Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei var på lekeland med barna sist lørdag. 1 åringen har akkurat begynt å gå så det er mye knall og fall i den alderen. Jeg vet ikke hva eller når det skjedde men oppdaget dagen etter at hun har slått seg på fingeren. Tok litt vaselin/krem i noen dager. Det ble skorpe men fngeren føltes litt hoven. I går badet hun ganske lenge, såret har falt av og ser slik fingeren ut nå. Det er fortsatt hevelse.

Hva kan jeg gjøre eller smøre fingeren med? Prøvde å sette på plaster også for noen dager tilbake men hun ville ikke ha. Hun prøver å vise meg fingeren og sier AU

20230127_202503.jpg

20230127_202506.jpg

Anonymkode: b5927...5e0

Skrevet

Mente skorpen har falt av****

TS

Anonymkode: b5927...5e0

Skrevet

Du lar det være i fred og lar det gro. 

Anonymkode: e7a95...d75

• Liker 5
Skrevet

Ville tatt meg en tur til lege med det såret der om det ikke blir bedre 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Vask ofte med rent vann, eller medisinsk grønnsåpe. Styr unna vanlige kremer i sår. Sårsalve kan du bruke i stedet, men det ska ikke være nødvendig. 
Prøv å holde det ganske tørt (ikke alltid lett med 1-åringer)

Anonymkode: a4486...ade

• Liker 1
Skrevet

Renset du ikke såret?

Det der er en betennelse. Såret burde ikke være så hissig etter en uke.

Siden det er på fingerleddet og er betent  ennå etter ei uke ville jeg fått legetilsyn. Du vil ikke at infeksjonen skal gå i leddet.

Bra at skorpen datt av. Rens, vask og hold skorpen myk med sårsalve..

Anonymkode: 38129...89b

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vask ofte med rent vann, eller medisinsk grønnsåpe. Styr unna vanlige kremer i sår. Sårsalve kan du bruke i stedet, men det ska ikke være nødvendig. 
Prøv å holde det ganske tørt (ikke alltid lett med 1-åringer)

Anonymkode: a4486...ade

Og dette er grunnen til at du ikke bør spørre om råd her 👆

IKKE grønnsåpe.

Fucidin. Kontakt lege om du er urolig.

Anonymkode: e838e...cff

• Liker 1
Skrevet

Det er puss i såret, dvs betent. Ikke unormalt å få dette fra tid til annen.

Hadde dette vært mitt barn, hadde jeg i første omgang prøvd å få hull på og så få tømt det for puss. Kan være at pusset kommer veldig raskt ut, om du klemmer forsiktig.

Ofte vil du se ganske rask effekt av å få ut pusset. Du kan da ta på litt sårsalve, det behandler små sår slik som dette. Fucidin.

Om såret fortsatt øker, etter å ha gjort som beskrevet, så ville jeg dratt til legen. 

Jeg har slike sår som regel flere ganger i året, kan være nok med en liten flis jeg ikke har fått sett etc. På friske personer, så ordner kroppen opp selv i de fleste tilfeller. 

Anonymkode: 3502d...381

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Og dette er grunnen til at du ikke bør spørre om råd her 👆

IKKE grønnsåpe.

Fucidin. Kontakt lege om du er urolig.

Anonymkode: e838e...cff

Snakker du om!! Fucidin er et reseptbelagt medikament som på ingen måte skal brukes på så små barn med mindre legen har forskrevet det. 

Anonymkode: 6e3e3...9df

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Snakker du om!! Fucidin er et reseptbelagt medikament som på ingen måte skal brukes på så små barn med mindre legen har forskrevet det. 

Anonymkode: 6e3e3...9df

Da kan bacimycin brukes, det er ikke reseptbelagt i alle fall.

• Liker 3
Skrevet

Kontakt legevakten senest i morgen tidlig, og send bilde til dem om de ikke tar inn!

Barnets finger er såpass hoven og det er fremdeles såpass betent at dette bør til lege!

Ikke utsett det, for det kan brått forverre seg! Om du har merket at barnets form har vært dårligere enn normalt (må ikke ha feber eller høy feber), at det har spist eller drukket litt mindre, så kontakt lege så fort som mulig!

Hadde dette vært mitt barn ville jeg kontaktet legevakt med det samme, nå i natt, og sendt bilde til dem, fordi det er gått en uke og hevelsen er så stor + hvor betent det er. Sepsis kan utvile seg svært raskt og tidlig behandling er avgjørende!

Anonymkode: 5486a...98d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

For all del kontakt lege bestemor brukte alltid grønnsåpe på sår men hun var født i 1911 og gikk bort i 1973 grønnsåpe er nok ikke noe farligere nå men jeg synes lege høres lurt ut 

Endret av Maskinfører
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da kan bacimycin brukes, det er ikke reseptbelagt i alle fall.

👏👏👏

🌸Beste på markedet, det blir endring👏🌸

Anonymkode: 38db4...c24

Skrevet

Hvorfor i alle dager og land smører du vaselin og kremer i åpne sår? Såret er betent og det er trolig fordi du smører dritt som kan være full av bakterier i sår på ungen din. Ta med deg ungen til lege og la dem se på det, samt be dem forklare deg hvordan du skal behandle småskader som dette. 

Anonymkode: 3555e...1c2

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Maskinfører skrev (8 minutter siden):

For all del kontakt lege bestemor brukte alltid grønnsåpe på sår men hun var født i 1911 og gikk bort i 1973 grønnsåpe er nok ikke noe farligere nå men jeg synes lege høres lurt ut 

I dag er det lactacyd man bruker. Men ts bør ta ungen til lege siden såret har vært betent én uke. 

https://helse-bergen.no/seksjon/ortopedisk_klinikk/Documents/Skadepoliklinikken/LACTACYD mot hudinfeksjon.pdf

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Enig med alle som sier at du bør kontakte legevakt. Såret ser betent ut og hovent. Ikke vent til mandag. 

Tenker også at du trenger hjelp til å lære hvordan sår skal behandles for å forebygge betennelse. 

Det er bedre å ringe legevakten en gang for mye enn en gang for lite. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 1f0e7...857

• Liker 3
Skrevet

Hei,

ville fått en lege til å se på såret. Og dom andre påpeker over må du rense sår og bruke sårsalve, ikke vaselin eller krem.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I dag er det lactacyd man bruker. Men ts bør ta ungen til lege siden såret har vært betent én uke. 

https://helse-bergen.no/seksjon/ortopedisk_klinikk/Documents/Skadepoliklinikken/LACTACYD mot hudinfeksjon.pdf

Lactacyd ja da lærte man noe nytt nei brukte vel grønnsåpe ved fliser og sånt men hun bør absolutt oppsøke lege/legevakt 

Skrevet

Om du bruker lactasyd eller medisinsk grønnsåpe er egentlig ikke så nøye. Det viktige er at du skyller med rent vann etterpå. 

Ts, det er som du kanskje har skjønt viktig å vite hvordan du skal stelle småsår som oppstår. Vask med rent vann, smør gjerne med Bacimysin og sett på plaster. Men sjekk såret med 2-3 dagers mellomrom. Et sår trenger ro og varme for å gro. Men det forutsetter at det er rent slik at det ikke ligger noe i det som kan forårsake infeksjon. 
Om det oppstår en infeksjon bruker du såpevann ( lactasyd eller grønnsåpe) til å rense det med. Enten ved at du bader kroppsdel med sår på i såpevannet, eller holder en kompress med såpevann på i 10-15 min. 

Ikke smør sår med kremer eller vaselin som legger seg som en hinne og hindrer gode forhold for å få såret til å gro. 

Anonymkode: c45a0...602

• Liker 2
Skrevet
Maskinfører skrev (49 minutter siden):

God gammeldags grønnsåpe i fast form. Ikke flytende fra dagligvare. Fåes nå kjøpt på apotek. Medisinsk grønnsåpe.

Ikke bruk plaster. 1 åringen kan spise det. 

Anonymkode: 4f5d1...3d0

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...