Gå til innhold

De som tror at katter er ørkendyr som ikke passer inn i norsk natur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Olaug Olsen skrev (5 minutter siden):

Nå har de funnet en innfødt KATT på Mount Everest!

Den lever UTE, hele året, og det kan rapporteres om at den HAR DET STORARTET. Dere som er motstandere av å sende pus ut, kan jo for eksempel google NATTEtemperaturen på Mount Everest. Lykke til!

https://www.dagbladet.no/nyheter/mystisk-funn-pa-mount-everest/78341376

Mount Everest ligger ikke i Norge. Katter er en fremmedart i Norge. Katter er lystmordere som dreper truede fuglearter og forstyrrer balansen i den norske faunaen.

Katter bør svartelistes. Det bør være krav om at alle huskatter skal kastreres og det bør være fri jakt på alle villkatter.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Mount Everest ligger ikke i Norge. Katter er en fremmedart i Norge. Katter er lystmordere som dreper truede fuglearter og forstyrrer balansen i den norske faunaen.

Katter bør svartelistes. Det bør være krav om at alle huskatter skal kastreres og det bør være fri jakt på alle villkatter.

Så kattehateren...

Anonymkode: c308f...0f9

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet

De har funnet en pallaskatt. Pallaskatten er tilpasset et helt annet klima enn huskatten som stammer fra ørkendyr. Forskjellige kattedyr er tilpasset forskjellig klima. Gaupa er et annet eksempel på katt som tåler kulde. 

Anonymkode: 306fd...bf7

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så kattehateren...

Anonymkode: c308f...0f9

Jeg er veldig glad i katter og kjæledyr generelt. 
Likevel er det et faktum at katter slik vi holder dem i Norge gjør alvorlig skade på faunaen.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/frykter-katter-delegger-norsk-fauna/12468740/

https://www.aftenposten.no/norge/i/41209/pus-tar-knekken-paa-lokal-natur

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/a2oA2a/en-hjemloes-katt-kan-bli-til-140-katter-i-loepet-av-to-aar-hvis-de-overlever

https://ksu.no/artikler/ksu-no/92153-en-okologisk-katastrofe

Som dyreelsker plikter man å være oppmerksom på hvilke katastrofale konsekvenser eksistensen av invasive arter som katter har på faunaen.

Katteartens skadeverk er selvfølgelig fullstendig uavhengig av hvorvidt jeg liker katter eller ikke. 
Men det gjør jeg altså. Jeg passer ofte en katt og det gjør jeg gjerne. Den er forøvrig kastrert.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Snok1 skrev (19 minutter siden):

Fri jakt, der ser man hva slags umoral du lever etter. Leter etter enhver mulighet til å drepe andre?

• Nyttig 2
Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (Akkurat nå):

Fri jakt, der ser man hva slags umoral du lever etter. Leter etter enhver mulighet til å drepe andre?

Det er vanlig med fri jakt på skadearter. Dette fordi det selvsagt er skånsomt for artene som trenger beskyttelse mot skadeartene. 
Med fri jakt mener man at man ikke behøver å løse jaktkort eller lisens. Kravene til etisk og human jakt gjelder alltid. Det er så selvsagt at det nevnes aldri eksplisitt jegere mellom. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Snok1 skrev (8 minutter siden):

Det er vanlig med fri jakt på skadearter. Dette fordi det selvsagt er skånsomt for artene som trenger beskyttelse mot skadeartene. 
Med fri jakt mener man at man ikke behøver å løse jaktkort eller lisens. Kravene til etisk og human jakt gjelder alltid. Det er så selvsagt at det nevnes aldri eksplisitt jegere mellom. 

Men hvordan avgjør du at det er en villkatt? Jeg vet min lille tutti er en trussel for fuglene, gir dem ikke mat etter at vi fikk henne, men vil ikke hun skal bli skutt. Da har jeg kanskje blitt voldelig for å være helt ærlig. (Vil ikke at katter skal skytes)

Også ironisk at du ikke tenker på det værste skadedyret av dem alle, oss

Endret av Rosakatt
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Skadearter😅 finnes det egne kattejegere altså? Egen del av jegerprøven? Treffe mellom skulderbladene? Eller er ikke katter like viktige som storvilt, så hvemsomhelst bør få skyte dem? 

Mener du det samme om løse hunder som står i fare for å jage rådyr eller harer? Bare å skyte dem. 

Jeg er plaget med nabokatter, i forhold til driting på tomta. Men har faktisk aldri sett dem bry seg noe som helst om småfuglene. Aldri. Og det er fuglematestasjoner 3-4 steder her, aldri ei katte å se der. Kun på de faste driteplassene. 

Mus derimot, holder de heldigvis unna. Så takke meg til litt møkk når de tar mus.

Det er veldig forskjell på "hvor stor skade" kattene gjør der de bor. Har hatt mye større problemer med hundene folk her har. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (2 minutter siden):

Skadearter😅 finnes det egne kattejegere altså? Egen del av jegerprøven? Treffe mellom skulderbladene? Eller er ikke katter like viktige som storvilt, så hvemsomhelst bør få skyte dem? 

Mener du det samme om løse hunder som står i fare for å jage rådyr eller harer? Bare å skyte dem. 

Nei, det finnes ikke kattejegere da det ikke er jakt på katter på tross av at katter er en invasiv rase med store negative konsekvenser for faunaen.

Hunder representerer ikke like særlig stor skade på bestningsnivå (på tross av at enkelte hunder jager hjortedyr).

Hunder er dessuten avstammet fra ulv som er en art hjemmehørende i vår fauna.

Skrevet
Snok1 skrev (3 minutter siden):

Nei, det finnes ikke kattejegere da det ikke er jakt på katter på tross av at katter er en invasiv rase med store negative konsekvenser for faunaen.

Hunder representerer ikke like særlig stor skade på bestningsnivå (på tross av at enkelte hunder jager hjortedyr).

Hunder er dessuten avstammet fra ulv som er en art hjemmehørende i vår fauna.

Hunder er en fremmedart i norsk fauna. 100%. 

Jeg spør om du mener at det bør finnes egne kattejegere, og om emnet bør inn i jegerprøven.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Siden påstanden er at katter, lokalt, er skadegjørere gjelder det samme for samtlige løse hunder. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Gjør et enkelt googlesøk: frostskader hos katt 

så ser du på bildene. Ja det er tydelig at huskatter tåler kulde gitt 🙄

Anonymkode: b4100...8f3

• Liker 4
  • 3 uker senere...
Skrevet

Deler av tamkatten i Norge stammer fra nordafrika (og kan kanskje kalles ørkendyr).

Men det er nok ikke så enkelt.

Tamkatten stammer trolig fra flere ville kattedyr:

afrikansk bushkatt, også kalt afrikansk villkatt eller falbkatt (Felis silvestris)

skogsvillkatt (Felis silvestris silvestris)

jungelkatt (Felis chaus)

sandkatt (Felis margarita)

ørkengaupe (Felis caracal)

Kilde: Store Norske Leksikon, skrevet av Bjarne O. Braastad (Professor i Etologi)

De kan selvsagt få frostskader, men de er vanligvis ganske gode til å tilpasse seg (finne ly og holde seg tørre).

Tamkattene har vært her lenge. Nær Upsala i Sverige er det funnet tegn på at mennesker holdt tamkatt allerede rundt år 200.

I dag vil jeg tro at biltrafikk er farligere enn den norske vinteren for katter.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Olaug Olsen skrev (På 28.1.2023 den 8.53):

Nå har de funnet en innfødt KATT på Mount Everest!

Den lever UTE, hele året, og det kan rapporteres om at den HAR DET STORARTET. Dere som er motstandere av å sende pus ut, kan jo for eksempel google NATTEtemperaturen på Mount Everest. Lykke til!

https://www.dagbladet.no/nyheter/mystisk-funn-pa-mount-everest/78341376

Og så har vi tamkatten i Norge som ikke tåler kulde. At du klarer å sammenligne en vill pallaskatt som har tilpasset seg kulden gjennom generasjoner vs den norske tamkatten, vitner om stor uvitenhet...

Anonymkode: edcee...023

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og så har vi tamkatten i Norge som ikke tåler kulde. At du klarer å sammenligne en vill pallaskatt som har tilpasset seg kulden gjennom generasjoner vs den norske tamkatten, vitner om stor uvitenhet...

Anonymkode: edcee...023

Den tåler kulde i noen timer.  Jeg lar katten være ute i ca 4t dersom det er kaldere enn minus 8. Det er fordi katten behøver det, og gir uttrykk for sitt behov. I denne artikkelen vises det til menneskers behov for å være borte lenge. Om jeg skal reise, tar jeg katten på kennel, selvsagt. Men hun er ute hver dag, i tråd med egne behov. Folk her inne får meg aldri til å bli en overbevist innekatteeier. Min katt får gå ut. Dette er en avgjørelse jeg har tatt i samråd med vår veterinær.

• Liker 2
Skrevet

Våre katter går frivillig ut hver kveld. Sommer som vinter. +20 eller -20. Er lystmordere da. Mus, fugl, alt som kan jaktes på. 

Anonymkode: e01f7...420

• Liker 4
Skrevet

Snakk om å være lite kildekritisk, ts les deg opp.

Den er ikke som en huskatt, og det der er ikke i Norge. Katter og hunder hører ikke til i Norsk fauna, og som eier skal man ha kontroll på de og stå for deres sikkerhet. Ha de i store luftegårder og gå tur, Katter er ikke noe mer "ville" enn hunder.

Anonymkode: d6e98...151

• Liker 3
Skrevet
Olaug Olsen skrev (6 minutter siden):

Den tåler kulde i noen timer.  Jeg lar katten være ute i ca 4t dersom det er kaldere enn minus 8. Det er fordi katten behøver det, og gir uttrykk for sitt behov. I denne artikkelen vises det til menneskers behov for å være borte lenge. Om jeg skal reise, tar jeg katten på kennel, selvsagt. Men hun er ute hver dag, i tråd med egne behov. Folk her inne får meg aldri til å bli en overbevist innekatteeier. Min katt får gå ut. Dette er en avgjørelse jeg har tatt i samråd med vår veterinær.

Barn har like mye "behov" for å gå ute alene, og "gir utrykk for sitt behov" men når de ikke vet sitt eget beste så setter man grenser. Hadde du latt en 4 åring med langt høyere IQ enn en katt/hund, gå alene rundt i veien uten oppsyn?

Anonymkode: d6e98...151

• Liker 1
Skrevet

Tenk deg et liv bare inne. Ville du hatt det? Tenk på katten i steden.

Pallaskatten.png

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...