AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #1 Del Skrevet 28. januar 2023 Trenger en ny mobil snart (aldri brukt disse fancy nye mobilene), og prøve å google meg frem til hva jeg skulle gå for, men basert på det jeg leser `sliter jeg med å velge, virker som følgende basert på reviews: Apple, super anti kompetitivt med egne standarder for alt som gjør alt unødig komplisert for folk utenfor apple økosystemet, samt de ødelegger kloden med sine forretningsmodeller Google, elendig byggekvalitet, masse bugs med å få ringe og motta sms på nyeste pixlene, samt glass som ikke tåler kulde-varme overgang, ikke helt optimalt for Norge Samsung, fyller mobilen full av driit du ikke får slettet, føles mer som at du låner mobilen ikke eier den.... Kina mobiler, eh... Ja, Kina ja. Et land som har millioner av muslimer i konsentrasjonsleire mens de overvåker folket 24/7, i utgangspunktet er ikke det veldig ønskelig å ha en smarttelefon fra dem, med all data det kan gi dem. Andre? Finnes det noen gode mobiler der ute, eller er forbrukerne holdt som gissler av selskapene som har full kontroll ? Noen gode råd til mobil for en som helst vil unngå alt det jeg nevner ovenfor. En ren android telefon UTEN elendig byggekvalitet/bugs og uten å bidra til nåtidens Tyskland sine "eksperimenter", tror jeg ville vært det mest optimale, men det finnes kanskje ikke, eller bør jeg kjøpe noen eldre modeller kanskje ting var bedre i gamle dager? Anonymkode: d3684...013 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #2 Del Skrevet 28. januar 2023 Nokia? Motorola? Begge disse har visst fått greie smarttelefoner etterhvert. Anonymkode: 60c8c...48b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #3 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nokia? Motorola? Begge disse har visst fått greie smarttelefoner etterhvert. Anonymkode: 60c8c...48b Ok funker 4g tale og sånn på disse, mener å huske at 3g nettet ble stengt ned, og 2g nettet skal stenges ned, så om 4g tale ikke funker på en mobil blir det vel en murstein når 2g forsvinner ? Litt offtopic, men hvorfor får teleselskapene lov til å kreve mobilabonnement for å bruke 4g tale, mens 3g og 2g tale forsvinner, det blir jo døden for kontantkort i så fall... Mulig jeg misforstår. Anonymkode: d3684...013 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #4 Del Skrevet 28. januar 2023 iphone er noe dritt. tåler ikke noe kulde, må nærmest lade hele tiden. har kjøpt en nokia nå, problemet var bare at den var så enormt svær. lite upraktisk med en telefon man ikke får i lomma. Anonymkode: 91214...317 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #5 Del Skrevet 28. januar 2023 https://www.telia.no/kundeservice/mobil/4g-tale/ Ser at 4g tale ikke står for Motorla g200 f.eks , betyr det at det ikke funker, eller er det bare at teleselskapene ikke lister alle modellene ? Og hvis det ikke funker, da er vel telefonen død når 2g nettet stenger sant ? Med mindre andre teleselskaper tilbyr 4g tale på modellen da. Ser mange Nokia modeller også ikke er listet. Fryktelig unødig komplisert å forstå seg på disse greiene for en gammel person Anonymkode: d3684...013 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wednesday Addams Skrevet 28. januar 2023 #6 Del Skrevet 28. januar 2023 Har du vurdert Doro? Sånn helt seriøst. Da slipper du mye av det fjamset som er med nymotens telefoner, i all fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #7 Del Skrevet 28. januar 2023 Vixella skrev (Akkurat nå): Har du vurdert Doro? Sånn helt seriøst. Da slipper du mye av det fjamset som er med nymotens telefoner, i all fall. Hehe, planen var å prøve disse moderne smarte telefonene, men kan jo vurdere det om jeg gir opp prosjektet Men, Doro blir vel også en murstein, når 2g nettene stenges i 2025, siden den ikke har 4g tale, og 3g nettet allerede er tatt ned, med mindre jeg misforstå ? (Godt mulig jeg misforstår, jeg kan ingenting om dette kun prøvds å google) Anonymkode: d3684...013 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #8 Del Skrevet 28. januar 2023 Xiaomi. Gir blaffen i om Kina overvåker den. Anonymkode: c9fa9...b24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #9 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hehe, planen var å prøve disse moderne smarte telefonene, men kan jo vurdere det om jeg gir opp prosjektet Men, Doro blir vel også en murstein, når 2g nettene stenges i 2025, siden den ikke har 4g tale, og 3g nettet allerede er tatt ned, med mindre jeg misforstå ? (Godt mulig jeg misforstår, jeg kan ingenting om dette kun prøvds å google) Anonymkode: d3684...013 Sorry, ser nå de har 4g tale på mange modellene, så tar det tilbake hehe Anonymkode: d3684...013 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wednesday Addams Skrevet 28. januar 2023 #10 Del Skrevet 28. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hehe, planen var å prøve disse moderne smarte telefonene, men kan jo vurdere det om jeg gir opp prosjektet Men, Doro blir vel også en murstein, når 2g nettene stenges i 2025, siden den ikke har 4g tale, og 3g nettet allerede er tatt ned, med mindre jeg misforstå ? (Godt mulig jeg misforstår, jeg kan ingenting om dette kun prøvds å google) Anonymkode: d3684...013 Fant denne på Elkjøp: https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/mobiltelefon/doro-8110-smarttelefon-grafitt/372638 Usikker på om du vil ha typ smarttelefon da, men denne har i all fall 4G. Så det er variasjoner med Doro også, om det skulle være av interesse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 28. januar 2023 #11 Del Skrevet 28. januar 2023 Samsung A53 Det er ikke så mye "bloat" som du tror og du kan fjerne den De tilbyr også fire år med oppdatering av Android OS, og fem år med sikkerhetsoppdateringer med markedes største batteri (5000mAh) som kan holde i to dager med OK bruk. Det betyr at i teorien med pent bruk så kan den holde i fem år og fremdeles være like sikker og oppdatert som de nyeste mobilene, men kanskje tregere og litt dårligere batteri. Jeg forstår ikke hvorfor ikke slike telefoner er mer populær. Du får dog. ingen lader inkludert og bare USB-c til USB-c kabel, men jeg har ladere som støtter dette liggende og USB-c til vanlig USB også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #12 Del Skrevet 28. januar 2023 Gjest5656 skrev (6 minutter siden): Samsung A53 Det er ikke så mye "bloat" som du tror og du kan fjerne den De tilbyr også fire år med oppdatering av Android OS, og fem år med sikkerhetsoppdateringer med markedes største batteri (5000mAh) som kan holde i to dager med OK bruk. Det betyr at i teorien med pent bruk så kan den holde i fem år og fremdeles være like sikker og oppdatert som de nyeste mobilene, men kanskje tregere og litt dårligere batteri. Jeg forstår ikke hvorfor ikke slike telefoner er mer populær. Du får dog. ingen lader inkludert og bare USB-c til USB-c kabel, men jeg har ladere som støtter dette liggende og USB-c til vanlig USB også. Ok takk for tips, tror jeg prøver på en samsung kanskje den der og heller får google hvordan en "rydder opp" mest mulig Anonymkode: d3684...013 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 28. januar 2023 #13 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok takk for tips, tror jeg prøver på en samsung kanskje den der og heller får google hvordan en "rydder opp" mest mulig Anonymkode: d3684...013 Husk å lese tilbakemeldinger, jeg så at noen hadde problemer med programvaren. Og selvfrølgelig også sammenligne pris siden noen selger den mye dyrere enn andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liebe Skrevet 28. januar 2023 #14 Del Skrevet 28. januar 2023 Jeg har IPhone 13 og er veldig nøgd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 28. januar 2023 #15 Del Skrevet 28. januar 2023 Jeg var Nokia fan helt til jeg fikk IPhone i gave. Kommer aldri til å ha noe annet. Så mitt forslag er IPhone. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #16 Del Skrevet 28. januar 2023 Gjest5656 skrev (22 minutter siden): Samsung A53 Det er ikke så mye "bloat" som du tror og du kan fjerne den De tilbyr også fire år med oppdatering av Android OS, og fem år med sikkerhetsoppdateringer med markedes største batteri (5000mAh) som kan holde i to dager med OK bruk. Det betyr at i teorien med pent bruk så kan den holde i fem år og fremdeles være like sikker og oppdatert som de nyeste mobilene, men kanskje tregere og litt dårligere batteri. Jeg forstår ikke hvorfor ikke slike telefoner er mer populær. Du får dog. ingen lader inkludert og bare USB-c til USB-c kabel, men jeg har ladere som støtter dette liggende og USB-c til vanlig USB også. Det er dog ikke markedets største batteri. Anonymkode: c9fa9...b24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #17 Del Skrevet 28. januar 2023 Jeg kjøpte ny samsung nylig, for jeg innså at selv om det er mye drit på de som jeg ikke liker, så er denne jeg har nå helt grei til mitt behov. Jeg går hovedsaklig for samsung og lav pris. Den jeg kjøpte i 2017 hadde jeg helt til 2021, selv om det var en modell på vei ut i 2017. Og jeg har testet flere andre telefoner men de ble jeg ikke fornøyd med. Den jeg har nå er en samsung galaxy a13. Også en tlf som er på vei ut ifølge selgere. Den har et godt kamera, god lyd, enkel og grei å bruke. Når du kommer inn i det er det flere apper som kan slettes og deaktiviseres. Du kan fjerne alt du ikke vil ha på frontskjermen og ha det så enkelt du vil. Det tar noen minutter å gå igjennom og fjerne tillatelser i apper som du ikke ønsker, men kjenner du noen som har Samsung kan de lett hjelpe deg med dette og andre spørsmål du måtte ha. Velger du ice fastabbonement til 119 kr mnd med binding i ett år (1GB) så kommer du unna billig, med fri tale, fri mms, fri sms. Hvis du ikke er typen til å bruke facebook, messenger og alt det andre og ikke vil bruke det utenfor hjemmet så trenger du ikke mer data. Så om du går fra en veldig enkel nokia lommetelefon til en nyere, så er denne telefonen verdt å vurdere. Den er noe større, men den har alt du trenger. Det spiller egentlig ingen rolle om du kjøper 4G eller 5 G telefon, da telenor har sagt at 4G kommer til å virke i mange år enda. Anonymkode: a37b1...d4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 28. januar 2023 #18 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er dog ikke markedets største batteri. Anonymkode: c9fa9...b24 for slike telefoner er det 5000 mAh som er ca. det beste. Men du finner større ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Syngemann Skrevet 28. januar 2023 #19 Del Skrevet 28. januar 2023 (endret) Fairphone Sikkert ikke verdens beste og dyr, men moderne og burde holde i mange år. Du vet hvor delene kommer fra, etisk, rettferdig handel, beste miljøvalg. Deler kan du selv lett bytte ut selv om noe går i stykker - batteri kan du også lett bytte ut selv. https://shop.fairphone.com/no_en/ https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/mobiltelefon/fairphone-4-5g-smarttelefon-8256gb-gra/364954 Endret 28. januar 2023 av Syngemann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #20 Del Skrevet 28. januar 2023 Nothing phone? Jeg skjønner ikke helt hvordan Apples forretningsmodell er verre enn de andre? Eller hvordan Googles glass tåler mindre enn konkurrentenes? Ikke noe jeg har fått med meg i alle fall. Anonymkode: 768a9...ec3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå