AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #1 Skrevet 28. januar 2023 Hei! Jeg er en mann som skriver dette bare for å skille det litt. Jeg er nå i et forhold på 5 år snart, og hun er min tredje forholdet men aldri opplevd en så god følelse i det forholdet enn de to andre tidligere jeg hadde. Vi har hatt to små pauser i forholdet i løpet av de 5 åra som kjærester og pausen var trolig pga min sjalusi og overtenking. Jeg har hatt en tøft oppvekst med mobbing gjennom hele barneskolen, var veldig mye alene i ungdoms årene og var veldig usikker og ikke trygg på meg selv. Var en kontaktlærer på ungdomsskolen for eksempel som så meg for den jeg var og hun tok ekstra vare på meg som gjorde at eg følte meg "avhengig" av henne mest sannsynlig pga tryggheten hun ga meg og at hun var en god støtte men det slo seg så feil ut fordi jeg ble sjalu på mine medelever hvis hun ga de oppmerksomhet og det var nesten som å få en kjærlighetssorg hvis hun brukte mye tid på de andre elevene også. Jeg har også gått til psykolog siden jeg var 8 år gammel til nå og jeg er midten av 20 årene. Min første kjæreste var veldig flink til å bruke ordet "trofast" og det at hun hatet utroskap osv men etter to uker så var hun utro med en annen gutt i senga. Det knakk meg fullstendig men mitt andre forhold så var jeg forelsket men jeg følte meg ikke avhengig av henne og kunne egentlig slappe mer av men eg gjorde det slutt fordi jeg følte det ble kjedelig til slutt. Min kjæreste nå ble vi kjent via facebook og hun er en del eldre enn meg. Vi brukte langt tid på å bli kjent og totalt har vi kjent hverandre i 6 år nå. Vi ble sammen etter et års tid med å bli kjent og for å være sikker på om dette var noe vi ville. Jeg ble veldig forelsket at følelsene kan bli veldig slitsom og spesielt idag etter 5 år som kjæreste så kjenner jeg veldig på den forelskelse følelsen mens hun er mer laidback og trygg i forholdet at hun ikke er helt der som er en selvfølge av naturlige grunn. Jeg kan bli så sjalu eller veldig usikker/overtenker hvis hun prater med motsatt kjønn, kassemannen på kiwi, eller hvis hun skal ha en vennine på overnatting og ta noen sider mens hun har ungefri. Ja og det HØRES HELT TEIT UT! at jeg skal bli så emosjonell av sånne uskyldige situasjoner eller ting som er helt vanlig. Hvis en annen mann kommenterer Instagram bilde hennes så kan jeg begynne å overtenke om at de tekster med hverandre på melding osv. Jeg kan tenke på henne dagen langs og føler jeg må sjekke ofte hva hun legger ut på sosiale medier osv. Hun har aldri gitt meg noe grunn til at jeg skal være sjalu eller og å overtenke. Hun har alltid vært ærlig med meg om ting og sagt det som det er. Til og med vist meg hennes meldinger på Instagram (jeg har ingen rett til å vite eller å se det) men hun har vist med egen vilje. Hun begynner å bli sliten av at jeg skal spørre henne om alt og å få bekreftelser på ting om igjen og om igjen. Hun sier selv at hun knapt får puste i det forholdet men hun vet at når vi har det fint ilag så har vi det veldig fint sammen. Bare for å forsvare meg selv litt eller hvis noen tenker å være spydig her. Det her er ikke like lett for meg som det er for henne. jeg vet det jeg holder på med handler veldig mye om usikkerhet til meg selv og at jeg ikke har så godt selvtillit. Jeg vet også at det jeg gjør er veldig "skadende" for meg og for henne og det skjer ofte at jeg tenker "herregud, reagerte jeg virkelig på en så uskyldig ting". Jeg skammer meg veldig over å ha det sånt og jeg ønsker heller ikke å være den typen som skal anstrenge meg for alt. Jeg vil ha et godt forhold hvor jeg kan slappe av, nyte og føle meg trygg i. Jeg finner heller ingen grunn til å kunne ta henne på noe heller og det er mye som har med at jeg må endre meg og forandre meg. Jeg ødelegger kun for meg selv og det er slitsomt at jeg tenker av og til at det hadde bare vært godt å avslutte livet så eg slapp å kjenne på så intense og slittsomme tanker, følelser, sjalusi og gudene vet hva av INGENTING. Er det noen som har det slikt eller har vært i et sånt forhold og hvordan løser dere dette?.. Tips/råd? Jeg vil jo være mannen hun kan være stolt over av, slappe av og føle seg trygg på. Ikke en så jæva nervevrak som jeg er. Anonymkode: d8a51...8ab 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #2 Skrevet 28. januar 2023 Kan kjenne igjen noen av følelsene. Det har ikke vært et kjempeproblem for meg , men kanskje mye mer ubevisst enn jeg har vært klar over. Det som har hjulpet for meg er å tenke (høres kanskje sprøtt ut): - det er naturlig for deg å kjenne på sjalusi. Det er noe de aller fleste kjenner på, men få innrømmer. Et naturlig instinkt - kvinner flest trenger å være i en fast relasjon for å kjenne på tiltrekning slik menn gjør ganske fort - kvinner flest blir ikke kåte «på sekundet» i samme grad som menn gjør - utroskap og lignende skjer som regel i alkoholrus og gjerne i spesielle settinger Du har med andre ord ingen rasjonell grunn til å være sjalu på kassamannen på Kiwi. Uansett er det ingenting du kan gjøre for å hindre henne i noe, så det beste er å «stay cool». Da liker hun deg bedre, og problemet er løst! Ikke plag deg med at du er sjalu, men prøv å flytt fokus på det du kan gjøre noe med (og det er ikke å mistenke henne…) Anonymkode: e11f8...053
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå