om en annen (jeg har alltid vært slik..) ofte føles det ut som om jeg har vært på fylla, selv om jeg aldri rører alkohol når jeg har ungene(har dem 90%). Jeg er konstant trøtt gjennom dagen og sliter med å holde energinivået oppe og øynene åpne. Helt til kvelden kommer. Da får jeg ikke sove. Og slik er hver eneste natt.. 

Noen som har erfaringer med sovemedisin? Blir man helt slått ut og kan sove igjennom både storm og barnegråt? 

Anonymkode: 849f1...8d5

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du snakket med en lege ? Tatt blodprøver? 

Det finnes sovemedisin..en til innsovning og en til sove..men denne bør du ikke ta når du har barn.

Jeg ville tatt en tur til legen 

• Liker 2
Skrevet

Tar melatonin. Hjelper på innsovning, men våkner hvis barnet gråter. Helt fin dagen etter 😊

Anonymkode: e13e1...ad2

• Liker 2
Skrevet

Du må få tatt noen blodprøver og se hvordan status på vitaminer og mineraler er først. D vitamin, b-12, magnesium, alle er uhyre viktig for søvn. Mine prøver for magnesium var helt fine, men siden jeg sleit med litt kramper i tillegg til søvnproblemer, så tok jeg tilskudd av det. Magnesium er også veldig viktig for at kroppen klarer å bruke d vitamin. D vitamin er det vitaminet folk flest har for lave verdier av, og det bør ligge godt over nedre sjiktet av normalt. 

Anonymkode: d1818...c8c

Skrevet

Melatonin. Ikke avhengighetsskapende. Hjelper på sovne inn. Ikke ta høyere dose enn anbefalt, det gjorde jeg en gang og følte meg nesten fyllesyk dagen etter.

• Liker 4
Skrevet

Tar også melatonin. Tar dråper, ikke tabletter for om jeg tar tabletter får jeg vont i hodet dagen etter og føler meg veldig trøtt om morgenen. Våker som normalt om det er noe. 

Anonymkode: 5b3d8...964

Skrevet

Effekten er nok individuell. Prøvde imovane og kunne ikke beveget meg opp av sengen før langt på dag om så huset hadde stått i full fyr. Andre jeg kjenner som bruker det har ingen problem med å stå tidlig opp og er opplagte om morgenen. Det var ikkenoe for meg, men som sagt så vet jeg andre har utbytte av det. 

Anonymkode: ec76e...4b0

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er alene med to barn, og er så redd for å ikke våkne hvis noe skulle skje. Men jeg får mellom 4 og 6 timer søvn på en natt, men dette er ikke sammenhengende. Jeg våkner hele tiden, fryser og svetter om en annen (jeg har alltid vært slik..) ofte føles det ut som om jeg har vært på fylla, selv om jeg aldri rører alkohol når jeg har ungene(har dem 90%). Jeg er konstant trøtt gjennom dagen og sliter med å holde energinivået oppe og øynene åpne. Helt til kvelden kommer. Da får jeg ikke sove. Og slik er hver eneste natt.. 

Noen som har erfaringer med sovemedisin? Blir man helt slått ut og kan sove igjennom både storm og barnegråt? 

Vet legen din som gav deg disse sovemedisinene at du har barn? Da må legen mene at det er trygt å bruke selv om du har ansvar for barn om natten.

Jeg tenker at det er helt greit å prøve ut tablettene en natt og se hvordan det fungerer for deg. At det skal skje noe helt fatalt akkurat den natten du prøver en ny medisin er jo ganske usannsynlig.

Mulig jeg leser deg feil, men er det slik at du alltid ligger og er på vakt om natten fordi du er redd for å ikke våkne hvis noe skulle skje? Da er det ikke rart at du sover dårlig.

Anonymkode: 0337c...e71

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Effekten er nok individuell. Prøvde imovane og kunne ikke beveget meg opp av sengen før langt på dag om så huset hadde stått i full fyr. Andre jeg kjenner som bruker det har ingen problem med å stå tidlig opp og er opplagte om morgenen. Det var ikkenoe for meg, men som sagt så vet jeg andre har utbytte av det. 

Anonymkode: ec76e...4b0

Ja, det er individuelt. Samtidig sksl man være veldig forsiktig med Imovane. Det er veldig avhengighetsskapende. Og det gjør det enda vanskeligere for kroppen å sovne inn hvis man slutter på de. Det er også sterk kost for kroppen og leveren. I tillegg går ikke kroppen i dyp søvn når man går på Imovane. Så over tid, er ikke det bra i det hele tatt. Vet noen bruker det iver flere år, men grunnet det jeg skrev over et det selvsagt ikke å anbefale. Kun bruk det i nødløsning. 

Ville heller funnet ut av årsakene til søvnvanskene. Gått i terapi? Finnes egne sentre søm behandler søvn. Koster, men kan være verdt det. 

Anbefaler også Melatonin. 

Anonymkode: 25104...2f5

Skrevet

Kan du ikke ta innsovning, og forsøke først en gang du ikke har barna hos deg? 

Anonymkode: a453e...7b6

Skrevet
Avstand skrev (2 timer siden):

Melatonin. Ikke avhengighetsskapende. Hjelper på sovne inn. Ikke ta høyere dose enn anbefalt, det gjorde jeg en gang og følte meg nesten fyllesyk dagen etter.

Melatonin er noe av det verste jeg har prøvd. Tok minste dose og klarte ikke røre meg dagen etter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Melatonin er noe av det verste jeg har prøvd. Tok minste dose og klarte ikke røre meg dagen etter. 

Ok, da tilhører du sjeldenheten 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, det er individuelt. Samtidig sksl man være veldig forsiktig med Imovane. Det er veldig avhengighetsskapende. Og det gjør det enda vanskeligere for kroppen å sovne inn hvis man slutter på de. Det er også sterk kost for kroppen og leveren. I tillegg går ikke kroppen i dyp søvn når man går på Imovane. Så over tid, er ikke det bra i det hele tatt. Vet noen bruker det iver flere år, men grunnet det jeg skrev over et det selvsagt ikke å anbefale. Kun bruk det i nødløsning. 

Ville heller funnet ut av årsakene til søvnvanskene. Gått i terapi? Finnes egne sentre søm behandler søvn. Koster, men kan være verdt det. 

Anbefaler også Melatonin. 

Anonymkode: 25104...2f5

Eksempler. 

Skrevet

Få en grundig helsesjekk, blodprøver og ta en titt på kostholdet ditt. For meg høres det ut som du har en vedvarende betennelse i kroppen som gir slike reaksjoner, og da er det noe du spiser som utløser det. Kostholdet i kombinasjon med lite søvn kan forverre denne betennelsen. 

For å hjelpe hjernen og kroppen til å slappe av kan jeg anbefale at du leter opp en video på youtube med lyder av bølgeskvulp og ingenting annet, og hører på dette til du sovner. Lyden gjør noe med hode og kropp, omtrent som White Noise.

Kan du også finne ut om du kan få barnevakt/avlastningshjem? Slik at du kan få noen netter uten å bekymre deg eller bli vekket?

Anonymkode: f761e...b94

• Liker 2
Skrevet
Avstand skrev (16 minutter siden):

Ok, da tilhører du sjeldenheten 

Det er flere som reagerer negativt på melatonin. Det er altfor mye fokus på medisinering for å løse søvnproblemer, fremfor å ta en titt på f.eks vitaminer og mineraler. For dèt er en viktig årsak til hvorfor folk har angst og uro, og sover dårlig. Ikke minst spise mer mat som øker produksjon av melatonin.
Folk tror melatonin er naturlig og uten bivirkninger fordi det finnes naturlig i kroppen, for det er slik det blir markedsført. Men det er helt feil. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er flere som reagerer negativt på melatonin. Det er altfor mye fokus på medisinering for å løse søvnproblemer, fremfor å ta en titt på f.eks vitaminer og mineraler. For dèt er en viktig årsak til hvorfor folk har angst og uro, og sover dårlig. Ikke minst spise mer mat som øker produksjon av melatonin.
Folk tror melatonin er naturlig og uten bivirkninger fordi det finnes naturlig i kroppen, for det er slik det blir markedsført. Men det er helt feil. 

Hvorfor skal vi spise mer mat som øker melatonin? Har vi ikke dårlig nok energi fra før? 
Det er neppe mat alene som gjør det. Det er livsstilen. Jeg husker jeg sovnet fort da jeg tok 35.000 skritt hver dag en periode. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg bruker quetiapin og sover godt hver natt. Jeg bruker det også når barnebarn overnatter. Jeg våkner på sekundet og er ikke rusa av de medisinene. Kan også kjøre bil om det trengs da det ikke er rød trekant på de.

Hør med legen om du kan prøve de. Det er en histamin medisin og bivirkningen gjør meg trøtt så jeg sovner.

• Liker 1
Skrevet
Avstand skrev (15 minutter siden):

Hvorfor skal vi spise mer mat som øker melatonin? Har vi ikke dårlig nok energi fra før? 
Det er neppe mat alene som gjør det. Det er livsstilen. Jeg husker jeg sovnet fort da jeg tok 35.000 skritt hver dag en periode. 

Jeg sier ikke at mat alene som gjør det, jeg sier at det er en ide å heller spise mer mat som øker melatoninnivået enn å ta preparat. Hvordan får du dårlig energi av det? 

Går du 35.000 skritt hver dag så vekker du også lymfesystemet, som er veldig viktig for søvn. Det er èn grunn til hvorfor trening/mosjon er så veldig viktig. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg begynte på Alimemazin Evolan denne uka, så har ikke veldig mye erfaring å dele om denne, men har gjort meg opp noen tanker.

•Jeg er glad for at jeg ikke har andre enn meg selv å ta ansvar for i løpet av natta. Søvnen har stort sett vert ganske tung. 

•Hadde jeg vert i arbeid, og hatt forpliktelser fra morgenen av, så kunne jeg ikke brukt disse. Selv om jeg har tatt medisin ca kl 2230, har jeg ikke våkna før langt ut på dag, selv med vekkerklokke.

Jeg har prøvd noe sånn som 6-7 forskjellige typer melatonin, og det funker ikke godt nok for meg. På et par av de har jeg og fått litt heftige mareritt, noe jeg overhode ikke trenger mere av 😜

Så, selv om mine første erfaringer med Alimemazin tilsynelatende ikke er de beste, så tror jeg at det handler mere om en innkjøringsfase, enn at det ikke funker.

Sånn ellers, hvis jeg fryser på føttene eller er sulten, så kan jeg bare glemme å sove.

Hvis energinivået gjennom dagen er labert, men du kvikner til mot kvelden, så kan det være et tegn på søvnapne. Det høres uansett ut som at en prat med legen ikke hadde vert så dumt.

Skrevet
Sofakona skrev (På 28.1.2023 den 20.57):

Har du snakket med en lege ? Tatt blodprøver? 

Det finnes sovemedisin..en til innsovning og en til sove..men denne bør du ikke ta når du har barn.

Jeg ville tatt en tur til legen 

Har sjekket blodprøver. Alt fint. Skal til øre-nese-hals i april for videre utredning grunnet svelgeproblemer. Får ikke i meg nok energi ila dagen, men har heldigvis klart å holde gode verdier på alt likevel. 

Jeg har snakket med legen ang sovemedisin, men er fortsatt redd for å ikke klare å våkne hvis det skulle vært noe som skjer.  Har barn i såpass liten alder at de er avhengig av en mor som er oppegående, selv på natt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...