Gå til innhold

Hvorfor peser hunden inne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden min kan i perioder pese en del når hun er inne. 
Hun er en gjeterhund med en del pels, men tror likevel ikke hun er plaget av varme. 
Det er aldri mer enn 20-22 grader inne og stort sett trives hun i denne temperaturen. 
Pesingen følger ofte med lett uro. Hun sitter eller går litt urolig. Dette kan vare fra 10-60 minutter og er noe som skjer nesten hver dag opp til flere ganger om dagen. 
Får ikke følelsen av at hun er plaget av smerter etc heller. 
men hva landet da være? 

Anonymkode: 8e3e1...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjeterhund? Som i border collie? 

Hunden høres understimulert ut. De må ut og JOBBE, i time etter time. Det er ikke kosebikkjer, det er arbeidsbikkjer.

Anonymkode: ff54c...91d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pesing bør sees i kontekst. Det kan være for varmt inne, stress, oppspilt/gira eller smerter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. 
Siden det er en gjeterhund du har tenker jeg umiddelbart at hunden er understimulert. Gjeterhunder trenger utrolig mye mosjon, både fysisk og psykisk. Får de ikke dette er det vanskelig for dem å slappe av, og lesing kan være en bivirkning av dette. Gå tur er ikke særlig stimulerende for gjeterhunden…

Anonymkode: 21f4e...f86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Understimulert og kjeder seg. 

Begyn med trening av spor, triks, lengre turer der hunden kan løpe og bruke hodet.

Anonymkode: 5faf3...2bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hunden min kan i perioder pese en del når hun er inne. 
Hun er en gjeterhund med en del pels, men tror likevel ikke hun er plaget av varme. 
Det er aldri mer enn 20-22 grader inne og stort sett trives hun i denne temperaturen. 
Pesingen følger ofte med lett uro. Hun sitter eller går litt urolig. Dette kan vare fra 10-60 minutter og er noe som skjer nesten hver dag opp til flere ganger om dagen. 
Får ikke følelsen av at hun er plaget av smerter etc heller. 
men hva landet da være? 

Kan være veldig mye. Smerte, stress, varme, ubehag, det kan være en lyd langt borte den reagerer på, små anfall etc etc etc, lista er lang.

Vil anbefale deg å filme hva som skjer og gå veterinær til å se på. Pass på å få god nok kvalitet til at de små signalene synes. 

Anonymkode: f0c10...86c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er en BC kan det være manglende trening, løping - det er en arbeidshund. Men får den tilstrekkelig med løping og trening slik at den blir sliten, kan det være noe som er galt. Det er ikke naturlig å pese mye inne. Ta den isåfall til en Vet på mandag.

Anonymkode: a3c34...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE en border collie som flere foreslår her. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok..kanskje du kan skrive hvilken rase det er da🙃

Anonymkode: a3c34...f7a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er IKKE en border collie som flere foreslår her. 

ts

De fleste gjeterhunder har lett for å bli understimulert og stressa, ikke bare bc. 

Anonymkode: ab43f...310

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av rase tenker jeg stress eller sykdom. Kanskje helst det siste hvis dette er noe som har oppstått nå nylig eller kommet gradvis. I så fall ville jeg ha bestilt en grundig helsesjekk hos veterinær og opplyst om sist hun hadde løpetid etc.  

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier det skjer i perioder. Skjer det rett før, under eller rett etter løpetid, eller rundt 2mnd etter løpetid? Stress kan øke rundt den tiden. 

Ellers kan hun være understimulert, eller føle på plager/smerter. 

Anonymkode: 10a8f...073

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at hunder peser.

Hunder peser fordi de ikke svetter.

Anonymkode: 20048...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Shetland sheepdog. 
ganske nervøst individ 

Hun peser og gjesper mye om hverandre. Ser gjespingen som dempende. 
når hun peser legger hun også ørene litt mer bakover. 
jeg opplever at det er nervøsitet og/eller uro, men forstår ikke hvorfor. 
Det skal nevnes at hun er mye redd- både inne og ute. Kan nok være en sammenheng 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er en Shetland sheepdog. 
ganske nervøst individ 

Hun peser og gjesper mye om hverandre. Ser gjespingen som dempende. 
når hun peser legger hun også ørene litt mer bakover. 
jeg opplever at det er nervøsitet og/eller uro, men forstår ikke hvorfor. 
Det skal nevnes at hun er mye redd- både inne og ute. Kan nok være en sammenheng 😥

Skjer det plutselig eller i etterkant av aktivitet? Min gjør også sånn av og til men alltid etter aktivitet eller når han er oppspilt. Har hun et trygt sted hun kan trekke seg tilbake? Jeg kjøpte et brukt hundetransportbur og la et saueskinn inni, og dekte med et billig pledd fra rusta. Plasserte det borti kroken på stuen og døren står vidåpen. Min liker å trekke seg inn dit av og til. Kaller det suiten hans. Har også en nervøs/engstelig hund. 

Anonymkode: 8e75e...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så elementære ting som at hunden er tørst, den kan være stresset på grunn av uro rundt den, eller den kan kjenne trang til å gå på do. Ville tatt den ut og luften den, slik at den kunne gjøre fra seg, og få litt frisk luft. Husk også at den alltid skal ha friskt vann tilgjengelig.

Noen nevner at den kan kjede seg og være understimulert, det tror jeg også kan være en årsak. Hvor mye får den lufting, virker som den kan trenge mer aktivisering og mosjon.

Anonymkode: fc31a...af7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den med til veterinær for å utelukke sykdom først😊

Har også en gjeterhund, heller ikke BC, men med mye pels. Den driver på samme viset ganske ofte. Vanligvis er det bare mas. Den kan mase i time etter time, å nærmest ligge å gjete på meg. Eneste som nytter er å kle på seg å gå ut for å løpe eller bruke hode. Om det ikke er et alternativ, så blir det kvass beskjed om å slutte. For min er den masinga en uvane.

Anonymkode: 02f6d...aa1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...