Gå til innhold

Her er hva stortingsrepresentanter tjener og andre goder de har. TA en titt og bli overrasket.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja de har det ikke vondt... Noe av det burde helt klart vært byttet ut, men endel bør de kanskje ha også siden de styrer landet.. Men som du skrev.. noe er til å bli kvam av...

• Liker 2
Skrevet
Perfume skrev (3 minutter siden):

Ja de har det ikke vondt... Noe av det burde helt klart vært byttet ut, men endel bør de kanskje ha også siden de styrer landet.. Men som du skrev.. noe er til å bli kvam av...

de styrer landet i grøfta så de jobber ikke akkurat for pengene syns jeg da. Bra du syns de gjør en bra jobb da. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (1 minutt siden):

de styrer landet i grøfta så de jobber ikke akkurat for pengene syns jeg da. Bra du syns de gjør en bra jobb da. 

jeg er enig, de gjør IKKE en god jobb. Men det er nå den jobben de er satt til, var det jeg mente ;)
Så altså:  Det er ( noen av dem) ok goder til formålet, men ja.. siden de ikke gjør en god jobb passer det vel heller med sparken, vil jeg tro? Det er jo hva vi normale ville fått i en normal jobb.. 
De ville sparket oss, ikke kuttet i firmabil og mobil om man ikke gjorde jobben bra nok....

• Liker 3
Skrevet

Jeg svevde omtrent av raseri da pendlersaken kom opp. Om man har en millionlønn og har tusket seg til gratis husleie, som gjaldt representanter fra omtrent samtlige partier, har vi et kjempeproblem. Og når det skal ryddes opp i er ikke svaret: Her har jeg fucket opp, men jeg var ikke klar over at det ikke var ok å utnytte et smutthull i et system som vi som folkevalgte har fått tillitt til å lage. Mange er selvsagt dedikerte og jobber hardt, men å ønske mer til seg selv, når alle andre i landet får det tøffere, er et tillitsbrudd for meg.

• Liker 3
Skrevet
Perfume skrev (10 minutter siden):

jeg er enig, de gjør IKKE en god jobb. Men det er nå den jobben de er satt til, var det jeg mente ;)
Så altså:  Det er ( noen av dem) ok goder til formålet, men ja.. siden de ikke gjør en god jobb passer det vel heller med sparken, vil jeg tro? Det er jo hva vi normale ville fått i en normal jobb.. 
De ville sparket oss, ikke kuttet i firmabil og mobil om man ikke gjorde jobben bra nok....

ja de kan stort sett gjøre hva de vil uten å få konsekvenser

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Her inne blir vi aldri enige om hvem av dem eller noen gjør en god jobb, men uansett - de er der fordi de er folkevalgt. Bare se her på forumet for å forstå hvor forskjellige vi velgere er. Noen ganger skulle man tro at vi kom fra forskjellige planeter, i meningene våre.

Det viser seg også at de folkevalgte er like gode eller kriminelle som resten av folket.  Hvem vet hvordan vi selv hadde latt oss påvirke? Huff nei.  Jeg aner ikke hva slags system/styre vi kunne hatt for at alle skulle være fornøyd.

Skrevet
Adobyen skrev (42 minutter siden):

Her inne blir vi aldri enige om hvem av dem eller noen gjør en god jobb, men uansett - de er der fordi de er folkevalgt. Bare se her på forumet for å forstå hvor forskjellige vi velgere er. Noen ganger skulle man tro at vi kom fra forskjellige planeter, i meningene våre.

Det viser seg også at de folkevalgte er like gode eller kriminelle som resten av folket.  Hvem vet hvordan vi selv hadde latt oss påvirke? Huff nei.  Jeg aner ikke hva slags system/styre vi kunne hatt for at alle skulle være fornøyd.

Jeg er forsåvidt enig i den. Men jeg syns fortsatt de styrte bedre landet for 15-20 år siden enn de gjør idag. Nå er jo H og Ap helt likt syns jeg...det var det ikke før. Og så er det folk da som nå har glemt hvorfor de var leie H ved siste valg nå kommer til å stemme de tilbake. Blir nok ikke noe bedre fremover... spår jeg da

• Liker 1
Skrevet

Det er en vanskelig balansegang; På den ene siden ønsker vi ikke å pushe de som har evner ut av styre og stell og må derfor kompensere godt lønnsmessig. På den andre er det litt ergerlig å se enkelte heve lønninger som ikke korresponderer med evner noen annen arbeidsgiver ville betalt dem tilsvarende for, og jeg er redd det bidrar til at "politikken" blir en karriærevei for middelmådige som ikke egentlig har evnene til å nå tilsvarende langt noe annet sted. 

Jeg har litt sansen for en tilnærming der en i større grad henter inn mennesker som har oppnådd noe utenfor politikken og ikke er rene karriærepolitikere, men om en skal få de dyktigste må en antagelig betale deretter. Kanskje vil en ordning der en betaler det tidligere arbeidsgivere er villige til å betale være å foretrekke. Det vil i sum kanskje medføre høyere utbetalinger, men forhåpentligvis også dyktigere ledere. 

Skrevet
herzeleid skrev (2 timer siden):

Det er en vanskelig balansegang; På den ene siden ønsker vi ikke å pushe de som har evner ut av styre og stell og må derfor kompensere godt lønnsmessig. På den andre er det litt ergerlig å se enkelte heve lønninger som ikke korresponderer med evner noen annen arbeidsgiver ville betalt dem tilsvarende for, og jeg er redd det bidrar til at "politikken" blir en karriærevei for middelmådige som ikke egentlig har evnene til å nå tilsvarende langt noe annet sted. 

Jeg har litt sansen for en tilnærming der en i større grad henter inn mennesker som har oppnådd noe utenfor politikken og ikke er rene karriærepolitikere, men om en skal få de dyktigste må en antagelig betale deretter. Kanskje vil en ordning der en betaler det tidligere arbeidsgivere er villige til å betale være å foretrekke. Det vil i sum kanskje medføre høyere utbetalinger, men forhåpentligvis også dyktigere ledere. 

Er det ikke de på stortinget som har egne lønnsforhandlinger. Bestemmer selv hva de skal ha i lønn? hørte en som sa det her en dag, men det har jeg ingen dokumentasjon på og håper det ikke stemmer. 

Skrevet
GrønnNellik68 skrev (4 minutter siden):

Er det ikke de på stortinget som har egne lønnsforhandlinger. Bestemmer selv hva de skal ha i lønn? hørte en som sa det her en dag, men det har jeg ingen dokumentasjon på og håper det ikke stemmer. 

Det er godt mulig. Jeg har heller ikke inngående kjennskap til dette, men litt av resultatet av forslaget mitt vil jo også være at de som ikke har annen bakgrunn enn partiet fort vil justeres en del ned i lønn slik at andre prestasjoner forhåpentligvis oppmuntres. 

Skrevet
GrønnNellik68 skrev (21 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/politikerne-oker-sin-egen-lonn/s/12-95-3424243228

Er bare SV og Rødt fremmet forslag om å kutte i godtgjørelsene på Stortinget de ble nedstemt. Var vel ingen bombe det... mye vil ha mer og faan vil ha fler og helvete blir aldri fullt. 

Bør det ikke her være en differensiert justering heller enn en felles? For mange Stortingspolitikere er jo ikke millionlønn urimelig, men om du derimot mer eller mindre kommer rett fra VGS virker det fullstendig urimelig:

Første 20-åring som møter fast på tinget – lover å kjempe de unges sak

https://www.nrk.no/trondelag/stor-dag-for-maren-grothe-_20_--fra--melhus-_-blir-tidenes-yngste-som-moter-fast-pa-stortinget-1.15689582

Skrevet
GrønnNellik68 skrev (På 28.1.2023 den 14.39):

https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Representantene/Okonomiske-rettigheter/#fratredelsesytelse

De har det egentlig veldig bra. Ikke rart de trenger å bekymres seg for sine eldre dager i AS Norge de kan kjøpe seg inn på private institusjoner og få en verdig alderdom. Er litt til å bli kvalm av. 

Hvis du mener lønna er veødig bra og de som er representaneter i dag gjør en dårlig jobb anbefaler jeg deg å bli representant selv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...