Gå til innhold

Har uteier lov å se inn vinduene mine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt med depresjon og det har tatt tid å få hjelp så har blitt litt rotete her. Utleier vet nok ikke jeg sliter mentalt. Har ingen som kan hjelpe meg å rydde heller, all familie bor så langt unna og har ingen venner i nærheten. Så intill jeg har fått tatt medisinen en måneds stund og fått pratet mer med psykolog kommer nok helsen min til å fortsette å vere dårlig. 

Men synes det er ubehagelig at utleier ser inn vinduene og følger med og kommenterer på hvordan ting ser ut. Skjønner de vil leiligheten skal vere i god stand men om jeg ødelegger noe ved å ha det rotete må jeg jo bare fiske det eller betale tilbake? Så synes det er ekkelt at de skal drive å følge med... er det lov å drive på son? Noen som har vert i samme situasjon?

Anonymkode: 6baf6...0aa

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er sykmeldt og nå er begynt på medisiner er det jo en gyllen mulighet til å kaste, selge og rydde opp i rotet ditt. Du kan ikke nekte utleier å titte inn når gardiner er fratrukket. Man får ikke engang nekta stalkere å sitte på huk utenfor og glo inn så..

Anonymkode: 4f0e8...2af

• Liker 1
Skrevet

Nei, det har de ikke lov til. Du betaler for å disponere boligen som din egen. I en slik situasjon, erstatt deg selv med naboen; hadde det vært akseptabelt at huseieren din gikk og kikka inn vinduene til naboen og kommenterte ovenfor de at de hadde det rotete? Såklart ikke. Du har samme retten til privatliv når du leier.

Rot ødelegger ingenting, så lenge det ikke er kombinert med fukt. Noen av oss er rotete mennesker, av natur eller av situasjon. Det har ingen andre noe med.

Jeg er sikker på at noen her kommer til å finne aktuelle lov-paragrafer, de er som regel flinke på sånt :)

Varme klemmer til deg, depresjon er hardt :klem:

Anonymkode: 9cda4...ce3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du er sykmeldt og nå er begynt på medisiner er det jo en gyllen mulighet til å kaste, selge og rydde opp i rotet ditt. Du kan ikke nekte utleier å titte inn når gardiner er fratrukket. Man får ikke engang nekta stalkere å sitte på huk utenfor og glo inn så..

Du vet tydeligvis ingenting om hvordan det er å være deprimert, man fungerer rett og slett ikke. Mange sliter med basic hygiene og å få i seg mat; store ryddeprosjekt er ikke mulig.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vet tydeligvis ingenting om hvordan det er å være deprimert, man fungerer rett og slett ikke. Mange sliter med basic hygiene og å få i seg mat; store ryddeprosjekt er ikke mulig.

Nei, det er ikke alltid slik... Folk er forskjellige. 

Anonymkode: 3248d...cb6

Skrevet

Nei det har de nok ikke lovt til. Samtidig skjønner jeg godt hvis det er søl/rot som skader leiligheten at de syns det er dumt, fordi det er ikke alltid bare bare å fikse og erstatte. Klær som ligger utover gjør jo ikke noe skade, men søl av mat og væske kan jo både skadedyr, vannskader etc. skadedyr er noe som f.eks ikke bare er å bli kvitt bestandig når de først har fått det. Men jeg skjønner fremdeles veldig godt at det er skikkelig tungt å rydde/vaske når man er deprimert, det som har funket for meg er å starte med veldig små mål. Kanskje bare rydde ett rom av gangen hver dag når jeg kjenner at jeg orker, eller tenke at nå skal jeg rydde i 15 min, ofte mens jeg har noe i ovnen så rydder jeg så lenge som det skal steke. 

Anonymkode: baf34...b14

Skrevet

De skal respektere privatlivet ditt, men nå eier de en leilighet som de vedlikeholder og påkostet, så de er jo interessert i å ha leieboere som ha det såpass i orden at det ikke blir skader på leiligheten ihvertfall. Du må rydde bort mat og bære ut søppel. Ikke la vått tøy bli liggende og slike ting. Du bør også lufte daglig. Det vil jo hjelpe litt på helsa di også. Det hadde nok vært smart å si noe om situasjonen din, uten at du behøver å gå i dybden av noe, men du har ingen plikt til det. 

Anonymkode: 04da7...774

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jo jeg vet.

• Hjerte 1
Skrevet

Ja, Utleier har lov til å se gjennom vinduene dine. Dette er fordi det er de som eier boligen og tar skade av hvis du ikke ivaretar boligen.

Anonymkode: ea9af...544

• Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Selvsagt er det ikke fritt frem å stille seg opp og glo inn vinduet til vilkårlige mennesker, eller for den del leieboere, det kalles å krenke privatlivet deres.

Anonymkode: 3db04...22c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo det er mulig, selv om man vet og har vært der. Å tvinge seg til å ta tak i rot og hygiene er nemlig temmelig viktig for å bli bedre, så man kan klare å tvinge seg til det, akkurat som man tvinger seg avgårde til psykolog, fordi man vet at det er nødvendig. 

Ts klarer å komme seg avgårde til psykolog, hvilket i en slik situasjon krever mer enn å tvinge seg til å ta tak i rot, for sin helses skyld. 

Anonymkode: 4dd29...fdc

Skrevet

Hva slags rot? Snakker vi matrester på gamle tallerkener, fastfood poser med rester i. Sure halv bløte håndklær og underbukser slenges overalt? Du kan risikere at leiligheten får en spesiell lukt som sitter igjen. Husk at leiligheten er en kostbar eiendel for de, skjønner godt at de blir nervøse. 

Skrevet

Selvsagt finns det ingen lov som kan nekte han og se inn vinduet ditt. 

Anonymkode: 4f100...566

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt finns det ingen lov som kan nekte han og se inn vinduet ditt. 

Utleier har LOV til å se gjennom vinduet ditt. Om du synes det er ubehagelig så kan du trekke gjen gardinene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utleier har LOV til å se gjennom vinduet ditt. Om du synes det er ubehagelig så kan du trekke gjen gardinene.

Jeg er åpenbart ikke ts 

Skrevet

Dra for gardinene eller dekk dem med folie eller store planter. Hadde en utleier som dukka opp i hytt og pine, var ekstremt ubehagelig å aldri vite om noen sto ute og kikka i vinduene. 

Anonymkode: e7e59...cd0

• Nyttig 1
Skrevet

Og så er det jo stor forsjell på å gå forbi og titte inn og å stå mot vinduet og se i lengere tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da bør man kvitte seg med tingene sine så ikke de havner der de ikke skal være og det blir helseskadelig 

Anonymkode: 68484...55b

Skrevet

Hva slags rot snakker vi om her? Stabler med gammelt søppel, skitten oppvask, hauger av skrot? Slikt som tiltrekker skadedyr feks? 
Om det er på det nivået så er det ikke rart utleier blir bekymret for eiendommen sin. 

Anonymkode: c5796...898

Skrevet

Har du mulighet til å henge opp gardiner eller persienner, TS? 

Anonymkode: 79d5b...91c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...