Gå til innhold

Crowdfunding - erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat begynt å investere i crowdfunding. Noen andre som gjør det og som har lyst til å dele erfaringer. Rentenivået har jo gått voldsomt opp bare det siste halvåret, så nå er det jo litt å tjene på det.

Jeg har fortsatt det meste av sparingen min i et fond som går bra, så foreløpig er crowdfunding litt for moro skyld for min del, og også for å spre risikoen litt.

Anonymkode: 0f5e4...e4f

Skrevet

Følger tråden

Skrevet
Rucula skrev (12 minutter siden):

Følger tråden

Ok.

Anonymkode: 80800...7ca

Skrevet

Jeg har noen tusenlapper i FundingPartner og Monio. Forsøker å ta de som er A-rating på FP da man uansett er sikret 85%, men har flere med B og. Bra rente. Har bare hatt et lån som har vært forsinket, men det ordna seg heldigvis fort. Tenker at eiendom er litt usikkert for tiden, men ikke så mye at det er avskrekkende. Har mest i fond. Og en del på konto. Så har totalt sett grei spredning i risiko. 

Anonymkode: 64313...2f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har noen tusenlapper i FundingPartner og Monio. Forsøker å ta de som er A-rating på FP da man uansett er sikret 85%, men har flere med B og. Bra rente. Har bare hatt et lån som har vært forsinket, men det ordna seg heldigvis fort. Tenker at eiendom er litt usikkert for tiden, men ikke så mye at det er avskrekkende. Har mest i fond. Og en del på konto. Så har totalt sett grei spredning i risiko. 

Hvordan er du sikret 85%, er det inkludert forsikring i kommisjonen ?

Anonymkode: e00c3...62d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2023 den 20.36):

Hvordan er du sikret 85%, er det inkludert forsikring i kommisjonen ?

Tipper det vedkommende mener er at risikoen er såpass liten på de som har A-rating at det tilsvarer 85% sannsynlighet for at man får penger tilbake og renter som man skal ha.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tipper det vedkommende mener er at risikoen er såpass liten på de som har A-rating at det tilsvarer 85% sannsynlighet for at man får penger tilbake og renter som man skal ha.

Den sannsynligheten vil jo være avhengig av kredittrisikoen, og vil variere fra lån til lån. 

Om vedkommende ikke skjønner det, og tror han er garantert en sum tilbake basert på løpetiden på lånet (ratingen til FP er basert på løpetid, ikke faktisk kreditt-risiko), så er bør vedkommende holde seg unna investering i private lån, da det er åpenbart at hen ikke har peiling på hva hen holder på med.

• Liker 1
Skrevet

Følger tråden 

Anonymkode: 410e3...870

• 3 uker senere...
Skrevet

Ingen andre som låner ut penger på crowdfunding?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 17.56):

Følger tråden 

Anonymkode: 410e3...870

Ok.

Anonymkode: 80800...7ca

Skrevet

Jeg har vært med hos FundingPartner siden oppstarten. Erfaringen så langt er at man må spre investeringen over mange lån. Flere av mine investeringer har gått konkurs og med det har noen gitt et tap. Men gjennomsnittlig nettotegne for min del et over 8%, så sånn sett er det jo godkjent.

Anonymkode: 3c689...494

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært med hos FundingPartner siden oppstarten. Erfaringen så langt er at man må spre investeringen over mange lån. Flere av mine investeringer har gått konkurs og med det har noen gitt et tap. Men gjennomsnittlig nettotegne for min del et over 8%, så sånn sett er det jo godkjent.

Kan legge til at jeg kun har investert i A og B - profiler

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

*Nettorente

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2023 den 19.06):

Man et ikke sikret noe i et sånt lån.. Man må kunne tape stort sett alt i alle lån man er med i.

Der er gjerne noe pant, men det er ikke nødvendigvis sånn at det gir noe tilbake om man ikke har førsteprioritet. I et av mine lån det mottaker gjekk konkurs tok det flere år før jeg fikk noe utbetalt, og sluttbeløpet av pantet var nesten null da det skulle via flere rettssaker og kostnader knyttet til advokat/innkrever.

Skrevet

Har crowdfundet på den måten at jeg har blitt med på å kjøpe en ting som ellers ikke hadde blitt solgt i butikken. Jeg var med på denne: 

image.thumb.png.1ddd662cdb4ef4a33e4aeb32298c1709.png

Jeg har også kjøpt en del kjøkkenredskaper, blant annet et dørslag/sil som passer akkurat over bønnebokser og lignende (kjøpte den rett før en del gikk over til pappbokser, men det funker der også)

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg har logga meg på Monio og Kameo. 

Puttet litt i et prosjekt på Monio. 

Litt å sette seg inn i, du gir et bud, men samtidig er det jo ukesvis før lånet skal overføres låntaker. Ser du får renter mens pengene står på vent (hos Monio), og at en får renter på pengene. Vet ikke om det da er prosjektets rente eller om de har en annen rente?

Synes det er mye "knot" kontra indexfond som jo er superenkelt. Det er jo litt gøy å sette seg litt inn i ting også.

Noen som har investert i svenske/danske prosjekter via Kameo? Lite norske prosjekter, og de som kommer blir kjapt fulltegnet.

Anonymkode: bd584...cbb

Skrevet

Jeg har logga meg på Monio og Kameo. 

Puttet litt i et prosjekt på Monio. 

Litt å sette seg inn i, du gir et bud, men samtidig er det jo ukesvis før lånet skal overføres låntaker. Ser du får renter mens pengene står på vent (hos Monio), og at en får renter på pengene. Vet ikke om det da er prosjektets rente eller om de har en annen rente?

Synes det er mye "knot" kontra indexfond som jo er superenkelt. Det er jo litt gøy å sette seg litt inn i ting også.

Noen som har investert i svenske/danske prosjekter via Kameo? Lite norske prosjekter, og de som kommer blir kjapt fulltegnet.

Det er to veldig forskjellige ting å investere i aksjer (indeks) og renter (crowdlending)

Skrevet

Det er to veldig forskjellige ting å investere i aksjer (indeks) og renter (crowdlending)

Ja, det er det jo, men formålet er jo det samme. Avkastning. :)

Derfor sammenlignet jeg cf med aksjefond. 

Rentesrente effekten må du også sørge for selv, ved å reinvestere de månedlige utbetalingene.  Når minimuminvesteringen er 500 og 1000kr, så må en småsparer  nødvendigvis supplere med nye midler inn, da det tar litt tid å vente på 1000 kr i utbetalt gevinst (og vente på nye aktuelle prosjekter)

Men en artig vri som litt krydder i investeringshverdagen et det jo.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 20.2.2023 den 17.12):

Man et ikke sikret noe i et sånt lån.. Man må kunne tape stort sett alt i alle lån man er med i.

Der er gjerne noe pant, men det er ikke nødvendigvis sånn at det gir noe tilbake om man ikke har førsteprioritet. I et av mine lån det mottaker gjekk konkurs tok det flere år før jeg fikk noe utbetalt, og sluttbeløpet av pantet var nesten null da det skulle via flere rettssaker og kostnader knyttet til advokat/innkrever.

Jeg innvesterer i Monio, Og jeg går kun inn i 1 prioritetslån med pant i eiendommen.

Endret av Kjetil E
Skrevet

Har lånt ut fem ganger via kameo. To er innfridd per nå. Bare gode erfaringer så langt :)

Anonymkode: 80a46...99b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...