Gå til innhold

Er halsbånd dyreplageri og sele er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, saranghae said:

Nyere forskning viser at halsbåndbruk er svært skadelig..ALLTID sele uansett rase/størrelse/alder🐶👍

Har det kommet noe annet enn den hvor dem testa på et pvc rør for å se om dem teoretisk kunne få skader i huden?

10 minutter siden, missbluebird said:

Ta et hundehalsbånd rundt din egen hals, og trekk med nakken når en annen holder. Du vil da innse hvordan en hund har det og det er ikke godt når du merker at pusten forsvinner.

Flexibånd sine svakheter er festet og båndstoppemekanismen, begge deler kan få problemer med kraftige rykk.
Vil aldri bruke noe annet enn sele. Det er det aller beste og med et kraftig og godt hekte slik at man har god kontrol om noen skulle skje.

Trening er nøkkelen, spesielt i situasjoner som trafikk, barn osv. Jo mer trening hunden vil få med slikt jo bedre vil den håndtere det.

Og om du merker pusten forsvinne så er din første naturlige reaksjon er å fortsette framover slik at tilstanden forblir den samme evt blir verre, eller stopper du opp slik at du får puste igjen?

22 hours ago, AnonymBruker said:

Skal få meg valp i februar og vet ikke hva jeg skal gå for. Halsbånd eller sele? Er til en rase som blir 10kg. 

Er kobbel eller flexibånd best?

Anonymkode: cd86b...dd1

Alt til sitt bruk. Det er ikke noe som er best til alt. Det er forskjellige verktøy i ditt hundehold som man bruker til forskjellige ting. Skal hunden trekke så bruker man en egnet trekksele med feste ved halerota, spor sele til å spore i, skal hunde bære sin egen mat og vann bruker man kløv, skal man garantere at hunden ikke kommer seg løs bruker man et kjetting bånd med strup funksjon., osv osv 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
saranghae skrev (1 time siden):

Nyere forskning viser at halsbåndbruk er svært skadelig..ALLTID sele uansett rase/størrelse/alder🐶👍

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her hadde det gjort seg med en link til denne forskningen.

Anonymkode: d1559...daa

Den vil jeg også gjerne se.

Anonymkode: 50675...8ca

Skrevet

Takk for mange svar. Er litt sjokkert over at så mange velger halsbånd, synes det høres så grusomt ut 😂 Men om det ikke er så ille og det kan lære valpen å ikke trekke i båndet, så går jeg for det.

Er flexibånd ille for små hunder også? Synes det virker som veldig mye stress med alt båndet som henger og slenger som tuller seg inn i valpen og alt.

TS

Anonymkode: cd86b...dd1

Skrevet

Begge deler, den minste hunden bruker kun sele. Den større bruker halsbånd mest men sele når vi går lengre turer og i skogen etc. Ingen av dem drar i båndet.

Skrevet

Bruker alt fra kjettingstrup til forskjellige seler. Både flexi-liner, tjenestebånd og fem meters liner. Alt til sitt bruk. Og ikke minst, rett bruk av verktøyet. 

All hysteriet omkring bruk av halsbånd har gjort at veterinærer, fysioterapeuter og kiropraktorer ser en trend med skader pga feil bruk av seler. Noe å tenke over....

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker stort sett sele. I værste valpetiden var selen på inne også. Så en raskt kan ta valpen ut. Jeg kan nok telle på en hånd hvor mange ganger han har fått gå med halsbånd. Den siste gangen han skulle ut å tisse og han hadde bare halsbånd kom det en løpsk løs aggressiv hund mot oss så jeg måtte bare røske tak for å løfte han opp. Vi klarte det akkurat. Siden har det alltid vært sele da de tåler bedre et slikt napp. Har kjøpt en sele med håndtak. Man vet aldri om noe lignende kommer til å skje igjen. Nå er jo det ikke vanlig at hunder stikker av, men det skjer, og skjedde akkurat den gangen jeg var ute med min lille valp med postkassene. 

Anonymkode: 423e3...c95

• Hjerte 1
Skrevet

Absolutt anbefale sele, spesielt til valper. Valper har en tendens til å løpe hit og dit alt etter hva de ser og vil undersøke og kan da få rykk i nakken av halsbåndet. Det er selvsagt også viktig at selen sitter godt, må alltid prøves på før man kjøper den for å se at den sitter riktig.

Det er ikke halsbåndet eller selen som bør lære hunden å gå pent i bånd. Gå pent i bånd handler hovedsaklig om stressregulering - dvs hvis hunden er avslappet så vil den av seg selv gå rolig. Hvis den lar være å dra for å unngå ubehag så er det bare symptombehandling.

Uansett er valper for umodne til å gå pent i bånd (selv om man selvsagt kan starte grunntreningen).  :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sele, ja. Men ha på halsbånd med navn og tlfnr

Skrevet
Tabris skrev (5 timer siden):

Absolutt anbefale sele, spesielt til valper. Valper har en tendens til å løpe hit og dit alt etter hva de ser og vil undersøke og kan da få rykk i nakken av halsbåndet. Det er selvsagt også viktig at selen sitter godt, må alltid prøves på før man kjøper den for å se at den sitter riktig.

Det er ikke halsbåndet eller selen som bør lære hunden å gå pent i bånd. Gå pent i bånd handler hovedsaklig om stressregulering - dvs hvis hunden er avslappet så vil den av seg selv gå rolig. Hvis den lar være å dra for å unngå ubehag så er det bare symptombehandling.

Uansett er valper for umodne til å gå pent i bånd (selv om man selvsagt kan starte grunntreningen).  :) 

Har lest at i uke 20 har valper lettest for å lære seg å gå pent i bånd, gå fot uten bånd også. Leste de i Hundesport fra NKK i 1977... 

Anonymkode: 6206e...fb2

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har lest at i uke 20 har valper lettest for å lære seg å gå pent i bånd, gå fot uten bånd også. Leste de i Hundesport fra NKK i 1977... 

Anonymkode: 6206e...fb2

Vet ikke om du tuller eller ikke med dette innlegget, men det er en del atferd du kan få gratis av små valper. F.eks komme på innkalling og gå tett med eier. Dette vil gradvis forsvinne etterhvert som valpen blir eldre og mer selvstendig hvis man ikke belønner det når man får det. 

Skrevet

Alt til sitt bruk tenker jeg - her brukes både halsbånd, seler, langline, leiebånd og flexi utfra hva vi skal. 

Til trening - kun halsbånd og leiebånd

Tur i skogen og sånn - alltid sele og langline frem til valpen KAN gå i bånd og lyster kommandoer, deretter flexi fordi jeg synes det er mer praktisk. 

Tur i sentrum - veksler mellom halsbånd og sele og bruker leiebånd.

• Liker 1
Skrevet

Halsen til en hund er nok bygget opp litt annerledes enn på et menneske. Det ser man blant annet ved at de kan legge hodet og halsen over en hard kant og ligge behagelig der, på en måte som jeg ikke ville fått puste. Ved riktig bruk av halsbånd tror jeg ingenting på at det er veldig skadelig. Forskning som refereres til må jeg i så fall lese metodekapittelet nøye på før jeg endrer min bruk av halsbånd. 

Vi bruker halsbånd ut i bilen og korte turer blant folk der han skal gå pent uten å trekke. Så lenge vi bare beveger oss rundt på eiendommen har han ikke noe på seg, men om vi er ute lenge eller på tur i skogen, har han sele slik at han er lett å få tak i, og med refleks hvis naboen skulle kjøre forbi når vi er i nærheten av veien. Vi har da med leiebånd hvis vi trenger å ta ham inn. Hvis vi går steder der vi kan møte folk, er det langline. Hvis ungene går tur langs veien eller vi er på tur med flere slik at oppmerksomheten er lav mot hund og omgivelser et sted vi kan møte folk, bruker vi trinse/fleksibånd hvis ikke langline er mer naturlig. 

Anonymkode: 39860...ef8

• Liker 1
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (På 29.1.2023 den 11.56):

Og om du merker pusten forsvinne så er din første naturlige reaksjon er å fortsette framover slik at tilstanden forblir den samme evt blir verre, eller stopper du opp slik at du får puste igjen

Det er bare å se seg om i et område hvor mange lufter hunder så skjønner man at ett halsbånd (også av typen strup) er lite hinder for en hund som erfarer at trekking leder til fremdrift. Belønningen av å komme seg fremover i båndet ved å trekke vinner jo nesten alltid over ubehaget halsbåndet gir. Pent i bånd trening er 98% treningsteknikk det er jeg overbevist over, selv om utstyret også spiller en rolle. Denne opplevelsen har jeg også med egen, og andre hunder jeg har gått med. De trekker nærmest like lite eller mye med gåsele som med halsbånd. 

Til TS: om du ikke ønsker å bruke halsbånd, og båndtrening blir utfordrende med gåsele, kan grime eller sele med feste i brystet være et fint alternativ. Da kun i innlæringsfasen før man går over gåsele eller halsbånd. (Ikke strup, vær så snill...)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...