Gå til innhold

Kjøtt for de rike – insekter til resten?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tror, blant annet med grunnlag i klima, at kjøttproduksjonen vil minske og kjøttet så dyrt at det vil bli forbeholdt de rike. I tillegg vil befolkningstallet i verden rase i været de neste tiårene og mange flere munner skal mettes.

For tre dager siden godkjente EU insekter som tilsetning i en rekke matprodukter og drikker. Problemet, slik jeg ser det, er at man får liten mulighet til å velge det vekk.

Det skal tilsettes alt mulig og det vil kun stå med liten skrift at det inneholder Acheta domesticus i innholdsfortegnelsen, så dem som ikke har satt seg inn dette og sjekker hvert produkt man kjøper kan risikere å spise insektmat uten å vite det.

Et annet problem er at det etter EU-kommisjonens mening at det ikke bør etableres spesifikke merkingskrav for eventuelle allergiske reaksjoner. Det betyr at folk selv må finne ut hva «Acheta domesticus» er og selv sjekke om de kan være allergiske mot det.

I følge EFSA skal det finnes «beviser for at hus-siriss inneholder en rekke potensielt allergifremkallende proteiner» og at insektpulver «kan forårsake allergiske reaksjoner hos personer som allerede er allergisk mot krepsdyr, bløtdyr og støvmidd».

Det må man si er svært godt jobba av EU og EFSA, eller skal man si svært godt lobba av en ny multimilliardindustri?

Jeg som er mer enn gjennomsnittet nyhetsinteressert har ikke hørt om dette annet enn at det ble snakket om i media for noen år siden. Googler man det er det kun dokument.no og hemali.no som skriver om det. Ingenting på mattilsynet heller annet enn dette fra 2016; Insekter er ny mat etter ny mat-definisjonen.

Men nye EU-forordningene gjelder EØS-området og får dermed også konsekvenser for norsk rett, så dette er altså den nye normalen?

Og for den som er bekymret for å ufrivillig spise innsekter kan jeg berolige med at alle insektene sultes de siste 24 timene slik at de får tømt tarmen først...

Da får vi håpe andre matprodusenter merker varene med: INNEHOLDER IKKE INNSEKTER!

Endret av Katta Strofe
  • Liker 4
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

endelig kan vi hevne oss på insektene og annet kryp 😈 De har plaget oss lenge nok 

• Liker 1
Skrevet

Når skal folk få opp øya sine og forstå at EU er et forbannet diktatur og ikke noe Norge bør assosieres med?!

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Æsj!

Jeg blir mer og mer anti-EU med slike nyheter. Noe har gått alvorlig galt i topplokkene i Brussel. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan godt spise insekter jeg, så lenge de er malt opp og jeg ikke finner små bein i melet 😄

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo spise fisk da. Det er så mye god mat laget av fisk.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Thanos skrev (1 time siden):

Når skal folk få opp øya sine og forstå at EU er et forbannet diktatur og ikke noe Norge bør assosieres med?!

EU motstanden er vel nokså sterk i folk enda, men motstanden mot EØS er ikke like stor, enda den ser ut til å være like ille. Over 13.000 EU direktiver har denne «handelsavtalen» medført.

Overdragelsen av Fnanstilsynet, ACER avtalen, jernbanepakken og mye mer, vitner om noe helt annet enn en handelsavtale.

For å kunne handle med EU må vi blindt godta at EU sakte men sikkert tar kontroll over landet og ressursene.

I tillegg har Norge betalt nesten 30 milliarder i EU kontigent de siste 7 årene, og dyrere skal det bli:

EØS-kontingenten skal reforhandles: EU vil ha mer av Norges gassinntekter.

Allerede i 2012 skrev NRK at Norge er tre fjerdedels EU medlem (and counting) og at EU styrer norsk hverdan mer enn folk er klar over.

Sveits får handle med EU uten å implementere disse direktivene, men i Sveits har de folk til å forhandle for seg, og de har demokrati. Verdens siste reelle demokrati vil noen si.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Insekter er da allerede brukt blant annet som fargestoffer? Å supplementere med for eks insektproteinpulver ser jeg ikke på som problematisk dersom det viser seg at menneskekroppen tåler de næringsstoffene bra.

Selv om det skulle være ønske om at folk flest spiste insekter og ikke kjøtt- hva om det viste seg være sunnere? 😅 Hva om insekter, selv om ekkelt, er en bedre næringskilde? Magrere og mer proteinrik, som gav mindre tendenser til overspising og andre helseproblemer?

Jeg tenker vi først og fremst burde konsentrere oss om maten vi spiser nå, og kreve mer forskning på de e-stoffene som kan være dårlige for oss, som kan bidra til inflammasjon og overspising. Så lenge mat, insekter eller annet, bidrar til en sunn tarmflora og har god næringsprofil, så ser jeg ikke det som mer problematisk å spise insekter enn kjøtt. Dyrene som brukes til kjøtt er ihjelavla og er langt fra de dyrene som eksisterte naturlig tilbake i tid. Jeg har ikke troen på at kyllinger som vokser 3 ganger så raskt som i naturen er supersunt for mennesker heller... Sauer klarer seg ikke en gang uten å bli klippet av mennesker, så unaturlig har det blitt.

Endret av Bieter
Gjest GP950mAh
Skrevet
Katta Strofe skrev (2 timer siden):

For tre dager siden godkjente EU insekter som tilsetning i en rekke matprodukter og drikker. Problemet, slik jeg ser det, er at man får liten mulighet til å velge det vekk.

For et selskap, det vil altså være svært begrenset hvor mange matvarer som påvirkes av dette.

Skrevet
GP950mAh skrev (10 minutter siden):

For et selskap, det vil altså være svært begrenset hvor mange matvarer som påvirkes av dette.

Det er akkurat blitt lovlig og er bare begynnelsen. Svært få vil bygge plantasjer og fabrikker før det. Det er også et USA selskap som er majoritetseier, så disse popper nok opp.

Sirissmel vil i begrensede, nærmere spesifiserte mengder kunne brukes som ingrediens i blant annet disse matvarene:

• Flerkornsbrød og -boller, kjeks og brødpinner
  • Kornbaserte snacksstenger
  • Ferdigblandinger til bakverk
  • Pastabaserte produkter og retter
  • Sauser
  • Bearbeidede produkter av poteter
  • Retter av grønnsaker og belgfrukter
  • Pizza
  • Prosessert kjøtt
  • Supper og suppekonsentrat/-pulver
  • Øllignende drikkevarer
  • Sjokoladevarer
  • Snacks unntatt chips

Billelarver i varierende former, for det meste i pulverform, vil kunne brukes i mange av de samme produktene – ikke i øllignende drikker, men også i disse varene:

• Frokostblandinger
  • Grøt
  • Nudler
  • Chips
  • Jordnøttsmør
  • Sandwich
  • Kjøttanaloger
  • Melke- og meieriprodukt­analoger
  • Kosttilskudd

Hvordan vil regelverket se ut om 5-10 år?

• Nyttig 3
Skrevet
Bieter skrev (48 minutter siden):

Insekter er da allerede brukt blant annet som fargestoffer? Å supplementere med for eks insektproteinpulver ser jeg ikke på som problematisk dersom det viser seg at menneskekroppen tåler de næringsstoffene bra.

Selv om det skulle være ønske om at folk flest spiste insekter og ikke kjøtt- hva om det viste seg være sunnere? 😅 Hva om insekter, selv om ekkelt, er en bedre næringskilde? Magrere og mer proteinrik, som gav mindre tendenser til overspising og andre helseproblemer?

Jeg tenker vi først og fremst burde konsentrere oss om maten vi spiser nå, og kreve mer forskning på de e-stoffene som kan være dårlige for oss, som kan bidra til inflammasjon og overspising. Så lenge mat, insekter eller annet, bidrar til en sunn tarmflora og har god næringsprofil, så ser jeg ikke det som mer problematisk å spise insekter enn kjøtt. Dyrene som brukes til kjøtt er ihjelavla og er langt fra de dyrene som eksisterte naturlig tilbake i tid. Jeg har ikke troen på at kyllinger som vokser 3 ganger så raskt som i naturen er supersunt for mennesker heller... Sauer klarer seg ikke en gang uten å bli klippet av mennesker, så unaturlig har det blitt.

Folk må gjerne få spise insekter, men folk må også få lov til å la være. Det er dette med den mangelfulle merkingen, allergimuligheter, og det at den nærmest snikinnføres. Jeg hadde forventet å høre dette fra mattilsynet, NRK og ikke fra såkalte alternative medier.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest GP950mAh
Skrevet
Katta Strofe skrev (4 minutter siden):

Folk må gjerne få spise insekter, men folk må også få lov til å la være. Det er dette med den mangelfulle merkingen, allergimuligheter, og det at den nærmest snikinnføres. Jeg hadde forventet å høre dette fra mattilsynet, NRK og ikke fra såkalte alternative medier.

https://www.nrk.no/nyheter/insekter-kan-vaere-mat-i-eu-1.15218775

Skrevet
Katta Strofe skrev (3 timer siden):

Et annet problem er at det etter EU-kommisjonens mening at det ikke bør etableres spesifikke merkingskrav for eventuelle allergiske reaksjoner. Det betyr at folk selv må finne ut hva «Acheta domesticus» er og selv sjekke om de kan være allergiske mot det.

Synes dette er helt bak mål, og det sier jeg ikke fordi jeg selv kunne ha risikert allergisk reaksjon av å spise dette. Stusser også på at både dette er såpass lite omtalt i norske medier. Stusset på det samme da jeg første gang hørte om planene for å tvinge frem mer energieffektive bygg i EU, det var kun «alternative» medier som hadde omtalt saken da jeg prøvde å google på norsk.

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, Katta Strofe said:

Men erfaring viser vel at de fleste bryr seg lite om hva som er i maten sin? Dersom man markerer insekter med e-880, så er det ingen som vil reagere

Dersom dette er et problem, så tenker jeg at du må begynne i riktig ende. Du må ta opp det vi allerede spiser som er problematisk. Insekter vil sannsynligvis være bedre enn mye av det drittet vi får i oss i dag

Skrevet
Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Fisk selv.

Det er nesten ikke fisk enkelte steder. Man kan stå en hel dag uten hell. Da måtte det blitt en heltidsjobb :)

• Nyttig 2
Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (3 minutter siden):

Det er nesten ikke fisk enkelte steder. Man kan stå en hel dag uten hell. Da måtte det blitt en heltidsjobb :)

Kom deg ut i båt.

• Nyttig 1
Skrevet
Katta Strofe skrev (4 timer siden):

Jeg tror, blant annet med grunnlag i klima, at kjøttproduksjonen vil minske og kjøttet så dyrt at det vil bli forbeholdt de rike. I tillegg vil befolkningstallet i verden rase i været de neste tiårene og mange flere munner skal mettes.

Det skal tilsettes alt mulig og det vil kun stå med liten skrift at det inneholder Acheta domesticus i innholdsfortegnelsen, så dem som ikke har satt seg inn dette og sjekker hvert produkt man kjøper kan risikere å spise insektmat uten å vite det.

I følge EFSA skal det finnes «beviser for at hus-siriss inneholder en rekke potensielt allergifremkallende proteiner» og at insektpulver «kan forårsake allergiske reaksjoner hos personer som allerede er allergisk mot krepsdyr, bløtdyr og støvmidd».

Det må man si er svært godt jobba av EU og EFSA, eller skal man si svært godt lobba av en ny multimilliardindustri?

Jeg som er mer enn gjennomsnittet nyhetsinteressert har ikke hørt om dette annet enn at det ble snakket om i media for noen år siden. Googler man det er det kun dokument.no og hemali.no som skriver om det. Ingenting på mattilsynet heller annet enn dette fra 2016; Insekter er ny mat etter ny mat-definisjonen.

Men nye EU-forordningene gjelder EØS-området og får dermed også konsekvenser for norsk rett, så dette er altså den nye normalen?

Og for den som er bekymret for å ufrivillig spise innsekter kan jeg berolige med at alle insektene sultes de siste 24 timene slik at de får tømt tarmen først...

Da får vi håpe andre matprodusenter merker varene med: INNEHOLDER IKKE INNSEKTER!

(Hemali (Helse mat og livsstil) høres jo ut som en god nyhetskilde disse var jo de eneste som var intrissert i å snakke med kvinner jenter og andre om covid vaksine skader 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...