Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an å studere på fulltid når man er sykemeldt fra jobb? 

Jobben begynner å gi meg dårlig psykisk helse, føler jeg blir kvalt. Har fått rask respirasjonsfrekvens, utslett og lett trykk i brystet, men jeg har tvunget meg på jobb (selv om jeg er engstelig og redd for hva som potensielt kan skje (helsevesenet). 

Skal til legen på mandag, og håper å få en sykemelding. 

Jeg ønsker å studere ett år, men absolutt ikke jobbe der jeg jobber. Har søkt og kommet inn på intervju, til og med andregangs, men ryker før målstreken hver gang 😕

Anonymkode: 5ad1a...8aa

Skrevet

Så du tenker at du skal studere - og få betalt for det? Du må nok ta opp studielån, som alle andre. 
På AAP er det mulig å få godkjent utdanning som tiltak, men det er ikke alltid så lett å få det.

Anonymkode: c4e73...0c1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så du tenker at du skal studere - og få betalt for det? Du må nok ta opp studielån, som alle andre. 
På AAP er det mulig å få godkjent utdanning som tiltak, men det er ikke alltid så lett å få det.

Nei, jeg veit ikke, jeg. Derfor jeg spør. Man kan jo være sykemeldt i én jobb, men likevel jobbe i en annen. Hvorfor ikke studere? 

Jeg mener ikke at jeg skal få betalt for å studere, jeg er jo ikke i stand til å jobbe så mye lenger med det jeg gjør! Egentlig ikke i deg hele tatt. Jeg hadde jo uansett tatt opp studielån. 

Men, takk for svar 😊

Skrevet

Du må avklare med nav dersom du skal studere mens du er sykmeldt.

• Liker 4
Skrevet

Å få ja til å studere mens man er sykmeldt begrenser seg i de aller, aller fleste tilfeller til kurs i regi av den arbeidsgiveren man er sykmeldt fra.

Å studere på heltid vil nok være nærmest umulig å få igjennom. 

Uansett, som som Duff sier, studier under sykmedling må avklares med NAV.

Anonymkode: 22b4c...6a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Går det an å studere på fulltid når man er sykemeldt fra jobb? 

Jobben begynner å gi meg dårlig psykisk helse, føler jeg blir kvalt. Har fått rask respirasjonsfrekvens, utslett og lett trykk i brystet, men jeg har tvunget meg på jobb (selv om jeg er engstelig og redd for hva som potensielt kan skje (helsevesenet). 

Skal til legen på mandag, og håper å få en sykemelding. 

Jeg ønsker å studere ett år, men absolutt ikke jobbe der jeg jobber. Har søkt og kommet inn på intervju, til og med andregangs, men ryker før målstreken hver gang 😕

Si opp jobben og begynn å studere? Du skal jo likevel ikke tilbake dit. Vær i det minste grei med arbeidsgiver og varsle fra. 

Anonymkode: 22b0c...6a6

• Liker 2
Skrevet

Si opp jobben og begynne å studere. Føler at det blir feil å sykemeldtes for en jobb du ikke liker.. for så studere

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg veit ikke, jeg. Derfor jeg spør. Man kan jo være sykemeldt i én jobb, men likevel jobbe i en annen. Hvorfor ikke studere? 

Jeg mener ikke at jeg skal få betalt for å studere, jeg er jo ikke i stand til å jobbe så mye lenger med det jeg gjør! Egentlig ikke i deg hele tatt. Jeg hadde jo uansett tatt opp studielån. 

Men, takk for svar 😊

Du får jo betalt for å studere hvis du får studere 100% mens du er 100% sykmeldt. Det er en helt annen situasjon enn at man kan være sykmeldt fra én jobb mens man fremdeles klarer å jobbe i den andre. Jeg studerte deltid mens jeg jobbet 100%, og da jeg ble delvis sykmeldt, måtte jeg slutte å studere for å unngå å miste tilsvarende prosent av sykepengene. 

Skrevet

Du kan forøvrig lese her:

https://www.nav.no/sykepenger#situasjoner

Det er mulig, men de fleste vil ikke få det godkjent av NAV, siden de regner deg som frisk hvis du klarer å studere 100%. Men du får spørre NAV om akkurat din situasjon. 

Skrevet

Det får du nok ikke lov til nei. Jeg begynte å studere da jobben min gikk på helsa løs (innen helsevesen). Sa opp den faste jobben, begynte å studere, tok opp studielån og jobber fremdeles der jeg jobbet, men bare ekstra når jeg føler for det. Det beste jeg har gjort!

Anonymkode: d8766...cb6

Skrevet

TS her

Takk for svar, alle sammen 😊 Da dropper jeg det. Har enormt med utgifter, så kan ikke kun studere. Må bare finne meg en ny jobb.. 

Skrevet

Det må vel uansett også jobben godkjenne. Tror du raskt hadde fått problemer

Anonymkode: 9df09...e19

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her

Takk for svar, alle sammen 😊 Da dropper jeg det. Har enormt med utgifter, så kan ikke kun studere. Må bare finne meg en ny jobb.. 

Eller kjempe i eksisterende jobb. Du kan være en knallvanskelig arbeidstaker og nekte alt som ikke kan forenes med arbeidsmiljøloven. HMS bør være øverst. Om ikke det er oppfylt så nekter du. Enkelt og greit. Da må arbeidsgiveren fikse det. Får du advarsler, går du frem mot det med en advokat. HMS er sykt vanskelig å komme seg vekk fra som arbeidsgiver innen helse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS her

Du behøver ikke bare gi opp selv om de sier det. De snakker ikke for saksbehandleren din på NAV. Jeg og flere andre jeg kjenner fikk bachelor på AAP. Det regnes som omskolering når du er for syk til den jobben du er i.

Annonse
Skrevet
MyMichelle skrev (22 minutter siden):

Du behøver ikke bare gi opp selv om de sier det. De snakker ikke for saksbehandleren din på NAV. Jeg og flere andre jeg kjenner fikk bachelor på AAP. Det regnes som omskolering når du er for syk til den jobben du er i.

Det er forskjell på aap og sykemelding.

Anonymkode: b0786...364

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er forskjell på aap og sykemelding.

Ja, men behøver Ts sykemelding når hun studerer? Det er jo jobben som gjør Ts syk. Når man studerer er det ikke nødvendig å møte på universitetet hver dag, og man bestemmer selv hvor lenge man skal være der. Jeg tok fulltid, og var på forelesninger to dager i uken. 

Et annet alternativ er kanskje deltidsstudier + deltidsjobb. 20 stp gir 39 000 i grunnlån fra Lånekassen. Så mer om man må forsørge barn.

Endret av MyMichelle
Skrevet
MyMichelle skrev (1 time siden):

Ja, men behøver Ts sykemelding når hun studerer? Det er jo jobben som gjør Ts syk. Når man studerer er det ikke nødvendig å møte på universitetet hver dag, og man bestemmer selv hvor lenge man skal være der. Jeg tok fulltid, og var på forelesninger to dager i uken. 

Et annet alternativ er kanskje deltidsstudier + deltidsjobb. 20 stp gir 39 000 i grunnlån fra Lånekassen. Så mer om man må forsørge barn.

Når man har fått innvilget omskolering på aap er det en stor vurdering som ligger til grunn og da dokumentert ganske godt fra fastlege og spesialist at helsa ikke holder til yrket samt at nav vurderer hvorvidt personen kan få andre jobber uten å ta kurs eller ny utdanning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2023 den 19.48):

Man kan være sykemeldt fra en jobb og fremdeles jobbe i en annen jobb - men ikke 100%. Man kan også være sykemeldt/delvis sykemeldt fra fast jobb, og studere deltid ved siden av, og få sykepenger - men ikke ved fulltids studie. 

Jeg har selv vært delvis sykemeldt, studert 50% ved siden av jobb, og fått sykepenger denne perioden. Men det var fordi jeg hadde startet studiet før jeg ble sykemeldt, det var ønskelig fra arbeidsgiver sin side at jeg fortsatte studiet (nyttig for jobben), og jeg økte ikke deltagelse på studiet - dvs jeg utnyttet ikke at jeg hadde "fri" fra jobb for å studere mer.

Og selv da var det en søknadsprosess hos NAV for å få sykepenger den perioden.

Anonymkode: 83a04...8a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...