Gå til innhold

Problemer med lys i avtrekksvifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Har et problem, lyset over komfyren har gått. Lampen er en del av avtrekksvifta (tror den er fra Bosch). Har forsøkt å skifte lyspære og prøvd med et par ulike, likevel blir det ikke lys. Vifta fungerer som den skal, så regner med at problemet er i uttaket (?) til lyspæra. Er det noen som vet hva problemet kan være, og eventuelt hva jeg kan gjøre for å løse det?  

Legger med bilder av hele sulamitten. På forhånd tusen takk for svar!

327194952_745633050609760_54248962277968327493403_912962843178214_47433837247376

Anonymkode: 5428c...3b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok målt spenningen i uttakene der først. Men, hva slags pære er det som brukes her? Kjenner ikke igjen sokkelen. Om det er et slags kompaktlysrør (aldri sett det i bruk i avtrekksvifter, men kanskje det finnes) så vær klar over at slike er i ferd med å fases ut og vil bli vanskelig å få tak i etterhvert.  Import av slike stanser om en måneds tid. 

Skrevet
skrue skrev (3 timer siden):

Jeg ville nok målt spenningen i uttakene der først. Men, hva slags pære er det som brukes her? Kjenner ikke igjen sokkelen. Om det er et slags kompaktlysrør (aldri sett det i bruk i avtrekksvifter, men kanskje det finnes) så vær klar over at slike er i ferd med å fases ut og vil bli vanskelig å få tak i etterhvert.  Import av slike stanser om en måneds tid. 

Takk for svar!

Slet veldig med å finne riktig lyspære, fant endelig denne som passer. Ante ikke at de er i ferd med å gå ut av produksjon, da burde jeg kanskje finne et alternativ til lyskilde over komfyren.
Googlet litt om hvordan man måler spenning med multimeter, det virker ganske komplisert for en type som meg med begrensede praktiske ferdigheter. Burde jeg bare bite i det sure eplet og få en elektriker til å se på det? Kanskje de eventuelt kan skifte lampen også, vil helst slippe å skifte hele vifta bare pga et lysrør.

Skrevet

Det er vel ikke helt utenkelig at det dukker opp LED-pærer med denne typen sokkel når kompaktlysrørene forsvinner? 

Ikke at jeg har noe stort ønske om at de skal leve videre, soklene på kompaktlysrør er vel mitt hatobjekt nr. 1 i elektrisitetsverdenen. :D  Først og fremst fordi vi hadde mange tilsynelatende like lamper på jobben som brukte flere forskjellige typer kompaktlysrør, og samme hvilken pære som gikk virket det som det var enda en ny type kompaktlysrør vi ikke hadde på lager men måtte spesialbestille. Men også fordi plasten i lampesokkelen hadde en lei tendens til å bli sprø og skjør etter en stund, så den smuldret opp når vi skulle bytte pære. Og det samme skjedde med lampa i min egen avtrekksvifte. 

Anonymkode: b69ff...296

Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar!

Slet veldig med å finne riktig lyspære, fant endelig denne som passer. Ante ikke at de er i ferd med å gå ut av produksjon, da burde jeg kanskje finne et alternativ til lyskilde over komfyren.
Googlet litt om hvordan man måler spenning med multimeter, det virker ganske komplisert for en type som meg med begrensede praktiske ferdigheter. Burde jeg bare bite i det sure eplet og få en elektriker til å se på det? Kanskje de eventuelt kan skifte lampen også, vil helst slippe å skifte hele vifta bare pga et lysrør.

Vanskelig å si hva det kan være så mulig en elektriker er best. Jeg vet ikke helt om denne typen pærer trenger en spesiell enhet koblet på baksiden av sokkelen (inne i viften) men om de ikke gjøre det og bare får 230 volt rett på de pinnene så bør alle LED varianter for denne sokkelen virke. Sokkeltypen er 2G7 ser jeg. 

Endret av skrue

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...