Gå til innhold

Sette 18-åring som nærmeste pårørende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om at en forelder oppgir barnet sitt som nærmeste pårørende i offentlige register, når det er 18 år?

Forelderen har egne foreldre, venner, naboer og søsken. 

Anonymkode: 6bd4b...0ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man er da voksen når man er 18, så hvorfor ikke? 

Anonymkode: ceb9c...844

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har vært nærmeste pårørende til min forelder fra før jeg var 18 år. Det går helt fint. Å være pårørende betyr ikke at man har ansvar, bare at man kan få info om helsetilstanden til pasienten.

Anonymkode: 74e9e...a32

• Liker 2
Skrevet

Jeg måtte hente min mor på blåkors når jeg var 18, hun hadde vært forsvunnet noen uker uten at jeg visste hun var havnet på "galeien".

Det var ikke noe jeg ville ha utsatt mitt 18 årige barn for, hverken det eller noe annet en nærmest pårørende ville kunnet bli tilkalt for.

Anonymkode: f28aa...42d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble det for en av mine foreldre da jeg var 18, det ble gjort i samråd med meg, og jeg syntes at det var helt greit. Det er viktig at 18-åringen får uttale seg selv, og at den vet hva det innebærer. For eksempel tok vi praten om hvorvidt jeg ville ha en telefon fra mine besteforeldre om noe skjedde, eller om jeg var komfortabel med å skulle være den som ringer dem.

Skrevet

Hvis man ikke er i et langvarig forhold så er det helt naturlig at voksne barn er nærmeste pårørende 

Anonymkode: e9e97...adb

• Liker 2
Skrevet

Jeg valgte en nær venninne som pårørende. At mine barn som veldig unge voksne skulle ha det ansvaret var uaktuelt. I dag er de mine nærmeste pårørende. De er voksne og har sin egen familie. 

Anonymkode: 324d0...5b6

Skrevet

Mine barn er 16 og 19. Jeg har min mor som nærmeste pårørende, skulle hun gå bort ville jeg valgt min eldste datter, men så klart informert henne hva det betyr. Jeg har ikke annen familie og venner i nærheten.

Anonymkode: fe82d...d93

Skrevet

Jeg ble satt som hovedpårørende overfor mamma da jeg ble 18. i dag er jeg 21 

Anonymkode: defee...867

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man er da voksen når man er 18, så hvorfor ikke? 

Anonymkode: ceb9c...844

????

Anonymkode: cd9ee...f7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg valgte en nær venninne som pårørende. At mine barn som veldig unge voksne skulle ha det ansvaret var uaktuelt. I dag er de mine nærmeste pårørende. De er voksne og har sin egen familie. 

Hvorfor er det uaktuelt? 

Skrevet
Ananas. skrev (1 time siden):

Jeg ble det for en av mine foreldre da jeg var 18, det ble gjort i samråd med meg, og jeg syntes at det var helt greit. Det er viktig at 18-åringen får uttale seg selv, og at den vet hva det innebærer. For eksempel tok vi praten om hvorvidt jeg ville ha en telefon fra mine besteforeldre om noe skjedde, eller om jeg var komfortabel med å skulle være den som ringer dem.

Jeg ville ikke belastet min 18-åring med dette!! Snakker av erfaring her også! Her er mannen, mine foreldre, mine søsken (i denne rekkefølgen) nærmeste pårørende, slik at mine barn skal slippe å stå alene i byrden! Men, vi er jo forskjellige. Likevel ville ikke jeg lagt presset på en 18-åring som ikke vet hvor han skal begynne/hvem han skal kontakte, hvis noe galt skjer og han går rett i kjelleren! 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke? Den man ser på som nærmeste pårørende, og som den personen har godkjent som dette. Har selv vært nærmeste pårørende fra før 18 år, fordi det var det mest naturlige. Ingen problem.

Anonymkode: 8d513...2c4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville ikke belastet min 18-åring med dette!! Snakker av erfaring her også! Her er mannen, mine foreldre, mine søsken (i denne rekkefølgen) nærmeste pårørende, slik at mine barn skal slippe å stå alene i byrden! Men, vi er jo forskjellige. Likevel ville ikke jeg lagt presset på en 18-åring som ikke vet hvor han skal begynne/hvem han skal kontakte, hvis noe galt skjer og han går rett i kjelleren! 

Men der er jo 18-åringer og familier forskjellige, som du er inne på. Når man først spør en attenåring, så er det jo ofte fordi de andre alternativene av ulike årsaker ikke er så gode, for en selv, attenåringen og familien. Hadde forelderen min hatt en ektefelle, så ville det vært det soleklare førstevalget. Jeg hadde ikke endt med å stå alene i det, men det måtte vært jeg som organiserte til å begynne med. Det var, og er, jeg heldigvis og dessverre best egnet til blant de nærmeste. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det uaktuelt? 

Fordi jeg hadde mulighet til å velge. Synes en 18-åring er for ung for det ansvaret. 

Skrevet

Jeg var inne til en operasjon ifjor, og oppdaget da at min 18-åring sto som nærmeste pårørende hos sykehuset. Det var skjedd automatisk fordi vi har samme adresse(!). 

Sykehuset forholdt seg ikke til det jeg har oppgitt på Helse Norge, for der står en annen. 

Anonymkode: 416db...f7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fordi jeg hadde mulighet til å velge. Synes en 18-åring er for ung for det ansvaret. 

Hvilket ansvar? Det er jo helsevesenet som har ansvaret? Pårørende er bare den de ringer og som kan få oppdatering på helsetilstand. 

Anonymkode: 74e9e...a32

• Liker 2
Skrevet

Ganske normalt at barn er sine foreldres nærmeste pårørende med mindre de har samboer/ektefelle? Hadde vært helt teit om bestemor på 92 skulle blitt ringt først om noe skjedde med pappa tenker jeg. 

• Liker 2
Skrevet

Kommer til å gjøre det samme når min blir 18. Nå er det min venninne som står oppført og hun kommer nok til å stå oppført da og men jeg legger til han da. Skjer noe med meg så er det jo størst sannsynlighet for at får det med seg først uansett.  Mitt barn er som meg, ganske så robust og jeg tror nesten han ville blitt fornærmet om han ikke ble satt opp når han er 18. 

Tenker det er en forskjell på å stå oppført som nærmeste pårørende til et menneske som lever et normalt liv og en som lever litt på siden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg måtte hente min mor på blåkors når jeg var 18, hun hadde vært forsvunnet noen uker uten at jeg visste hun var havnet på "galeien".

Det var ikke noe jeg ville ha utsatt mitt 18 årige barn for, hverken det eller noe annet en nærmest pårørende ville kunnet bli tilkalt for.

Anonymkode: f28aa...42d

Uff, den der var lei 😔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...