AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #21 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hei. Jeg anbefaler deg å få sjekket vitaminstatus ( og mineraler) ved å ta blodprøver hvis du ikke allerede har fått gjort det. Søk gjerne på Facebook: "B12 Foreningen" Hvis du mangler vitamin B12 så kan det gi utslag i all verdens ulike kroppslige og nevrologiske symtomer. Som i sum kan bli invalidiserende. Verdt å sjekke. Ønsker deg alt godt🍀 Anonymkode: 60088...eac Jeg har sjekket det også; b12 var helt fin:) hadde litt lav verdi på folat, og d vitamin. jern var på 17. blodprosenten var fin. tusen takk❤️. Anonymkode: 7e598...279 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #22 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har sjekket det også; b12 var helt fin:) hadde litt lav verdi på folat, og d vitamin. jern var på 17. blodprosenten var fin. tusen takk❤️. Anonymkode: 7e598...279 Husker du hva d vitaminet ditt lå på? Anonymkode: 88a23...ed2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #23 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Husker du hva d vitaminet ditt lå på? Anonymkode: 88a23...ed2 42 Anonymkode: 7e598...279
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #24 Skrevet 29. januar 2023 Jeg har kjent mye av det du nevner, og i tillegg kjent disse tingene i armen. Har mye ubehag I hodet, ansikt og skulder/arm på venstre side. Har tatt mr av hodet, ingenting galt. Lege mener det er angst og stress, som har satt seg . Og D vitamin kan gjøre en stor forskjell på angsten, du er ikke farlig lavt nei. Men optimalt bør man ligge rundt 100. Anonymkode: fb583...6c5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #25 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har kjent mye av det du nevner, og i tillegg kjent disse tingene i armen. Har mye ubehag I hodet, ansikt og skulder/arm på venstre side. Har tatt mr av hodet, ingenting galt. Lege mener det er angst og stress, som har satt seg . Og D vitamin kan gjøre en stor forskjell på angsten, du er ikke farlig lavt nei. Men optimalt bør man ligge rundt 100. Anonymkode: fb583...6c5 Takk for svar:) ja det er sikkert bare angst! Eller håper det! Sykt slitsom å ha helseangst i tillegg til å ha mange symptomer… noen som vet om folsyre mangel kan gi sånne symptomer og? Min verdi var 7.6 Anonymkode: 7e598...279
CrazyChick90 Skrevet 29. januar 2023 #26 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar:) ja det er sikkert bare angst! Eller håper det! Sykt slitsom å ha helseangst i tillegg til å ha mange symptomer… noen som vet om folsyre mangel kan gi sånne symptomer og? Min verdi var 7.6 Anonymkode: 7e598...279 Jeg gjør meg selv syk av angst og panikk. Jeg har helseangst og er livredd for at ting ikke skal gå over. Jeg har det sånn nå med smerter i ansiktet og låsninger i nakke/rygg. Det er vondt ig hodet mitt suer jeg må leve sånn for alltid. Jeg krisemaksimerer og får fullstendig panikk. Symptomene blir da enda verre. Nå har det var en uke ig jeg har hatt konstant angst i en uke. Jeg forstår deg uendelig godt, og angst er ikke bare bare å leve med❤️
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #27 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar:) ja det er sikkert bare angst! Eller håper det! Sykt slitsom å ha helseangst i tillegg til å ha mange symptomer… noen som vet om folsyre mangel kan gi sånne symptomer og? Min verdi var 7.6 Anonymkode: 7e598...279 Mest sannsynlig er det nok angsten ja. Vet veldig godt hvor slitsomt det er med helseangst. Har symptomer hele tiden, og det er jo det som gir angsten. Og helt sikkert er det at det vi kjenner av "symptomer " forverrer vi med å krisemaksimere de. Hadde vi ikke ofret det en tanke at Åhh det var en ekkel følelse det er ikke bra og poooff, men bare ikke tenkt på det hadde det ikke skjedd noe mere enn at det ble borte Anonymkode: fb583...6c5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #28 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar:) ja det er sikkert bare angst! Eller håper det! Sykt slitsom å ha helseangst i tillegg til å ha mange symptomer… noen som vet om folsyre mangel kan gi sånne symptomer og? Min verdi var 7.6 Anonymkode: 7e598...279 Hei. Husker du verdien på vit B12? Folat er vit B9. Og du er ganske lav på Folat. B12 og B9 er tvillingvitaminer til hverandre. Den ene funker dårlig uten den andre. Dvs at du kan ha dårlig virkning av B12 hvis Folat/B9 er såpass lavt som ditt nivå er. Folat kan godt ligge på 30 eller høyere. Jeg mistenker at du kan være subklinisk lav på B12. Derav alle symtomene. B12 mangel kan føre til angst, depresjoner, tåkehode, svimmelhet, nummenhet i armer og ben, allergier, neglsopp og lista går videre og videre. Så mange "diffuse" plager oppstår. Og dessverre vet allmennleger lite om hva vitamin-mangel kan føre til. Så enkelt men så vanskelig kan det være. Anonymkode: 60088...eac
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #29 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for svar:) ja det er sikkert bare angst! Eller håper det! Sykt slitsom å ha helseangst i tillegg til å ha mange symptomer… noen som vet om folsyre mangel kan gi sånne symptomer og? Min verdi var 7.6 Anonymkode: 7e598...279 Mangel på folat kan også angst/depresjon. Anonymkode: 88a23...ed2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #30 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Husker du verdien på vit B12? Folat er vit B9. Og du er ganske lav på Folat. B12 og B9 er tvillingvitaminer til hverandre. Den ene funker dårlig uten den andre. Dvs at du kan ha dårlig virkning av B12 hvis Folat/B9 er såpass lavt som ditt nivå er. Folat kan godt ligge på 30 eller høyere. Jeg mistenker at du kan være subklinisk lav på B12. Derav alle symtomene. B12 mangel kan føre til angst, depresjoner, tåkehode, svimmelhet, nummenhet i armer og ben, allergier, neglsopp og lista går videre og videre. Så mange "diffuse" plager oppstår. Og dessverre vet allmennleger lite om hva vitamin-mangel kan føre til. Så enkelt men så vanskelig kan det være. Anonymkode: 60088...eac Ja, b12 var på 409. aldri hatt vitamin mangel noen gang før. Skjønner det ikke. Etter jeg fødselen så har jeg vært dårlig. Plutselig er alt dårlig Men gir vitamin mangel varige skader? Eller går alle symptomer bort når jeg har fått normale verdier?? Anonymkode: 7e598...279
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #31 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ja, b12 var på 409. aldri hatt vitamin mangel noen gang før. Skjønner det ikke. Etter jeg fødselen så har jeg vært dårlig. Plutselig er alt dårlig Men gir vitamin mangel varige skader? Eller går alle symptomer bort når jeg har fått normale verdier?? Anonymkode: 7e598...279 Takk for tilbakemelding. 409 på B12 er ikke skyhøyt. Tar du noe tilskudd av B12? Drikker du energidrikke? Det er symtomene som skal behandles og ikke bare stole på blodprøve-verdien på B12. Jeg vet at det er kommet nye retningslinjer vedr. behandling av B12 mangel. Det er en del mennesker som er blitt feil-diagnostisert til angst, despresjon og andre alvorlige psykiske lidelser som har vist seg å være B12 mangel. Det er trist. Ved oppstart av hyppige nok injeksjoner med B12 kan en del symtomer og plager reverseres. Kommer an på hvor lenge en har hatt mangel. Ting tar sin tid å reparere, på samme måte som det tar tid å bli lav og få mangel. Anonymkode: 60088...eac
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #32 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for tilbakemelding. 409 på B12 er ikke skyhøyt. Tar du noe tilskudd av B12? Drikker du energidrikke? Det er symtomene som skal behandles og ikke bare stole på blodprøve-verdien på B12. Jeg vet at det er kommet nye retningslinjer vedr. behandling av B12 mangel. Det er en del mennesker som er blitt feil-diagnostisert til angst, despresjon og andre alvorlige psykiske lidelser som har vist seg å være B12 mangel. Det er trist. Ved oppstart av hyppige nok injeksjoner med B12 kan en del symtomer og plager reverseres. Kommer an på hvor lenge en har hatt mangel. Ting tar sin tid å reparere, på samme måte som det tar tid å bli lav og få mangel. Anonymkode: 60088...eac *depresjon. Ser at du har fått fine råd fra en annen bruker her i tråden. Start med tilskudd av det du mangler og guff opp inntak av folat. Folat er vannløslig vitamin så det kan ikke overdoseres. Du tisser ut overflødige. D-vitamin bør følges med da den ikke er vannløslig. Og enig med det andre svaret du fikk. Be om å få ta en blodprøvesjekk etter f.eks 2 mnd. Anonymkode: 60088...eac
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #33 Skrevet 30. januar 2023 Er ikke 409 B12 ganske bra? Anonymkode: fb583...6c5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #34 Skrevet 30. januar 2023 Jeg har gått til velutdannet massør og lært teknikker for å løse opp i kjeven, for mye stress setter seg der hos meg. Anbefales veldig! Anonymkode: 564f7...138
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #35 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke 409 B12 ganske bra? Anonymkode: fb583...6c5 Jo det er bra, godt innenfor normalen. Hvis kilden din til b-12 er fra animalsk, så er dette høyt biotilgjengelig slik at kroppen din også klarer å bruke det. Som nevnt tidligere vil lave nivåer av folat/b9 påvirke b-12, selv om nivåene er gode. Men over 400 for b12 i seg selv, er godt innenfor. Jeg har knapt nok 300 på b12 nå, men har ingen symptomer. Før var jeg veganer og lå over 400, men da kun via tilskudd. Da hadde jeg masse symptomer. Anonymkode: 88a23...ed2
_popcorn_ Skrevet 13. februar 2023 #36 Skrevet 13. februar 2023 Ryddet for diskusjon rundt dosering. _popcorn_, adm
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #37 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 22.12): Ja, b12 var på 409. aldri hatt vitamin mangel noen gang før. Skjønner det ikke. Etter jeg fødselen så har jeg vært dårlig. Plutselig er alt dårlig Men gir vitamin mangel varige skader? Eller går alle symptomer bort når jeg har fått normale verdier?? Anonymkode: 7e598...279 Slapp av, og ikke tenk på tilskudd om ikke lege har anbefalt det. Mye synsinger på forum som ikke kan noe om din sykdomshistorikk. Her bør du følge leges råd. Den eneste vitaminmangelen som kan gi varige skader er B12, men det skjer over veldig mange år og det hadde både du og legen fått med dere. Anonymkode: da3de...b61
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #38 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 22.02): Slapp av, og ikke tenk på tilskudd om ikke lege har anbefalt det. Mye synsinger på forum som ikke kan noe om din sykdomshistorikk. Her bør du følge leges råd. Den eneste vitaminmangelen som kan gi varige skader er B12, men det skjer over veldig mange år og det hadde både du og legen fått med dere. Anonymkode: da3de...b61 Legen sa jeg skulle begynne på d vitamin og folsyre Anonymkode: 7e598...279
Nuttery Skrevet 25. februar 2023 #39 Skrevet 25. februar 2023 Jeg kjenner det veldig i kjeve/tunge/nakke/hals når jeg er stresset. Spesielt i kjeveleddet og bak mot ørene.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #40 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Legen sa jeg skulle begynne på d vitamin og folsyre Anonymkode: 7e598...279 Går det bedre nå? Fikk du MR av hodet? Anonymkode: 99702...f6d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå