AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #1 Skrevet 28. januar 2023 Rams gjerne opp hva dere har og hva det er til om det ikke er selvforklarende 🙂 Anonymkode: 90378...5f2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #2 Skrevet 28. januar 2023 *lurt, ikke litt. Anonymkode: 90378...5f2
Badebuksa2.0 Skrevet 28. januar 2023 #3 Skrevet 28. januar 2023 Stikkpiller (paracet). Babyolje. Saltvannsdråper. Sinksalve. Brystvortekrem. Snørrsuger. Temperaturmåler. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #4 Skrevet 28. januar 2023 Inotynol (-fungerer mye bedre enn sinksalve, og er mye mer drøy i bruk) Anonymkode: 46d7c...ed8 2 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #5 Skrevet 28. januar 2023 Paracet stikkpiller febertermometer nesesuger (manuell eller elektrisk) baby Physiomer Bepathen Kompress / tørr kluter Anonymkode: f83ce...c42
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #6 Skrevet 28. januar 2023 Badebuksa2.0 skrev (28 minutter siden): Stikkpiller (paracet). Babyolje. Saltvannsdråper. Sinksalve. Brystvortekrem. Snørrsuger. Temperaturmåler. Dette, bare bytt ut sinksalve med inotyol som en over her sier, mye bedre. Babyolje er til badevannet, ekstra vanskelig å få bort bæsj, og ev. skurv. Saltvannsdråper til tett nese. +kompresser man kan ta vann på til hjemmelagde våtservietter. Anonymkode: 2ed87...885
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #7 Skrevet 28. januar 2023 Til baby: Saltvannsnesespray og snørrsuger; rumpetermometer og baby-paracet (stikkpiller); inotyol, bepanthen og babyolje. Samt tåteflaske og noen kartonger ferdigblandet MME (faller også i kategorien veldig kjekt å ha i hus om det plutselig skulle behøves). Til mamma: Multi-mam kompresser og purelan-salve, smertestillende (paracet/ibux), og bind i diverse størrelser. Anonymkode: d900f...86d 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #8 Skrevet 28. januar 2023 Unngå sinksalve. Det bruker vi ikke i barneavdelingen en gang. Tørrkluter, bephanten -krem (den er gulle god), purelan (ammesalve), talkum, paracet (stikkpiller), rompetermometer med myk tupp + beskyttelseshylse, saltvannsdråper, nesesuger, myk babybørste, negleklipper (til barnet blir litt eldre), babyolje. Anonymkode: b9524...9b7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #9 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Til baby: Saltvannsnesespray og snørrsuger; rumpetermometer og baby-paracet (stikkpiller); inotyol, bepanthen og babyolje. Samt tåteflaske og noen kartonger ferdigblandet MME (faller også i kategorien veldig kjekt å ha i hus om det plutselig skulle behøves). Til mamma: Multi-mam kompresser og purelan-salve, smertestillende (paracet/ibux), og bind i diverse størrelser. Anonymkode: d900f...86d Enig med flaske og MME. Vet liksom aldri (jeg ble plutselig syk og lagt inn på sykehus, hadde ikke ferdig pumpet morsmelk så far måtte gi erstatning) Anonymkode: f83ce...c42 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #10 Skrevet 28. januar 2023 Til baby: sinksalve, febertermometer, snørrsuger (med nok (!!!) engangsdeler), stikkpiller Paracet, babyolje og tørre engangskluter. Til mamma: nok bind i diverse størrelser og fasonger! Jeg måtte bestille på farmasiet 2 ggr i løpet av første uken for jeg hadde ikke kjøpt inn noe sånt 😅 Ville avventet salver til såre brystvorter o.l til du vet hvordan det går med ammingen. Personlig har ammingen gått strålende fra dag 1, null sårhet. Lekker ikke en gang så alle de fancy ammeinnleggene jeg kjøpte før fødsel blir stort sett liggende på badet. Anonymkode: 0a02f...959
mammahjarte Skrevet 28. januar 2023 #11 Skrevet 28. januar 2023 - Negleklippar - HappyNose nesesuger (elektrisk, mindre gross). - Inotyol (salve til såre stumpar) - Stikkpiller (paracetamol) - Saltvannnesespray (baby Physiomer). - Termometer (til baken, til kontrollmåling ved veldig høg feber) - Pannetermometer (helst ein du ikkje må legga til grader) - Badetermometer - Smokker har eg kjøpt på nettapotek innimellom - Flaskeutstyr (om det er behov for det, finnest og på matvarebutikkar). - Pumpeutstyr (om det er behov for det). Det kan du og skaffa på fleire nettbutikkar, må ikkje vere på apotek. - Multi Mam kompresser (leger sår på brystvorter) og purelan (brystvortkrem) Samla sett er alt over ganske dyrt. Du må ikkje skaffa alt det der altså. Uansett lurt å ha stikkpiller og termometer sånn at du slipper å reisa til eit apotek med ein syk baby. Mykje kan man skaffa når man trenger det på eit seinare tidspunkt.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #12 Skrevet 28. januar 2023 Sinksalve er noe tull! Er det noen som fortsatt bruker det?? Det eneste jeg har hatt bruk for til mine barn, er inotyol, rektaltermometer, neglesaks, nesesuger og Paracet stikkpiller. Alt annet «kjekt å ha» ble ubrukt, og kastet etter hvert. På småbarn stoler jeg ikke på øre/pannetermometer. Rød og sår stump ble helt leget på en time eller to med inotyol, og jeg vasket med vaskekluter og varmt vann. Av og til brukte jeg en dråpe olje i vannet, fra en av de gratispakkene. Ingen vits å kjøpe det, altså. Til meg har jeg brukt purelan og ammeinnlegg. Anonymkode: 0f112...bfc
