Gå til innhold

Venn har fått føflekkreft med spredning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg er veldig bekymret.
Hun vil ikke snakke så mye om det, men jeg vet at det er spredning til lymfeknute. Den kan ikke opereres og hun måtte slutte på immunterapi pga bivirkninger. Sånn jeg forstod det får hun ikke starte opp igjen med det.
Nå skulle hun få noen piller hun skulle ta som forhåpentligvis kan hjelpe.

Jeg googler, men leser mye skummelt. Har noen erfaring med dette? Hva kan hun forvente, kan hun bli frisk? De tror føflekkreften er fra slimhinner(?), altså ikke en føflekk.

Og hvordan kan jeg være der for henne på en god måte? Vi snakker og møtes og jeg spør om det jeg føler hun synes er greit. Jeg er så livredd hun kan dø, men det kan jeg jo ikke si. 
jeg vet egentlig ikke hva hun tenker selv, kanskje hun stenger det litt ute?

Anonymkode: c8b34...4d5

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet av et tilfelle av føflekk kreft. Der gikk det fort til livets siste innpust. Vips så var vedkommende dø.

Anonymkode: c41f1...a8e

Skrevet

Det er forferdelig vanskelig når den kreftsyke stenger andre ute og ikke vil snakke om det. Jeg hadde en god venninne som døde av kreft for noen år siden. Jeg angrer fremdeles på at jeg ikke tok mer initiativ/var mer pågående, men man bør jo heller ikke tvinge seg på. Noen er bare veldig private og trekker seg inn i seg selv. Skikkelig, skikkelig vanskelig når man ønsker å være der for dem. Men man kan jo ikke tvinge 😔

Anonymkode: d7fee...16b

Skrevet

Ja, det er jo ikke akkurat en sykdom med gode prognoser. Det du bør gjøre er vel akkurat det du gjør. Fortsette å være en god venn. Ikke fokusere altfor mye på sykdommen hvis hun ikke ønsker det selv.

Anonymkode: 15756...b2c

Skrevet

Huff. Jeg har en venn med brystkreft.

Det beste vi pårørende kan gjøre er å støtte og å være tilstede som du gjør.

Klem fra Embla :klem3:

Skrevet (endret)

Trist når det skjer og med venner på den måten. Jeg synes ikke du skal Google temaet. Snakk heller med fagfolk. De vet hva de snakket om. Det viktigste for din venn er at du er der for vedkommende. Dersom diagnose nylig er blitt gitt, trenger sikkert vedkommende å selv få fordøyet beskjeden. Det er jo alvorlig. Skriv et varmt kort eller lignende. Det kan av og til være lettere å uttrykke hva man føler skriftlig (fremfor å si/eller snakke om alvorlige temaer som dette)og  gi det til vennen din. Det settes sikkert stor pris på. Det er ikke alltid at det skal sies noe heller bare være til stede og støttende for vedkommende.😌♥️

Endret av Rødstrupa
Gjest theTitanic
Skrevet

Hørtes ut som du bekymrer deg mer enn det som er sunt. Man takler sykdom forskjellig. Mye bedre for henne om hun fortsetter mest mulig som vanlig enn om hun skal Google og lese statistikker, og gå helt i svarten. Hun vet jo realiteten i dette. Pass på at du ikke belaster henne med dine følelser, og at du støtter, men ikke er påtrengende. Hvis du er veldig opprørt på hennes vegne så vil hun føle seg som en belastning for deg, og det er en byrde hun må få slippe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...