Rødstrupa Skrevet 28. januar 2023 #1 Skrevet 28. januar 2023 (endret) Skoletannlegen var skummel. Han borret i takt med 9 timen! Han borret i tenner uten hull. Fikk skikkelig tannlegeskrekk. Tok meg mange år å komme over det. Får fremdeles litt klump i magen når jeg kommer inn på et tannlegekontor. Bare den lukten av almagan😛fysj! Endret 28. januar 2023 av Rødstrupa 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #2 Skrevet 28. januar 2023 Rødstrupa skrev (7 minutter siden): Skoletannlegen var skummel. Han borret i takt med 9 timen! Han borret i tenner uten hull. Fikk skikkelig tannlegeskrekk. Tok meg mange år å komme over det. Får fremdeles litt klump i magen når jeg kommer inn på et tannlegekontor. Bare den lukten av almagan😛fysj! Eh javel… Anonymkode: 3d956...95a
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #4 Skrevet 28. januar 2023 Skjønner deg godt, ts❤️ Det er mange som føler det på samme måte😔 Anonymkode: a87b2...7dd 3 1
ragna-råkk Skrevet 28. januar 2023 #5 Skrevet 28. januar 2023 Ja, det har jeg. I en sånn grad at jeg har betalt tannbehandling i narkose av egen lomme flere ganger, for jeg kom inn i noe som heter TOO team. Det er et sammensatt team som er spesialister på tannlegeskrekk, bestående av psykolog, tannpleier, tannlege. I TOO team er tannbehandling gratis, og det er et behandlingstilbud som tar sikte på å få bukt med skrekken. Narkosebehandling er et alternativ også her, og jeg hadde noen runder med det også, men nå, etter mange år har jeg fått satt inn bro x 2 og er ferdig behandlet. Tannlegeskrekken er omtrent borte, og jeg har kommet uendelig langt. Utrolig glad for at jeg kom inn i dette tilbudet, som for keg har vært uvurdelig. 1
Honey Dew Skrevet 28. januar 2023 #6 Skrevet 28. januar 2023 Det var faktisk vanlig før at tannleger borte og fylte amalgan i tennene for å forhindre hull, som de sa. Jeg vet ikke om alle skoletannlegene gjorde det, men jeg har hørt det fra flere i Bergensområdet. Jeg har tannlegeskrekk, men heldigvis har tannlegen en annen utdannelse og holdning enn da de holdt på å terrorisere skolebarn i gamle dager. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #7 Skrevet 28. januar 2023 Ja, jeg har odontofobi pga. Det skole tannlegen gjorde mot meg. Er i dag narkose pasient. Anonymkode: 6b791...54c 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #8 Skrevet 28. januar 2023 Har ikke vært noe amalgan-lukt på tannlegekontorer på mange, mange år. Anonymkode: d78d6...1af 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #9 Skrevet 29. januar 2023 Ja, jeg har tannlegeskrekk pga seksuelle overgrep i barndommen. I tillegg ble jeg holdt fast i tannlegestolen da jeg var 14 år og skulle trekke en tann. Det gjorde så vondt og jeg ble så redd. Prøvde å si i fra at jeg ikke ville, men tannlegen fortsatte bare mens en sykepleier fra BUP holdt meg fast nede med makt. Siden da har jeg ikke klart å være i samme rom som tannlegestolen. Har fått tannbehandling i narkose de siste årene som jeg heldigvis har fått dekket, og står nå på venteliste til TOO-teamet. Jeg er motivert for å få behandlet tannlegeskrekken, men jeg gruer meg for den prossessen når jeg får plass. Er forberedt på at det kan bli veldig tøft 😒 Anonymkode: 959d7...cf8 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #10 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, jeg har tannlegeskrekk pga seksuelle overgrep i barndommen. I tillegg ble jeg holdt fast i tannlegestolen da jeg var 14 år og skulle trekke en tann. Det gjorde så vondt og jeg ble så redd. Prøvde å si i fra at jeg ikke ville, men tannlegen fortsatte bare mens en sykepleier fra BUP holdt meg fast nede med makt. Siden da har jeg ikke klart å være i samme rom som tannlegestolen. Har fått tannbehandling i narkose de siste årene som jeg heldigvis har fått dekket, og står nå på venteliste til TOO-teamet. Jeg er motivert for å få behandlet tannlegeskrekken, men jeg gruer meg for den prossessen når jeg får plass. Er forberedt på at det kan bli veldig tøft 😒 Anonymkode: 959d7...cf8 Jeg takket nei til too- teamet. Ble satt opp til samtale timer med tannpleieren på klinikken før det ble narkose. Betalte alt selv. Det eneste negative jeg sitter igjen med i ettertid er rollen tannpleieren "hadde" etter narkosebehandlingen. Da kom jeg til samtale igjen med tannpleieren. Hun pushet meg over kanten på stupet, av hva jeg tålte/taklet. Hun var mest opptatt av å stå til slutt, med æren av å ha fått meg "tannlegeskrekk- fri". At det utløste angst og verre tannlegeskrekk. Overså hun og duret på. Måtte ta kontakt med ledelsen på klinikken å få hjelp. Så jeg fikk en annen. Er fortsatt narkose pasient den dag i dag. Den dagen jeg ikke blir tilbudt narkose så stopper all tannbehandling av seg selv. Gruer meg til å bli gammel og tannløs. Narkose teamet tar ikke pasienter over 70 år. Plages med tannkjøttbetennelsen, som er under kontroll i dag. Men etter 70 år så kommer nok den tilbake når tannstein og plakk begynner å balle seg på. Å betennelsen kommer tilbake... Det er ikke om å bli gammel..blir bare problemer. Anonymkode: 6b791...54c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #11 Skrevet 29. januar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg takket nei til too- teamet. Ble satt opp til samtale timer med tannpleieren på klinikken før det ble narkose. Betalte alt selv. Det eneste negative jeg sitter igjen med i ettertid er rollen tannpleieren "hadde" etter narkosebehandlingen. Da kom jeg til samtale igjen med tannpleieren. Hun pushet meg over kanten på stupet, av hva jeg tålte/taklet. Hun var mest opptatt av å stå til slutt, med æren av å ha fått meg "tannlegeskrekk- fri". At det utløste angst og verre tannlegeskrekk. Overså hun og duret på. Måtte ta kontakt med ledelsen på klinikken å få hjelp. Så jeg fikk en annen. Er fortsatt narkose pasient den dag i dag. Den dagen jeg ikke blir tilbudt narkose så stopper all tannbehandling av seg selv. Gruer meg til å bli gammel og tannløs. Narkose teamet tar ikke pasienter over 70 år. Plages med tannkjøttbetennelsen, som er under kontroll i dag. Men etter 70 år så kommer nok den tilbake når tannstein og plakk begynner å balle seg på. Å betennelsen kommer tilbake... Det er ikke om å bli gammel..blir bare problemer. Anonymkode: 6b791...54c Når du er så gammel finnes det sikkert nye måter å behandle tannkjøttbetennelse på. Kanskje teamet utvider til 80 eller 90 år. Her er det mange ting som kan endre seg med tiden. Ikke ta sorgene på forskudd. Anonymkode: e7bed...d4f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #12 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når du er så gammel finnes det sikkert nye måter å behandle tannkjøttbetennelse på. Kanskje teamet utvider til 80 eller 90 år. Her er det mange ting som kan endre seg med tiden. Ikke ta sorgene på forskudd. Anonymkode: e7bed...d4f Jeg tenker det heller er omvendt. Da er det enda mindre ressurser og enda færre får hjelp fra det offentlige. Hører du ikke på nyheter og debatter for tiden? Anonymkode: 21c52...625 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #13 Skrevet 29. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker det heller er omvendt. Da er det enda mindre ressurser og enda færre får hjelp fra det offentlige. Hører du ikke på nyheter og debatter for tiden? Anonymkode: 21c52...625 Om det finnes ny og bedre behandling for tannkjøttbetennelse har da ingenting med å få lite hjelp fra det offentlige å gjøre. Det skjer fremgang i medisin og metoder hele tiden. Man kan velge å tenke negativt om fremtiden, eller man kan velge å tenke positivt. Hva gir en bedre hverdag? Anonymkode: e7bed...d4f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #14 Skrevet 29. januar 2023 Honey Dew skrev (19 timer siden): Det var faktisk vanlig før at tannleger borte og fylte amalgan i tennene for å forhindre hull, som de sa. Jeg vet ikke om alle skoletannlegene gjorde det, men jeg har hørt det fra flere i Bergensområdet. Jeg har tannlegeskrekk, men heldigvis har tannlegen en annen utdannelse og holdning enn da de holdt på å terrorisere skolebarn i gamle dager. Det skulle gi så god tyggeflate sa de. Jeg slapp unna det men min bror fikk alle jekslene bort opp på den måten. Jeg har betalt for narkose for å få ut visdomstennene. Har slitt med skrekk for sprøyter hele livet. Har nå en veldig grei tannlege som jeg tåler å gå til, tar en Vival når jeg må ha bedøvelse. Min tannlege tramper takten til heavy metal og synger rett som det er "det number of the beast i 666". Anonymkode: ab1df...b61
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #15 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om det finnes ny og bedre behandling for tannkjøttbetennelse har da ingenting med å få lite hjelp fra det offentlige å gjøre. Det skjer fremgang i medisin og metoder hele tiden. Man kan velge å tenke negativt om fremtiden, eller man kan velge å tenke positivt. Hva gir en bedre hverdag? Anonymkode: e7bed...d4f Akkurat det er veldig individuelt. Noen lever fra dag til dag, ofte går det bra og ofte ikke. Jeg tenker fremtiden blir tøff og legger opp livet mitt deretter, det gir meg trygghet. nei, bedre behandling har ingenting med det offentlige og gjøre, så hvis man satser på bedre behandling når man er 80 år bør man ha sykt god pensjon. Eller spare. Det er vel det realister/ pessimister gjør. Anonymkode: 25952...e17
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #16 Skrevet 29. januar 2023 Det heter amalgam. Har ikke tannlegeskrekk nei. Har aldri hatt hull eller noe. Anonymkode: 12652...35e
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #17 Skrevet 29. januar 2023 Same, hadde en merkelig skoletannlege, skulle trekke en tann på meg og trakk feil. Gikk ikke til tannlegen på 15 år etter at jeg gikk ut av videregående . Har kommet litt over det, men må faktisk ta en valium bare for og sette meg ned i « skrekkstolen» og kommer underveis på at tannleger i dag er litt annerledes. Det fine er jo og at det er frivillig, så om tannlegen borer i takt med 9- timen kan en bare reise seg opp og gå og finne en annen. Anonymkode: 25952...e17
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #18 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg takket nei til too- teamet. Ble satt opp til samtale timer med tannpleieren på klinikken før det ble narkose. Betalte alt selv. Det eneste negative jeg sitter igjen med i ettertid er rollen tannpleieren "hadde" etter narkosebehandlingen. Da kom jeg til samtale igjen med tannpleieren. Hun pushet meg over kanten på stupet, av hva jeg tålte/taklet. Hun var mest opptatt av å stå til slutt, med æren av å ha fått meg "tannlegeskrekk- fri". At det utløste angst og verre tannlegeskrekk. Overså hun og duret på. Måtte ta kontakt med ledelsen på klinikken å få hjelp. Så jeg fikk en annen. Er fortsatt narkose pasient den dag i dag. Den dagen jeg ikke blir tilbudt narkose så stopper all tannbehandling av seg selv. Gruer meg til å bli gammel og tannløs. Narkose teamet tar ikke pasienter over 70 år. Plages med tannkjøttbetennelsen, som er under kontroll i dag. Men etter 70 år så kommer nok den tilbake når tannstein og plakk begynner å balle seg på. Å betennelsen kommer tilbake... Det er ikke om å bli gammel..blir bare problemer. Anonymkode: 6b791...54c Jeg forstår hva du mener med at man må være forberedt på å få mindre hjelp i fremtiden - dessverre. Det er delvis derfor jeg har så lyst til å få dette fikset mens jeg enda har muligheten og får alt dekket. Jeg ble forsøkt overtalt til TOO for noen år siden men da fikk jeg panikk og takket nei fordi jeg trodde at jeg ville bli pushet på samme måte som du ble av tannpleieren. Jeg har en alvorlig dissosiativ lidelse og var redd det symptomtrykket det ville føre til. Men for en stund siden så jeg på tv der et tv-team fulgte en dame som fikk behandling på TOO, og da skjønte jeg bedre hvordan det egentlig foregikk. Har også fått mer info i ettertid fra annet hold. De vet mye om dissosiasjon, samt det virker som de bruker mye av den samme fremgangsmåten og teknikkene som jeg allerede bruker i behandling hos psykolog. Har blitt enig med psykologen min om at hun skal informere dem om bakgrunnen min og symptomene mine slik at det forhåpentligvis blir litt lettere. Vet det kommer til å bli tøft, men jeg har klart å mestre så mye annet vanskelig i livet mitt, så jeg er innstilt på å komme meg gjennom dette også. Jeg føler meg i hvert fall mer klar nå enn jeg var tidligere. Håper det skjer en prossess i deg også i fremtiden som får deg til å endre mening om tannbehandling uten narkose. Man vet aldri Anonymkode: 959d7...cf8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #19 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det heter amalgam. Har ikke tannlegeskrekk nei. Har aldri hatt hull eller noe. Anonymkode: 12652...35e Nei... men det er kansje derfor du ikke har tannlegeskrekk? For du har aldri gjort noe smertefullt hos tannlegen. Har du måttet igjennom smertefulle ting så hadde du å sittet der med skrekk... Anonymkode: 6b791...54c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #20 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når du er så gammel finnes det sikkert nye måter å behandle tannkjøttbetennelse på. Kanskje teamet utvider til 80 eller 90 år. Her er det mange ting som kan endre seg med tiden. Ikke ta sorgene på forskudd. Anonymkode: e7bed...d4f Håper du har rett. Anonymkode: 6b791...54c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå