Gå til innhold

Mannen vil ikke ha varmepumpe- hjelp meg å argumentere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har foreslått å kjøpe varmepumpe, foreslått plassering, leverandør og type (luft til luft), men nei, det skal han ikke ha i hus, de er stygge og de bråker, ferdig snakka.

Bør jeg la saken ligge eller prøve hardere? Vi bor i enebolig i en del av landet der strømmen er dyr, men vi har god råd, så det er ikke noe problem å betale regninger. Vi har en del andre strømstyringstiltak som vi har vært enige om, men varmepumpe er altså ikke aktuelt.

Råd? 

Anonymkode: 03a27...6de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da forslår du vannbåren varme, med vann til vann varmepumpe. Supert med «gratis» varmtvann også.

Anonymkode: 4e26f...ec9

• Liker 3
Skrevet

Det finnes varmepumper som er ganske stille. Også kan han stenge den når han syns den bråker. Er ikke det godt nok?

Anonymkode: 31308...c7a

• Liker 3
Skrevet

Kjøp en skikkelig en, å ikke de billigste. De bråker veldig lite. Det suset du hører blir du vant til, å da hører du det ikke.                   Gir en jevn, og god varme. Ikke går strømregningen opp heller, heller omvendt.   jeg/vi har ikke angret et sekund.

Anonymkode: f7383...1d8

• Liker 6
Skrevet

Jeg halverte strømforbruket nesten etter å ha installert varmepumpe!

Anonymkode: 5642c...762

• Liker 4
Skrevet

Bråker varmepumper? Hører ikke min i det hele tatt, og den står på full guffe. 

Anonymkode: cddb1...78e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tenkte som mannen  din tidligere, men ser nå at jeg tok grundig feil! 

Vi fikk installert varmepumpe for et par år siden.  Strømforbruket vårt har gått ned, den er stillegående og vi har aldri angret.  

Endret av tirben
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Da forslår du vannbåren varme, med vann til vann varmepumpe. Supert med «gratis» varmtvann også.

Anonymkode: 4e26f...ec9

Har nettopp kjøpt en smartbereder🫤

Skrevet

Det jeg liker aller best med vår er å bruke den som aircondition/kald luft på sommeren. Det gjør at jeg vil kjøpe ny når vår går i stykker (15 år, fulgte huset, bråker)

Også fint å holde lav jevn varme. Bor også dyrt til strømmessig, og vi sparer mye på å holde jevnt 16 grader vs å ha på de elektriske ovnene.

Anonymkode: 26298...78a

• Liker 3
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg tror han referer til de gamle billige pumpene vi hører når vi går tur en stille kveld i nabolaget. Jeg forstår at varmepumper i øvre prisklasse også er de mest stillegående og kanskje står desibel oppgitt i spesifikasjonen. Jeg prøver litt til. Tror ikke han har vært hjemme hos noen og virkelig lyttet til en kvalitetspumpe innendørs. Utendørs vil den stå langt fra vinduer til soverom i bruk.
Har dere «hus» eller tak til pumpa? Hos oss snør det omtrent aldri, men regner støtt…

Skrevet

Det er aldri varmt om sommeren, så da slås den vel bare av?

Skrevet

Kjøpte meg varmepumpe i fjor. Den er helt super! Det er deilig temperatur inne hele tiden og når man står opp om morgenen så kan man gå rundt i bare undertøyet uten å hutre og fryse.  Kjøpte den minste og billigste, og den varmer opp leilighet på 70 kvm. Bråker ikke. 

Beste luksusen jeg har unnet meg.

Anonymkode: bad3f...222

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for alle svar. Jeg tror han referer til de gamle billige pumpene vi hører når vi går tur en stille kveld i nabolaget. Jeg forstår at varmepumper i øvre prisklasse også er de mest stillegående og kanskje står desibel oppgitt i spesifikasjonen. Jeg prøver litt til. Tror ikke han har vært hjemme hos noen og virkelig lyttet til en kvalitetspumpe innendørs. Utendørs vil den stå langt fra vinduer til soverom i bruk.
Har dere «hus» eller tak til pumpa? Hos oss snør det omtrent aldri, men regner støtt…

Men utedelen bråker jo mer enn innedelen da! Så dere må heller besøke noen som har varmepumpe og høre på innedelen enn utedelen!

• Liker 4
Skrevet

Min varmepumpe plager meg med viftebråket. Den er helt ny, kjøpt i høst, Fujitsu Norgespumpa tak/veggmodell. Å skru ned viftehastigheten er meningsløst, for da gir den veldig dårlig varme ut i rommet/rommene.

Min samboer plages derimot ikke av lyden i det hele tatt.

Anonymkode: bdf18...500

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men utedelen bråker jo mer enn innedelen da! Så dere må heller besøke noen som har varmepumpe og høre på innedelen enn utedelen!

Dette stemmer. Men på nye varmepumper høres utedelen bare så vidt (og ikke i det hele tatt innenfra) bortsett fra i korte perioder når den av-iser seg og slikt.

Anonymkode: bdf18...500

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Utedelen bråker noe om vinteren, men hvor ofte oppholder man seg ute i snøen utenfor huset egentlig? Hvorfor skal man stå der når det er så kaldt at man trenger å bruke pumpa? Man går gjerne bare forbi jeg står jo ikke der og henger og lytter og irriterer meg over lyden. Om sommeren er man gjerne mer ute, men da bruker man den gjerne mindre.

Jeg har min varmepumpe ved inngangsdøren. Kanskje litt irriterende når den blåser friskt på meg, men jeg står jo ikke der og henger. Jeg setter vaska mi til tørk der da. Tørker fort som bare det når det ikke er minusgrader.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Varmepumpen er på om sommeren, jeg orker ikke å sitte å fryse inne. Nok at en kan fryse ute.

Anonymkode: 5b21c...45a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utedelen bråker noe om vinteren, men hvor ofte oppholder man seg ute i snøen utenfor huset egentlig? Hvorfor skal man stå der når det er så kaldt at man trenger å bruke pumpa? Man går gjerne bare forbi jeg står jo ikke der og henger og lytter og irriterer meg over lyden. Om sommeren er man gjerne mer ute, men da bruker man den gjerne mindre.

Jeg har min varmepumpe ved inngangsdøren. Kanskje litt irriterende når den blåser friskt på meg, men jeg står jo ikke der og henger. Jeg setter vaska mi til tørk der da. Tørker fort som bare det når det ikke er minusgrader.

Min varmepumpe henger utenfor soveromsvinduet mitt og den bråker en del. Eller jeg er usikker på om det er min pumpe eller naboen sin.

Anonymkode: 5b21c...45a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her er det varmt nok til at vi bruker den som aircondition på sommeren.  

• Liker 2
Skrevet

Dere som skriver at lyden ikke er et problem, dere er ikke lydsensitive. 

Varmepumper som står å durer er et helvete for noen. Og til sterk plage for enkelte. Og det gir elendig inneklima. 

Anonymkode: 1673b...d51

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...