AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #1 Skrevet 28. januar 2023 Skal få meg valp i februar og vet ikke hva jeg skal gå for. Halsbånd eller sele? Er til en rase som blir 10kg. Er kobbel eller flexibånd best? Anonymkode: cd86b...dd1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #2 Skrevet 28. januar 2023 Aldri flexibånd! Det kan gi brannskader om man er uheldig. Her er halsbånd og sele til forskjellig bruk. Halsbånd ble brukt når han skulle ut å tisse under dotrening. Da måtte det gå kjapt. Bruker halsbånd om vi skal rusle en liten tur i nabolaget eller kort tissetur. Han drar ikke, og halsbånd er praktisk da. Bruker sele når vi skal løpe, trene, gå en lang tur. Han skal dra noe, går på ski etc. Anonymkode: dd030...4ea 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #3 Skrevet 28. januar 2023 Vår valp var veldig hodesky og hatet sele, så den første tiden brukte vi halsbånd. Det gikk uansett kjappest når man skal fort ut og tisse. Nå bruker vi step-in sele når vi går tur lengre enn rundt kvartalet. Her bruker vi sikkert 90% av tiden langline. Har noen korte kobbel for byturer etc, bruker ikke flexibånd. Anonymkode: 4a0ed...b3d 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #4 Skrevet 28. januar 2023 halsbånd er mest brukt (utenom om hun skal dra) Hunden skal ikke dra med halsbånd og du må aldri rykke i det da det kan skade nakken. Lurt å trene inn tidlig at den skal gå med halsbånd slakt. Anonymkode: c6ff4...226 1
pia mater Skrevet 28. januar 2023 #5 Skrevet 28. januar 2023 Jeg bruker halsbånd og kobbel til turer til vår, valp på snart 9 måneder. Skal få kjøpt sele til sommeren når det blir lengre turer til fjells så jeg enkelt får brukt magebelte, ellers bruker hun en sele til sportrening.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #6 Skrevet 28. januar 2023 Vi bruker begge deler, men mest sele. Og bare flexibånd, vanlig bånd gav jeg opp etter to dager. Det kommer inn mellom beina hvert tiende sekund på vår hund, og blir bare snubling av. Vår blir bare 6 kg da. Anonymkode: 2eba6...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #7 Skrevet 28. januar 2023 Halsbånd og kobbel. Hunden drar aldri i båndet. Bruker aldri flexibånd, føler du får dårligere kontroll over hunden , kan gi brannskader og du lærer hunden at når den drar så blir båndet lengre. Så mange hunder lærer å dra i båndet av p bruke flexi Anonymkode: 4ec4b...75b 3
yamask Skrevet 28. januar 2023 #8 Skrevet 28. januar 2023 Bruker kun sele. Husk at det er veldig forskjell på seler også, og noen er populære men ikke så bra. Moteseler som K9 feks gir ikke så god bevegelsesfrihet for hunden. Anbefaler Seleverktedet og Non-Stop. Men jeg syns halsbånd i valpeperioden er ok når man bare skal ut å tisse/lukte/leke litt. Så lenge man ikke rykker og napper i båndet, men det skal man jo uansett ikke gjøre. 2
saranghae Skrevet 29. januar 2023 #9 Skrevet 29. januar 2023 (endret) Nyere forskning viser at halsbåndbruk er svært skadelig..ALLTID sele uansett rase/størrelse/alder🐶👍 Endret 29. januar 2023 av saranghae 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #10 Skrevet 29. januar 2023 Uff, jeg ser så mange som sleper rundt på valpen sin etter halsbåndet. Får helt vondt. Halsbånd kan absolutt være dyreplageri. Anonymkode: 4df35...daf 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #11 Skrevet 29. januar 2023 Vi bruker halsbånd og flexibånd. På ordentlig turer bruker vi sele og langline/fri. Anonymkode: 1a645...e0c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #12 Skrevet 29. januar 2023 Er ett par år siden jeg hadde hund nå, men jeg fant aldri seler som hun ikke kom seg ut av... Hun klarte vri seg ut av absolutt alt! Jeg måtte bruke begge deler i kombinasjon. (Voksen omplasseringshund som ikke hadde gått i bånd de første årene i sitt liv, kun sprunget fri i skog/fjell, og tillært mange veldig dårlige uvaner) Anonymkode: 11c46...88c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #13 Skrevet 29. januar 2023 Halsbånd og sele har forskjellige bruksområder hos oss. Hunden min går med halsbånd hele dagen, fordi jeg noen ganger må ta tak halsbåndet for å stoppe hunden fra noe (f.eks. begynne å spise på noe han ikke skal ha, eller det kommer folk på tunet og jeg eventuelt må holde hunden). Eier et stort skogområde, så hunden går for det meste løs på tur. Planlegger vi å gå på tur i befolkede områder bruker jeg helst sele og kobbel, men mannen liker å bruke flexibånd. Med sele kan kobbelet ''ligge'' på ryggen til hunden, og unngår da som regel at hunden snubler i slakk kobbel. Denne hunden var 5 år da vi fikk den, så den var allerede vant med flexibånd, og trekker ikke. Skulle jeg fått ny valp nå hadde jeg derimot ikke ønsket å bruke flexibånd, da jeg har sett mange stygge situasjoner med det, spesielt ved møte mellom to hunder, eller når man går langs trafikkert vei. Er også av den oppfatningen at hunden letter lærer å trekke med flexibånd. Anonymkode: ae360...e84
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #14 Skrevet 29. januar 2023 Aldri hatt halsbånd i hus. Sele er det beste 🤩 Anonymkode: 48694...0b4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #15 Skrevet 29. januar 2023 saranghae skrev (28 minutter siden): Nyere forskning viser at halsbåndbruk er svært skadelig..ALLTID sele uansett rase/størrelse/alder🐶👍 Her hadde det gjort seg med en link til denne forskningen. Anonymkode: d1559...daa 10
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #16 Skrevet 29. januar 2023 Har kun halsbånd med navn og telefonnummer på i tilfelle hundene skulle komme seg ut på egenhånd (ene har perioder hun er rimelig oppfinnsom og kjapp). Sele er det beste. Jeg har step-in sele til valpen,, sitter veldig godt på og skal ikke tres over hodet. Den voksne er rolig og godtar sele over hodet. Jeg har bedre kontroll på hundene når de har sele, jeg kan ta tak i selen og løfte litt hvis de feks brått nekter å gå over veien ol. Rullebånd har vi men bruker det ikke, hunden vet godt forskjell på kobbel og rullebånd og utnytter rullebåndet. Og ja, jeg har fått brannskader av rullebånd og de arrene har jeg ennå flere år etter. Anonymkode: 0e2bc...ae2
Leo Skrevet 29. januar 2023 #17 Skrevet 29. januar 2023 Jeg har hatt mange hunder og har også valp akkurat nå. Her brukes det alltid sele på alle former for tur, men vi har halsbånd for kortere forflytninger som f.eks. ut i bilen. Langs gate/vei bruker jeg kobbel og på tur i mer eller mindre åpent lende bruker jeg langline. Flexibånd jeg skyr jeg som pesten fordi jeg har sett alt for mange farlige situasjoner som har oppstått på grunn av det. Etter min mening belønner det også hunden for å trekke i båndet og det vil jeg gjerne unngå. De trenger ikke å gå så fint i bånd alltid, men stadig trekking synes jeg er utrolig slitsomt. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #18 Skrevet 29. januar 2023 Ang flexibånd: anbefaler det ikke dersom man går på steder med trafikk. Naboene mistet sin hund da mekanismen som stanser båndet ikke fungerte, båndet fortsatte å gå, hunden løp for langt ut i veien og han ble knust under et hjul. Anonymkode: d94bc...6b0 1
missbluebird Skrevet 29. januar 2023 #19 Skrevet 29. januar 2023 Ta et hundehalsbånd rundt din egen hals, og trekk med nakken når en annen holder. Du vil da innse hvordan en hund har det og det er ikke godt når du merker at pusten forsvinner. Flexibånd sine svakheter er festet og båndstoppemekanismen, begge deler kan få problemer med kraftige rykk. Vil aldri bruke noe annet enn sele. Det er det aller beste og med et kraftig og godt hekte slik at man har god kontrol om noen skulle skje. Trening er nøkkelen, spesielt i situasjoner som trafikk, barn osv. Jo mer trening hunden vil få med slikt jo bedre vil den håndtere det.
Mardina Skrevet 29. januar 2023 #20 Skrevet 29. januar 2023 Bruker begge deler. Noen dager sele og noen dager halsbånd. Men sele blir nok brukt aller mest. Men så har jeg en hund på snart 13 år, som kan gå fint i bånd. Bruker kun flexibånd med sele, aldri med halsbånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå