Gå til innhold

3 retters nyttårsaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei vi skal ha noen få gjester nyttårsaften og jeg skal kokkelere. Jeg er bare litt usikker på hva jeg skal lage. Jeg vet hun ene som kommer er veldig glad i kalkun og har tidligere uttalt at det ikke helt blir nyttårsaften uten... Men for meg er det ikke så viktig så jeg er egentlig åpen for andre ting. Også tenkte jeg at jeg skulle lage en tre retters. Men er det noen som har noen forskjellige forslag til de tre rettene?? Det bør ikke være for avansert og ikke så veeeeeeeeeeeeldig tidskrevende.

Takker for alle forslag og oppskrifter :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med avokado-mousse til forret, kalkun til hovedrett og sjokoladefondant til dessert?

Skrevet

Så koselig med gjester på nyttårsaften!

Er usikker på hvilken type mat du liker, så jeg tror jeg står over å komme med konkrete forslag. Ville bare gi deg et tips om at du planlegger flest mulig retter som kan serverest kaldt / kjølig. Dersom rettene skal være varme kan en lett bli stresset av timing på varming av mat. Og ikke minst - viss maten er kjølig kan den tilberedes på lenge forhånd og ikke etter at gjestene har ankommet.

Det er nok enkelt å finne både forrett og dessert som kan serverst kaldt. Lykke til!

Skrevet

Sjokoladefondant er jo bare sååååååå godt da, men den skal vel serveres varm???? Men kjempegodt ja! Jeg er altspisende jeg så her er det bare å komme med forslag. Jeg har så lyst til å ha en forrett med scampi kanskje men det er jo som du skriver gjest at det er litt mindre stress når ikke forrett og dessert ikke trenger og være varm. Hmmm, jeg tenkte også at i stedet for å servere kalkun hadde det kanskje vært greit og bare servere bryst???? Nei, kom med forslag!

Skrevet

Men scampi trenger jo ikke bli så stress da. De skal jo bare stekes et par minutter, så er det ferdige. De kan jo for eksempel ligge i marinade nærmest til gjestene har satt seg rundt bordet, så bare steker du de lynraskt i stekepannen. Og har heller kaldt tilbehør til, salat eller noe.

Og kalkunbryst er jeg enig i at er en god idè, veldig lettvint og veldig godt! Og lettere å skjære opp, spesielt dersom du vil servere på tallerken.

Dessert er kanskje enklest dersom den er kald ja... Men sjokoladefondant er jo utrolig godt da, og kan jo passe seg selv i ovnen under hovedretten? Ellers er jo sjokolademousse godt, eller panna cotta.

Skrevet

Kalkunbryst er superenkelt og veldig godt. Fløtegratinerte poteter kan du steke mange timer i forveien, og pakke godt inn i ulletepper (vi hadde vår form i ullteppe i fem timer, gikk helt fint). Så da klarer du deg fint med èn ovn!

Sjokolademousse er en veldig enkel dessert som kan stå kaldt. Hjemmelaget karamellpuddig (gjerne på nøttebunn) er knallgodt!Eventuelt kan du jo lage ostekake eller en annen kake?

Det har gått inflasjon i de klassiske forrettene som melon med parmaskinke, carpaccio, avokado/reker osv. Hva med noe så enkelt som suppe? Det står jo bare og luner seg på komfyren (og det er ikke noe annet som trenger komfyr, heller), og kan lages dagesvis i forveien. En skikkelig god fiskesuppe er noe av det beste jeg kan få i hvert fall.

Eventuelt er røkt (eller gravet) fisk en god forrett, synes jeg. Og den kan serveres kaldt...

Skrevet

Jeg ville droppet forrett, men heller servert diverse kanapeer og fingermat sammen med et glass sprudlevin idet gjestene kommer. Da slipper du også å time hovedretten så veldig. Kalkunbryst høres hodt ut. Til dessert ville jeg valgt en hjemmelaget mousse servert i coctailglass. Da kan de lages dagen i forveien og bare stå klar i kjøleskapet. F.eks sjokolademousse med revet hvit sjokolade eller hvit sjokolademousse med pasjonsfrukt.

Skrevet

Tja, det blir nok kalkunbryst til hovedrett hvertfall- jeg viste ikke at man kunne pakke potetene inn i ullpledd så de holdt seg varme!!! Sjokolademousse til dessert hørtes godt ut også er det jo en fordel at det er kaldt- får lage sjokoladefondant en annen gang som det ikke trenger å times så veldig. Men så var det den forretten da... Jeg heller mot scampi med salat jeg ja... hmmmm er ikke så lett dette. Er det noen som har en god oppskrift på sjokolademousse da?????? Og hva syns dere jeg skal ha som tilbehør til kalkunbrystet???

Takk for svar :)

Skrevet (endret)

Jeg ville laget kastanjesuppe med trøffelolje til forrett, helstekt and eller andebryst med appelsinsaus, stekte poteter og sukkererter til hovedrett og en lett pasjonsfruktsorbet til dessert. :)

Endret av onyx
Skrevet

La kalkunfilet'en ligge i en marinade med hvitvin og gjerne provence marinade i et par dager. Helt nydelig! Husk at det lett tar et par dager å tine den i kjøleskapet - så du kan godt ha på marinaden allerede når du legger den til tining!

Tilbehør; hvis hun sper på kraften fra kalkunen og lager saus, og har hvitløksgratinerte poteter, synes jeg personelig at waldorfsalat blir overflødig. Noen (fargerike) grønnsaker holder lenge, synes nå jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...