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #13 Skrevet 28. januar 2023 D-dråper hvis du skal amme. Kompresser og purelan til såre brystvorter. Tykke bind. Smertestillende (Ibux hjelper også mot hevelsen i brystene som var veldig smertefull i starten). En haug tørrkluter. Saltvann og snørrsuger. Bepanthen. Anonymkode: d28ea...14c
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #14 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): snørrsuger (med nok (!!!) engangsdeler) Ooo, der har jeg et tips en sykepleier lærte meg mens baby var innlagt med forkjølelse. Når filteret i den engangstuppen blir tett, plukk det ut og kast, skyll tuppen i varmt vann. Brett ut et sånt kompress man bruker til baby, jeg syns to lag er passe. Legg over toppen av tuppen, klem den inn i røret. Når den blir tett kan den flyttes litt, og man kan bruke fliken til å tørke ekstra snørr med, eller blåse ut snørr på. Når den er passe ekkel, ta ut, skyll tuppen i varmt vann, ta ny kompress. Anonymkode: 2ed87...885 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #15 Skrevet 28. januar 2023 - Paracetamol stikkpiller og mikstur - sprøyter til mikstur - saltvannsdråper og Rhinox dråper - nesestøvsuger manuell eller elektrisk - inotyol salve, purelan og baby olje - termometer og hylser til å måle temp i rumpa - ferdig nan på kartong - medisinbeger - tørre kompresser Anonymkode: ec0aa...0de
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #16 Skrevet 28. januar 2023 Så mange som nevner nesesuger her. Jeg har tre barn og nesesugeren vi kjøpte til førstemann ligger fortsatt i innpakningen. Det har vi aldri hatt behov for. Anonymkode: 1df9e...aaf 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #17 Skrevet 29. januar 2023 Løveapotekets barnekrem, dermica tørre kluter, lactacyd såpe til bad, saltvannsdråper, neglklipper, ammeinnlegg, Apotek 1 babypakke, Always nattbind og/eller Attends nr 3. Paracet 60 mg supp, Anonymkode: 6b322...ec4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #18 Skrevet 29. januar 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Så mange som nevner nesesuger her. Jeg har tre barn og nesesugeren vi kjøpte til førstemann ligger fortsatt i innpakningen. Det har vi aldri hatt behov for. Anonymkode: 1df9e...aaf Og det er jo veldig kjekt for deg at ingen av dine barn noengang var så tette i nesa at de ikke klarte å die, eller at det ikke løste seg opp med bare saltvann eller morsmelk. Vil fremdeles påstå at det er verre å ikke ha snørrsuger tilgjengelig når du først er i situasjonen der det trengs, enn å ha en ubrukt i skuffen etter tre barn. Jeg fikk heller ikke bruk for minstedose paracet, liksom, men jeg vil ikke påstå det er ubrukelig å ha i hus for det. Anonymkode: d900f...86d 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #19 Skrevet 29. januar 2023 Badevannstemperaturmåler trenger du kun om du selv mangler følelse i hendene - ellers klarer du utmerket å kjenne om vannet har passe temp. Med mindre du bor langt unna et apotek, eller at du vet at du vil være uten nettverk med liten baby så er det MANGE av de tingene som nevnes her som kan kjøpes ved behov, og ikke på forhånd. Temperaturmåler er lurt. Noe å smøre sår bak med er lurt. Paracett stikkpiller kan også være lurt å ha - men får baby under tre måneder feber så skal man ta kontakt med lege. Disse to/tre tingene tror jeg ikke vil være et bomkjøp. Ellers er det mye som er smak og behag. Vi hadde kluter til hjemmebruk og tørre engangskluter til reise - aldri våtservietter da mine barn ble veldig såre av det. Men vet at noen bruker våtservietter til alle stell. De fleste sier at salve til såre brystvorter er et must - for min del ammet jeg barna i et år hver, to år til sammen og var ikke sår i to sekunder engang. Så det gikk i søpla etterhvert. Som ammeinnlegg for å holde varme tovet jeg noen gamle ullskjerf fra min mormor og klipte ut innlegg, og så brukte jeg engangsinnlegg for å hindre lekkasje. Hadde aldri behov for nattbind eller andre bind. Det som er poenget mitt - apotekene stenger ikke når du får barn. Det aller aller meste er best å kjøpe når behovet inntreffer. Jeg ville skrevet ned alle de tingene som blir skrevet her - slik at du vet om at det finnes. Også kjøper du etter behov. Anonymkode: 20f9a...db6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #20 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Sinksalve er noe tull! Er det noen som fortsatt bruker det?? Det eneste jeg har hatt bruk for til mine barn, er inotyol, rektaltermometer, neglesaks, nesesuger og Paracet stikkpiller. Alt annet «kjekt å ha» ble ubrukt, og kastet etter hvert. På småbarn stoler jeg ikke på øre/pannetermometer. Rød og sår stump ble helt leget på en time eller to med inotyol, og jeg vasket med vaskekluter og varmt vann. Av og til brukte jeg en dråpe olje i vannet, fra en av de gratispakkene. Ingen vits å kjøpe det, altså. Til meg har jeg brukt purelan og ammeinnlegg. Anonymkode: 0f112...bfc Inotyol ER sinksalve, bare tilsatt iktammol og titandioksid 🤪 Anonymkode: 37efa...ea2 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå