AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #1 Del Skrevet 28. januar 2023 Har en gutt på 6 år (1.klasse) som ikke uttaler sj-lyden, men bruker heller s-lyden. Det blir da «bæs, sino, si». Han tenker nok ikke over forskjellen på disse lydene selv, de få gangene jeg nå har spurt han om å høre på meg når jeg sier det og han herme, så sier han det som han bruker. Alle andre lyder er på plass. Spørsmålet er, skal jeg bare la dette være nå og se om det kommer på plass av seg selv? Eller skal jeg få henvisning til logoped? Noen logopeder her som har noen tips? Anonymkode: 992dd...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #2 Del Skrevet 28. januar 2023 Ikke unormalt at ikke alle lyder er på plass hos en 6-åring. Min gutt sa ikke R-lyden da han gikk i første klasse. Jeg var bekymra, men fikk høre at det var for tidlig og for lite problem for noen henvisning. Og han lærte seg jo å si R etterhvert. Anonymkode: 2ad86...bfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #3 Del Skrevet 28. januar 2023 Det er normalt. Men vær bevisst selv når du snakker med han. Med å skildre mellom sj-lyd og kj-lyd. Som: kino (kj) kylling (kj), ikke bruk sj lyd, på der det skal være kj-lyd. Be han gjenta etter deg, når du uttaler riktig. Helst med blikket rettet mot deg. Anonymkode: 6b60e...689 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #4 Del Skrevet 28. januar 2023 I vår kommune ville vi tatt inn en slik sak fra 2. trinn. Mye kan skje bare ved å bli mer bevisst ved den første bokstavinnlæringen i 1. klasse. Kan han lagt «hysje lyd?» Anonymkode: 47f7c...d98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #5 Del Skrevet 28. januar 2023 S-en kan man vel få litt hjelp til fra 3. klasse. Hjelpen består i øvelsesark fra en logoped, dere må selv gjøre jobben hjemme med å få lydene på plass. Jeg har selv en 9 år gammel datter som lesper, og en annen jente i samme klasse sier "kj" i stedet for "s". Man må legge ned mye jobb i dette som forelder, og det kan være vanskelig hvis man har et selvbevisst barn som f eks ikke er særlig glad i lekser (for dette blir jo akkurat som lekser). Anonymkode: d92cf...649 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #6 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I vår kommune ville vi tatt inn en slik sak fra 2. trinn. Mye kan skje bare ved å bli mer bevisst ved den første bokstavinnlæringen i 1. klasse. Kan han lagt «hysje lyd?» Anonymkode: 47f7c...d98 Aldri tenkt over hysj lyden, men kanskje det kan være en lyd å øve på? Spurte han nå, men merker han begynner å bli litt bevist på at jeg tester litt denne lyden hos han (et par ganger i dag) og han blir litt irritert. Han har til nå ikke vært bevist på at han sier «feil», og redd for at han skal føle på at han ikke får det til. Synes også det er vanskelig å øve med han selv, vi kan selvfølgelig finne ord og «øve» på å si de, men her trenger han nok mer hjelp for å få tungen på rett plass. Anonymkode: 992dd...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #7 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): S-en kan man vel få litt hjelp til fra 3. klasse. Hjelpen består i øvelsesark fra en logoped, dere må selv gjøre jobben hjemme med å få lydene på plass. Jeg har selv en 9 år gammel datter som lesper, og en annen jente i samme klasse sier "kj" i stedet for "s". Man må legge ned mye jobb i dette som forelder, og det kan være vanskelig hvis man har et selvbevisst barn som f eks ikke er særlig glad i lekser (for dette blir jo akkurat som lekser). Anonymkode: d92cf...649 Han har ikke problem med s-lyden, men sj-lyden. Vi kan repetere og øve på ord med mer, men hjelper jo lite når han ikke vet hvor og hvordan han skal plassere tungen for å få det til. Anonymkode: 992dd...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #8 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han har ikke problem med s-lyden, men sj-lyden. Vi kan repetere og øve på ord med mer, men hjelper jo lite når han ikke vet hvor og hvordan han skal plassere tungen for å få det til. Anonymkode: 992dd...a24 Man får en telefonsamtale med logopeden, etter at logopeden har observert barnet. Så får man øvelsene. Dersom det er sj-lyd i fht schjøtt og schjole i steden for kjøtt og kjole, så er dette dessverre ikke noe som korrigeres, men som anses som normal utvikling av språket 😒 Anonymkode: d92cf...649 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #9 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man får en telefonsamtale med logopeden, etter at logopeden har observert barnet. Så får man øvelsene. Dersom det er sj-lyd i fht schjøtt og schjole i steden for kjøtt og kjole, så er dette dessverre ikke noe som korrigeres, men som anses som normal utvikling av språket 😒 Anonymkode: d92cf...649 Nei han sier ikke det du tenker på nå, men sier en ren S. Altså blir mer «sole». Det du tenker på, og som er en evig diskusjon den siste tiden/årene i forhold til kjole/schjole, hadde jeg ikke tenkt på om det var det som var problemet. Anonymkode: 992dd...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #10 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har en gutt på 6 år (1.klasse) som ikke uttaler sj-lyden, men bruker heller s-lyden. Det blir da «bæs, sino, si». Han tenker nok ikke over forskjellen på disse lydene selv, de få gangene jeg nå har spurt han om å høre på meg når jeg sier det og han herme, så sier han det som han bruker. Alle andre lyder er på plass. Spørsmålet er, skal jeg bare la dette være nå og se om det kommer på plass av seg selv? Eller skal jeg få henvisning til logoped? Noen logopeder her som har noen tips? Anonymkode: 992dd...a24 Så lenge han sier kylling og ikke sylling, går det nok bra. Anonymkode: c7ea3...451 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #11 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så lenge han sier kylling og ikke sylling, går det nok bra. Anonymkode: c7ea3...451 Sier nok mer sylling, altså bruker en ren S. Mangler lyden som er mer lengre bak (enn s) og har mer «skje»form på tunga; sj lyden. Anonymkode: 992dd...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #12 Del Skrevet 28. januar 2023 Det er vel ikke så veldig uvanlig som 6 åring. Det pleier å endre seg når de lærer bokstaver og øver på dem. Ene barnet mitt sa S lyden til sj/kj/skj. Han sa også J lyder som begynte på L. Han fikk timer hos logoped som 5 åring og begynte å lære hvor tunga skulle være når han brukte l, sj, kj og skj lyder. Øvingen gjorde vi for det aller meste hjemme. Til slutt var det R lyden som skulle på plass. Vi fikk veiledning på å øvre i 5-10 minutter hver dag, med stort fokus på riktig lyd. En av gangen. Også ikke rette på han resten av dagen. Det fungerte det. Anonymkode: be210...1dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #13 Del Skrevet 28. januar 2023 Jeg gikk til logoped på barneskolen (noe eldre enn din gutt er) og det som gjorde at jeg skjønte jeg sa feil var å se på meg selv i speilet og se forskjell på tunge og munn når jeg uttalte det riktig og når jeg uttalte det feil. Det var helt utrolig virkningsfullt, og den dag i dag tenker jeg gjennom hvordan tunga skal være når jeg feks sier kino (30-35 år senere) Anonymkode: 83791...2df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monkris Skrevet 28. januar 2023 #14 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel ikke så veldig uvanlig som 6 åring. Det pleier å endre seg når de lærer bokstaver og øver på dem. Ene barnet mitt sa S lyden til sj/kj/skj. Han sa også J lyder som begynte på L. Han fikk timer hos logoped som 5 åring og begynte å lære hvor tunga skulle være når han brukte l, sj, kj og skj lyder. Øvingen gjorde vi for det aller meste hjemme. Til slutt var det R lyden som skulle på plass. Vi fikk veiledning på å øvre i 5-10 minutter hver dag, med stort fokus på riktig lyd. En av gangen. Også ikke rette på han resten av dagen. Det fungerte det. Anonymkode: be210...1dd Nei er nok ikke uvanlig, og jeg stresser ikke med det, lærerne har heller ikke sagt noe. Han leser bra, og kan uttale alle andre lyder enn akkurat denne. Husker du hvilke øvelser dere fikk til sj/kj/skj lyden? Prøvde å vise han hvor tunga skal hen, men synes det er vanskelig. Også for at han selv ikke hører at han ikke sier det «rett» og jeg ikke vil gjøre det vanskeligere for han enn nødvendig. At han selv skal føle på at han sier feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #15 Del Skrevet 28. januar 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Man får en telefonsamtale med logopeden, etter at logopeden har observert barnet. Så får man øvelsene. Dersom det er sj-lyd i fht schjøtt og schjole i steden for kjøtt og kjole, så er dette dessverre ikke noe som korrigeres, men som anses som normal utvikling av språket 😒 Anonymkode: d92cf...649 Det er absurd at en feil barn plukker opp først på skolen, først og fremst som en følge av noen få innvandrere som snakka feil på 90-tallet, anses som normal utvikling. Barna snakker jo korrekt i barnehagen! Det er ikke naturlig å bli "dummere" med høyere alder, tvert imot bør man forvente høyere presisjon. Anonymkode: e21e3...447 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #16 Del Skrevet 28. januar 2023 Her ville denne saken først bli tatt inn i 3. klasse. Mye skjer med munnmotorikk og tenner før den tid. kan han lage sj/skj/sj lyd når det er midt i eller i slutten av et ord, eks kanskje/hysj,bæsje? hvordsnner munnmptorikken ellers? Anonymkode: 94aab...10d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #17 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er absurd at en feil barn plukker opp først på skolen, først og fremst som en følge av noen få innvandrere som snakka feil på 90-tallet, anses som normal utvikling. Barna snakker jo korrekt i barnehagen! Det er ikke naturlig å bli "dummere" med høyere alder, tvert imot bør man forvente høyere presisjon. Anonymkode: e21e3...447 Vel. Jeg har to unger sjøl, de lærte seg å si "sj" i barnehagen. De ble fort avvent det for å si det sånn. Til og med mannen min kan si kylling nå. Kanskje jeg bør bli lærer :] Anonymkode: c7ea3...451 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #18 Del Skrevet 28. januar 2023 Monkris skrev (3 minutter siden): Nei er nok ikke uvanlig, og jeg stresser ikke med det, lærerne har heller ikke sagt noe. Han leser bra, og kan uttale alle andre lyder enn akkurat denne. Husker du hvilke øvelser dere fikk til sj/kj/skj lyden? Prøvde å vise han hvor tunga skal hen, men synes det er vanskelig. Også for at han selv ikke hører at han ikke sier det «rett» og jeg ikke vil gjøre det vanskeligere for han enn nødvendig. At han selv skal føle på at han sier feil. Nei, jeg husker dessverre ikke. Han fikk masse ark med forskjellige oppgaver og bilder. Men klarer ikke å huske konkret hvordan det var. Det er ti år siden, så de er kastet også. Det at han skal ha mestringsfølelse er kjempeviktig, derfor viktig å ikke rette på han. Gjør heller korte, intensive øvinger. Vi måtte igjennom PPT for å få timer til logoped. Anonymkode: be210...1dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #19 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her ville denne saken først bli tatt inn i 3. klasse. Mye skjer med munnmotorikk og tenner før den tid. kan han lage sj/skj/sj lyd når det er midt i eller i slutten av et ord, eks kanskje/hysj,bæsje? hvordsnner munnmptorikken ellers? Anonymkode: 94aab...10d Han sier mer «bæs» og føler denne lyden mangler jevnt over. Han uttaler ellers alle andre lyder, R en kom på plass rundt 4 års alder blandt annet. Han snakket noe utydelig når han var mindre, og fikk den del uvaner når det gjaldt å si ord på «sin» måte, lell om han da hadde lært seg den rette lyden. Men det var alltid en jevnt over utvikling der, og alt falt på plass før skolestart. Foruten om denne lyden. Anonymkode: 992dd...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #20 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg husker dessverre ikke. Han fikk masse ark med forskjellige oppgaver og bilder. Men klarer ikke å huske konkret hvordan det var. Det er ti år siden, så de er kastet også. Det at han skal ha mestringsfølelse er kjempeviktig, derfor viktig å ikke rette på han. Gjør heller korte, intensive øvinger. Vi måtte igjennom PPT for å få timer til logoped. Anonymkode: be210...1dd Ja det du sier om mestringsfølelse er så viktig, og derfor jeg ikke vil ødelegge noe med å begynne å «pirke» på dette selv, uten å vite hvordan jeg burde gå frem. Han har jo ingen forståelse selv for at han uttaler det feil til nå, og litt redd for hvordan han vil reagere når han evt finner det ut. Vanskelig å vite hvor bevist han vil bli på det, om han vil synes det er vanskelig osv. Tenker derfor jeg vil snakke med noen som kan dette først, og få veiledning. Spurte inne her for å se om noen logopeder kunne gi meg råd, og ser at flere skriver at det ikke ville blitt tatt tak i før 2/3 klasse. Anonymkode: 992dd...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå