AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #1 Skrevet 28. januar 2023 Fetteren min har 3 barn, alle unge voksne og i jobb osv. Jeg har lite kontakt med dem, og dersom jeg kontakter dem er det lite respons å få. Helt greit det, de har sine egne liv og er neppe interessert i «oss eldre». Den ene jenta - som jobber og har inntekt - tok plutselig kontakt helt utfra intet og spurte om å låne noen hundre kroner. Så jeg sa ja, trengte ikke få dem tilbake. Hun hadde jo aldri spurt før, og jeg antok hun trengte til mat. Men….så skjer det fire ganger til. Ikke hyppig, men sånn innimellom. Og da får jeg vite av mine andre familiemedlemmer at hun spør dem også innimellom men da får nei. For tre uker siden la hun ut et ganske dyrt kjøp på sosiale medier. Veldig fin gjenstand altså, men ikke nødvendig overhode. Ren «luksus» om man kan kalle det sånn. Med inntekten hun har er dette noe man må spare lenge til, og det unner jeg henne jo. Jeg har selv ikke råd til denslags selv om jeg gjerne skulle hatt det. Så i forrige uke kommer da en ny forespørsel om pengelån. Altså…..nå VET jeg jo med sikkerhet at hun iallefall ikke spinker og sparer til grunnleggende behov. Så jeg sa nei denne gangen, at jeg ikke hadde penger. Hvilket jo er sant. Jeg kan ikke kutte ned på mitt matbudsjett for å finansiere dyre vaner til andre. Hadde jeg vært millionær skulle jeg gladelig hjulpet med det ene og andre - men altså. Hva ville dere svart? Om en vil beholde god tone? Anonymkode: e8e84...2ba
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #2 Skrevet 28. januar 2023 Jeg ville sagt, nei beklager, men jeg kan hjelpe deg med å sette opp et budsjett slik at lønna strekker til. De fleste unge voksne blåser i oss oppi åra, vi er ofte bare en kilde til penger og gaver og av og til en forpliktelse de helst ville vært foruten. Det er en uting å tigge penger av slektninger, vet fetteren din om dette? Jeg ville vært flau om mine voksne barn holdt på slik. Anonymkode: 65446...382 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #3 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg ville sagt, nei beklager, men jeg kan hjelpe deg med å sette opp et budsjett slik at lønna strekker til. De fleste unge voksne blåser i oss oppi åra, vi er ofte bare en kilde til penger og gaver og av og til en forpliktelse de helst ville vært foruten. Det er en uting å tigge penger av slektninger, vet fetteren din om dette? Jeg ville vært flau om mine voksne barn holdt på slik. Anonymkode: 65446...382 Aner ikke om han vet noe, han sier sikkert nei selv 😅 Jeg er helt enig. Jeg hadde forstått det om det var krise og man ikke har penger til mat eller strøm, men… Anonymkode: e8e84...2ba
Gjest Bieter Skrevet 28. januar 2023 #4 Skrevet 28. januar 2023 Hadde blitt skeptisk til et slikt spørsmål fra noen jeg knapt snakker med. En normal person skal være ganske desperat for å spørre mennesker man knapt snakker med om penger Hadde nok tatt en telefon til foreldrene og spurt om det går bra Personen du snakker om driver åpenbart og svindler
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #5 Skrevet 28. januar 2023 Dette kan også dreie seg om spilleavhengighet. Da lånes det gjerne mange små summer rundt omkring, samtidig som de unner seg store ting når de vinner stort og så er de brått blakke igjen. Anonymkode: 9fa0f...526
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #6 Skrevet 28. januar 2023 Hadde også sagt nei. Ville stusset allerede første gangen hun spurte, siden du skriver at dere egentlig ikke har så mye kontakt. Da er det naturlig å spørre nær familie om å låne penger, ikke noen man har lite kontakt med. Så det er bra du satt ned foten nå😊 Anonymkode: 01f66...1f0
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #7 Skrevet 28. januar 2023 Jeg hadde sagt nei. Eventuelt spurt hva det skal brukes på. Hadde personen prøvd lage dårlig stemning ville jeg bedt den snakke med foreldrene sine istedet. Har du fått tilbake pengene hun har lånt? Om ikke, så er det bare svare at hun ikke får låne om hun ikke betaler tilbake. Anonymkode: dd977...10b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå