Gå til innhold

Uenig om «stenging» av internettet for kvelden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener 15- åringen ikke får sitte oppe lenger enn til 00.15 på internett. Selvom det er fredag. Da tar jeg internett. Han kan være våken lenger, men da uten internett.

Sønnen mener at alle vennene er på nettet da (spill).

Er jeg for streng?

Anonymkode: c8734...597

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er du det.

Uten internett idag, er du jo utenfor.

En 15 åring kan styre dette selv.

Så lenge hun eller han kommer seg opp om morgenen til skole, så kan de legge seg som de vil. OG sitte på nett, der vennene også er.

Anonymkode: c7bd6...06e

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

OK. Da lar jeg han styre selv. Ja, han kommer seg jo opp. Bare det at han har begynt å sove opptil tre timer på dagen, for å sitte oppe utover natten. Men da finner han vel ut av det selv.

TS

Skrevet

En 15-åring er på ingen måte i stand til å styre det selv. Syns du har sunne holdninger som vil sette grenser. Hos barn som spiller er det dopaminsenteret i hjernen som styrer spillingen, ikke fornuften…!

Anonymkode: ddbba...622

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet

Fredag og lørdag trenger du kanskje ikke å slå det av, men i ukedagene kan du gjøre det med god samvittighet og gjerne tidligere enn 00.15!

Anonymkode: ec0dc...aef

• Liker 10
Skrevet

Syns ikke du er streng. Er er det stengt kl 00.00. Ikke lov å sove til kl 15 heller. Her vekkes det kl 11.00 i helger også. 

• Liker 4
Skrevet

Her stenges internett for 15-åringen klokka 23 på dager før skole og klokka 0030 på fredag og lørdag. Funker fint og ingen protester. 

• Liker 9
Skrevet

Klokken 00:15 i ukedager er fair, men å stenge så tidlig på kvelden Fredag og Lørdag blir feil. Det er da alle vennene hans spiller og du fjerner muligheten hans til å sosialisere seg. Jeg spilte til rundt 2 om natten på den alderen i helgene. Klarte meg helt fint på skole og fungerte bra i ukedagene

Anonymkode: 19dd0...2e4

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er for strengt på fredag og lørdag, men ikke strengt nok når det er skole dagen etterpå. 

Anonymkode: af4ea...a9b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det bør gå grenser for barn fordi mentalt er ikke barna ferdigutviklet og kan ikke vurdere ennå konsenkvenser av det de gjør. I tillegg så mener jeg barn skal drive med andre ting i huset også. Gjlre ferdig lekser, tv, gjøre seg klar til skolen, spille piano eller gitar, sosialisere med familien, se sammen film eller noe.

Anonymkode: 3cc00...e42

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

I helga synes jeg det er strengt, ja. Selv mannen jeg og mannen min kan sitte oppe og spille til rundt 2-tiden. 

Anonymkode: 3cee4...db3

• Liker 2
Skrevet

Jeg stenger ikke Internett. Ungdommene styrer dette selv, med veiledning

Anonymkode: 7e1d0...07b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det bør gå grenser for barn fordi mentalt er ikke barna ferdigutviklet og kan ikke vurdere ennå konsenkvenser av det de gjør. I tillegg så mener jeg barn skal drive med andre ting i huset også. Gjlre ferdig lekser, tv, gjøre seg klar til skolen, spille piano eller gitar, sosialisere med familien, se sammen film eller noe.

Hjernen er ikke ferdig utviklet før man er ca 25 år. Jeg har ikke tenkt å ha internettgrenser for barna mime frem til det. Helt vanlige 15-åringer klarer ganske godt å vurdere konsekvensene av å være på Internett til langt på natt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg mener 15- åringen ikke får sitte oppe lenger enn til 00.15 på internett. Selvom det er fredag. Da tar jeg internett. Han kan være våken lenger, men da uten internett.

Er jeg for streng?

Ja du er for streng

Anonymkode: a84d3...585

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Glad jeg ikke bpr i ditt hjem ! 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er jeg for streng?

Jeg ville vurdert å droppe å stenge det i helger, og heller ta en åpen diskusjon med tenåringen om hvilke forventninger dere har til helgene, hvor lenge det er OK å sove dagen derpå, om det er fornuftig å sove på dagtid for å være våken om natten, om det går greit å komme seg i seng søndag for å få nok søvn til mandag etc. Og heller vurdere å stenge nettet tidligere på hverdager for å sikre nok god søvn før skole.

Guddla skrev (11 timer siden):

Syns ikke du er streng. Er er det stengt kl 00.00. Ikke lov å sove til kl 15 heller. Her vekkes det kl 11.00 i helger også. 

Jeg synes du er for streng.

Anonymkode: b4117...653

• Liker 1
Skrevet

Jeg synest det blir en for voldsom reaksjon til en på 15 å stenge internett.

På et tidspunkt så må de også lære å ta konsekvenser selv uten at mamma og pappa skal styre alt. 

Anonymkode: 198b6...a47

Skrevet

Har du kontakt med foreldrene til kompisene, så kan du jo høre hvor lenge de får spille. Kjedelig hvis alle de andre faktisk får spille til 2.

Anonymkode: 4014e...61d

Skrevet

Ingen hos meg skal være våken til midnatt, da er det sengetid for lengesiden. Hørt om døgnrytme? Å skli ut i helgene å sove til kl 10-11 er jo galskap.

Hos oss er vi oppe rundt kl 8. Legger oss seneste kl 23. Vi lever heldigvis uten "gaming" og den slags, har 1 nettbrett bare.

Anonymkode: 2dc65...e7b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen hos meg skal være våken til midnatt, da er det sengetid for lengesiden. Hørt om døgnrytme? Å skli ut i helgene å sove til kl 10-11 er jo galskap.

Hos oss er vi oppe rundt kl 8. Legger oss seneste kl 23. Vi lever heldigvis uten "gaming" og den slags, har 1 nettbrett bare.

Anonymkode: 2dc65...e7b

Hvor gamle er dine barn?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...