Gå til innhold

Utredning for autisme, ungdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle hvordan dette foregår? Barn på 14 år som sliter mye sosialt, trøbbel med kommunikasjon (forståelse for kommunikasjon, hva ting betyr osv), sliter enormt med verbale instrukser, hukommelse (Huske på ting, utstyr, avtaler), dårlig tidsoppfatning. Føler ikke tilhørighet til jevnaldrende og har problemer med følelsesregulering. Mye lei seg❤Kan være ekstremt stille og tilbaketrukket eller prate veldig mye. Grunn til bekymring? Har tenkt tanken på ADD/autisme kombinert.. 

Har i tillegg sosial angst og klarer fysisk ikke snakke om vanskelige ting (det som er vondt/vanskelig). Har hatt en time hos team i kommunen og håper vi får videre henvisning til BUP. Blir lei meg når jeg leser ADHD oppfattes som "trend diagnose". Barnet mitt har det virkelig vanskelig🥺

Anonymkode: 3d530...540

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Vår datter på 13 er nylig utredet, har fått diagnosen Aspergers (høytfungerende autisme) av BUP. Det har tatt laaaaang tid pga mye rot i Bup-systemet, saksbehandlere som sluttet plutselig eller ble sykemeldte osv. 

Dette innebar utredningen for vår del:

Samtaler med oss foreldre

Samtaler med barnet

Legesjekk

Wisc-test

skjemaer som vi, barnet og skolen måtte fylle ut

samtale mellom foreldre, lærer og Bup

Observasjon av barnet (husker ikke hva de kalte det, men de lot som om barnet skulle inn og ta en test, mens de i virkeligheten observerte de barnets øyekontakt, fakter, hvordan hun reagerte på spesielle ting i situasjonen osv.)

Jeg føler med deg, TS, det er så vanskelig når barna sliter. Vår datter har store problemer med følelsesregulering, som din. Og det sosiale er blitt SÅ mye mer vanskelig de siste årene. Det høres absolutt ut som dere bør bli henvist til Bup. For vår del har vi ikke fått noe hjelp etter diagnosen, og hverdagen blir bare mer og mer vanskelig. Men vi vet i det minste hvorfor hun er som hun er, og det gjør stor forskjell.

Anonymkode: b2188...638

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...