AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #1 Skrevet 28. januar 2023 Har ei som nylig har blitt fire år, og hun er veldig interessert i å begynne med ballett. Har snakket om dette lenge allerede. Tenker at om interessen holder seg gjennom sommeren, så gir vi det et forsøk til høsten. Men, jeg har hørt skrekkhistorier om forholdsvis små jenter som blir kløpet i det lille som måtte være av "sideflesk", med spørsmål om hva dette er, og da et klart hint om at man er for tjukk. Og da får jeg litt hetta. Ønsker ikke å utsette ungen min for dette kroppspresset, og at det skal ødelegge gleden over en aktivitet man egentlig liker. Dere med ballettbarn - hvordan synes dere det er? Blir det mye press etterhvert, eller er det bare dans og kos? Jeg skjønner jo selvfølgelig at dersom barna blir store nok til at det skal satses, så endres kravene. Men når de er små, ønsker jeg at det kun skal være glede og kos å holde på med sånne ting. Anonymkode: ee4b4...b11 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #2 Skrevet 28. januar 2023 Kan ikke tenke meg at sånt er noe problem for 4-åringer i Norge. I øst-Europa, kanskje. Anonymkode: f8014...17e 8 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #3 Skrevet 28. januar 2023 Du har sett litt mye tv tror jeg. Slik fokus er det ikke på små barn, i Norge. Det kan være noen foreldre som står på sidelinja og snakker dritt om et barn som kanskje ikke har «ballettkropp», men er ingenting trenere vil si. Slik er det i alle idretter; alltid noen foreldre som står og kommenterer på andres barn. Anonymkode: ac9c7...3d7 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #4 Skrevet 28. januar 2023 Dette med pirking på kropp er et veldig konkret eksempel på noe som har skjedd i Norge, på et dansestudio jeg ikke ønsker å navngi. Så jo, det skjer. 🙂 Ts Anonymkode: ee4b4...b11 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #5 Skrevet 28. januar 2023 De skal nok opp i 8-9-10-årsalderen før det kan bli erting rundt det, men da er det i så fall barna imellom på grunn av foreldre som ikke oppdrar barna sine. Vi har flere på 11-åringens idrett som er nokså store, men de presterer bra og prestasjon bør virkelig være det eneste man måler etter når det kommer til idrett. Anonymkode: bb25d...bc8
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #6 Skrevet 28. januar 2023 Har tre jenter som danset ballett. Har utelukkende positive erfaringer😊 Anonymkode: 91216...3ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #7 Skrevet 28. januar 2023 Gikk på ballett som barn og når jeg ser tilbake på bilder var det alle mulige størrelser uten at det noen gang ble et fokus. Husker det som en veldig fin tid. Anonymkode: fbfa1...4e0 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #8 Skrevet 28. januar 2023 Jeg danset ballett i mange år på 80-tallet, god og lubben var jeg også. Fikk aldri noen kommentarer på kropp. Jeg var også den dårligste i klassen, klossete som jeg var, men jeg fikk aldri kommentarer på det heller. Det jeg derimot fikk mange kommentarer på var innsats, konsentrasjon, og vilje til å gjøre det rett. Jeg opplevde at de som sluntret unna og slurvet med bevegelser og posisjoner fikk mye mer kritikk enn de som gjorde sitt beste (og kanskje feilet) fikk. Anonymkode: 8b013...9fc 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #9 Skrevet 28. januar 2023 Så godt å se at dere har gode erfaringer med dette! Det gjør avgjørelsen litt enklere 😊 Anonymkode: ee4b4...b11 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #10 Skrevet 28. januar 2023 Datteren vår har gått på ballett, og etterhvert hiphop, jazz og contemporary i 6 år nå, og på ballettskolen hennes (en av landets største danseskole). Det er unger der i alle str, noen er så store at jeg ikke forstår at de klarer å bevege seg, men jeg har aldri hørt noe negativt fra hverken lærere eller elevene seg i mellom, og det har ikke datteren min heller. Tvert imot inkluderes alle, uansett fasong og evner og får danse foran på scenen på forestillingene, og det er ikke noe favorisering. Anonymkode: 33854...95b 1 1
AprilLudgate Skrevet 28. januar 2023 #11 Skrevet 28. januar 2023 (endret) Jeg hadde ikke vært spesielt keen nei. Det og type skihopp etc er jo veldig utsatt. Mulig det var spesielt for dem, men det var endel spiseforstyrrelser ja. Hadde prøvd å få jenta med på generell dans - men ikke ballett helst. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Datteren vår har gått på ballett, og etterhvert hiphop, jazz og contemporary i 6 år nå, og på ballettskolen hennes (en av landets største danseskole). Det er unger der i alle str, noen er så store at jeg ikke forstår at de klarer å bevege seg, men jeg har aldri hørt noe negativt fra hverken lærere eller elevene seg i mellom, og det har ikke datteren min heller. Tvert imot inkluderes alle, uansett fasong og evner og får danse foran på scenen på forestillingene, og det er ikke noe favorisering. Anonymkode: 33854...95b Nå fikk jo du sagt noe negativt her da De klarer jo bevege seg om de kom seg til dansesalen 🤷♀️ Endret 28. januar 2023 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #12 Skrevet 28. januar 2023 Jeg har tre ballerinaer i hus (11, 15 og 17). Ene begynte ved 3, de andre ved 5. dette har vært utrolig fint og det er barn i alle størrelser. Balletten har ikke reservebenk hos oss. Alle startet på klassisk, de to eldste danser nå andre stilarter, mens yngste danser klassisk og contemporary. Dette har ikke vært et problem hos oss. Jeg har sittet i skolens styre i mange år. Vi har kostymer i alle størrelser. Det er litt innkjøring med enkelte nye, utenlandske pedagoger, men det går mer på disiplin, at norske barn er vant til å leke mer og «tåler» mindre disiplin enn feks franske barn. Dette har gått seg til veldig fint. Vi underviser i RAD og ikke vaganova. klassisk ballett er etterhvert noe terping og teknikk. Men de yngste barnegruppene er preget av lek og danseglede og innføring i de enkle teknikkene. Mestring og stolthet. Mine tre elsker det. Slipp ballerinaen løs! Lykke til:) Anonymkode: 2f2c4...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #13 Skrevet 28. januar 2023 AprilLudgate skrev (6 minutter siden): Jeg hadde ikke vært spesielt keen nei. Det og type skihopp etc er jo veldig utsatt. Mulig det var spesielt for dem, men det var endel spiseforstyrrelser ja. Hadde prøvd å få jenta med på generell dans - men ikke ballett helst. Nå fikk jo du sagt noe negativt her da De klarer jo bevege seg om de kom seg til dansesalen 🤷♀️ Har du erfaring fra ballett? Eller er det noe du tror? Anonymkode: 2f2c4...fa6 1 1
AprilLudgate Skrevet 28. januar 2023 #14 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har du erfaring fra ballett? Eller er det noe du tror? Anonymkode: 2f2c4...fa6 Jeg dikter vilt opp fra fantasien. Bare helt vilkårlig.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #15 Skrevet 28. januar 2023 AprilLudgate skrev (15 minutter siden): Nå fikk jo du sagt noe negativt her da De klarer jo bevege seg om de kom seg til dansesalen 🤷♀️ Det var for å poengtere at flere er langt forbi lubben, og at det fremdeles ikke fremstår som et problem. Jeg omtaler ikke dette til barna mine, eller sier det til noen andre, hverken voksne eller barn. Men anonymt på et forum blir noe annet. Anonymkode: 33854...95b 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #16 Skrevet 28. januar 2023 AprilLudgate skrev (8 minutter siden): Jeg dikter vilt opp fra fantasien. Bare helt vilkårlig. Man finner spiseforsyrrelser og usunt kroppsfokus mange steder. Se bare på vår folkesporten langrenn. Negative kommentarer om barns vekt har jeg hørt mange ganger, feks i håndball og fotball, der mine barn har vært parallelt med dansinga. Mulig vi er svært heldige i vår ballettskole med flere hundre barn. Skrekkhistorier fra østblokkland kan være en grunn til at balletten har et ufortjent rykte rundt dette. Vårt barn hoppet iallfall lykkelig avgårde i sin tutu med sitt «hvalpefett». Kroppsfokus finnes selvfølgelig overalt i samfunnet, også blant dansere, men å ikke la et barn få danse pga dette blir for sært og feil . Vår erfaring er at det ikke er verre hos seriøse ballettskoler enn andre steder, faktisk tvert i mot. De blir trygge og glade i den kroppen de har, de blir kjent med kroppen sin og utvikler seg motorisk og kunstnerisk ut fra sitt utgangspunkt. Det er fokus på mestring, glede og samdans. Anonymkode: 2f2c4...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #17 Skrevet 28. januar 2023 Begge mine jenter danset barneballett fra 4-5års alderen, så sluttet de etter et par år. I den perioden var det ikke noe kroppsfokus, men jeg har hørt om tilfeller når de blir litt større og det blir mer seriøst (og de konkurrerer om roller). Anonymkode: 3e91f...7c4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #18 Skrevet 28. januar 2023 Som barn er nok ikke dette noe problem. Men når barna blir eldre ville jeg vært kritisk til hvilket studio barna gikk på. Få de inn et sted med gode verdier. Ballett er, i likhet med turn, utsatt for kroppspress, og har gjerne trenere fra utlandet med en noen annen tilnærming enn hva som er vanlig her i Norge. Skandaler i turn har det i alle fall vært mer enn nok av: Mobbe-dømt trener ferdig i Holmen turn - VG Anonymkode: 21d99...ab6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #19 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan ikke tenke meg at sånt er noe problem for 4-åringer i Norge. I øst-Europa, kanskje. Anonymkode: f8014...17e Jo det skjer igså i Norge Anonymkode: 9d61d...2d6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #20 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har sett litt mye tv tror jeg. Slik fokus er det ikke på små barn, i Norge. Det kan være noen foreldre som står på sidelinja og snakker dritt om et barn som kanskje ikke har «ballettkropp», men er ingenting trenere vil si. Slik er det i alle idretter; alltid noen foreldre som står og kommenterer på andres barn. Anonymkode: ac9c7...3d7 Å du har fått med deg litt for lite tror jeh Anonymkode: 9d61d...2d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå