AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #1 Skrevet 28. januar 2023 Jeg har i to måneder slitt med kvalme daglig. Kvalmen er veldig kraftig hver morgen, og avtar litt utover dagen. Men matlysten uteblir hele dagen. Har vært hos lege, som ikke finner noen fysisk årsak til kvalmen. Jeg ligger alltid i underskudd på kalorier, og vanligvis også væskeunderskudd. Får i meg fra 300 til 1500 kalorier daglig. Det å spise har blitt en «jobb» som jeg tenker på og stresser med hele dagen. Prøver å få i meg det jeg klarer, men mye av maten vokser bare i munnen. Jeg har virkelig lyst til å få i meg mat, og begynner å bli bekymret over så lite inntak over tid. Andre som har vært borti lignende? Noen som har tips til hvordan jeg kan komme meg ut av denne håpløse situasjonen? Anonymkode: 28fe4...b7f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #2 Skrevet 28. januar 2023 Lever du under stress for tiden? Anonymkode: 4803a...d3e
Grüner Skrevet 28. januar 2023 #3 Skrevet 28. januar 2023 Har du selv noen formening om hvorfor dette plutselig har oppstått? Har det skjedd noen endringer i livet ditt denne tiden som kan ha påvirket helsa fysisk eller psykisk? Antar du ikke er gravid 😉, og hvis det kan utelukkes at det er noe psykisk, ville jeg mast på fastlegen om henvisning til spesialist for bedre . Siden kaloriinntaket er så lavt, burde du få næringsdrikk på blå resept av fastlegen evt sonde. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #4 Skrevet 28. januar 2023 Dette er legens oppgave å finne ut, så fortsett å bestille timer hos fastlegen. Dersom du er overvektig eller normalvektig er ikke matinntaket noe du skal bekymre deg så veldig for, men fokuser på væskeinntak. Saftis kan være lettere. Men igjen, ny legetime hvor du forklarer hvor ille det er. Anonymkode: 88236...89a
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #5 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har i to måneder slitt med kvalme daglig. Kvalmen er veldig kraftig hver morgen, og avtar litt utover dagen. Men matlysten uteblir hele dagen. Har vært hos lege, som ikke finner noen fysisk årsak til kvalmen. Jeg ligger alltid i underskudd på kalorier, og vanligvis også væskeunderskudd. Får i meg fra 300 til 1500 kalorier daglig. Det å spise har blitt en «jobb» som jeg tenker på og stresser med hele dagen. Prøver å få i meg det jeg klarer, men mye av maten vokser bare i munnen. Jeg har virkelig lyst til å få i meg mat, og begynner å bli bekymret over så lite inntak over tid. Andre som har vært borti lignende? Noen som har tips til hvordan jeg kan komme meg ut av denne håpløse situasjonen? Anonymkode: 28fe4...b7f Hvor gammel er du og hvordan var forholdet ditt til mat før dette? Anonymkode: 8783f...b19 1
Lill3My Skrevet 28. januar 2023 #6 Skrevet 28. januar 2023 Kjøp næringsdrikker på apotek; i tillegg til en grei mengde kalorier (typ 400 tror jeg), gir de gode næringsstoffer. Det er selvsagt ikke en varig løsning, men til god hjelp mens dette står på og mens du eventuelt finner ut hva det er som gir kvalme. Regner med du har utelukket graviditet? Forsøk å senke skuldrene, å tenke at du «må» spise vil kanskje bare gjøre det verre? Kjør på med flytende kalorier og næringstett mat. Forsøk å finne ut hva sommfungerer best mtp kvalmen. Hva med kjekt og salte potetchips? Ikke all verdens næring, men det er iallfall noe!
Gjest Bieter Skrevet 28. januar 2023 #7 Skrevet 28. januar 2023 Om du har spist normalt hele livet og plutselig opplever daglig kvalme, så burde du ta endoskopi og koloskopi. Å snakke litt med en lege som tar avføringsprøver er ikke god nok utredning. Bestill time og mas, det er eneste måte å faktisk få hjelp på
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #8 Skrevet 28. januar 2023 Bieter skrev (3 minutter siden): Om du har spist normalt hele livet og plutselig opplever daglig kvalme, så burde du ta endoskopi og koloskopi. Å snakke litt med en lege som tar avføringsprøver er ikke god nok utredning. Bestill time og mas, det er eneste måte å faktisk få hjelp på Gå til legen. Når alt annet er undersøkt bør du få tatt mr av hjernen, det er kontrollsenteret for absolutt alt i kroppen (også kvalme og matlyst). Anonymkode: decc8...5f8
Matas Skrevet 28. januar 2023 #9 Skrevet 28. januar 2023 Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen, Matas, moderator.
Anbefalte innlegg