Gå til innhold

Vanlig å kunne skrive hele alfabetet og tall når man er 4,5 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er man da tidlig eller sent ute?

Anonymkode: d272a...73d

Skrevet

Sent er det i vert fall ikke.

Anonymkode: 13f2c...45b

• Liker 6
Skrevet

Spørs vel på interesse? Min eldste gjorde det, mens min yngste var ikke interessert i å sitte stille 😅

Anonymkode: 8e7a9...489

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Tidlig men kommer an på interesse. Jeg kunne det ved den alderen og var veldig interessert i bokstaver. Mine barn har ikke delt interessen og eldstemann kunne sånn cirka de fleste først ved skolestart. 

• Liker 3
Skrevet

Relativt tidlig

men ikke noe oppsiktsvekkende

• Liker 7
Skrevet

Kan barnet bokstavlydane også? Det er mange barn i den alderen som kan kopiera symboler lett ved å bruka augo. Tyder ikkje at dei kan alfabetet.

Anonymkode: 4795a...d25

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommer an på interesse og hvor mye barnet ser på tv/nettbrett/YouTube/bøker/spill om tall og bokstaver. 

Anonymkode: 835fa...9a2

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke hvor vanlig. Både jeg og min datter leste omtrent flytene som 4-åring.

Anonymkode: 0eb01...c25

• Nyttig 1
Skrevet

Mine tre kunne også det. Eldste hadde interesse selv, de to minste strakk seg vel mer etter å klare det storesøsken kunne

Anonymkode: 0f87f...21e

Skrevet

Vil si det er helt normalt i den alderen å både kunne det eller og ikke kunne det.

Anonymkode: 3a10f...050

• Liker 8
Skrevet

Eldste kunne det, mens yngste ikke var like interessert. Han viser derimot større kreativitet, noe som selvsagt kan forandre seg ettersom interessene deres utvikler seg :vetikke:

Anonymkode: 8856f...4e4

Skrevet

Min første kunne dette da hun var 2,5 år, andre da han var 5 år. Første lærte seg å lese da hun var 3 år.

Anonymkode: 5b2a8...ae4

Skrevet

Synes det hørtes litt sent ut. Mine var ca 12 og 16 mnd gamle da de leste og skrev lengre tekster.

Anonymkode: 26a73...a12

• Liker 27
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet

Åjada sliter allerede i en alder av 35 år håper det går bedre med barnet 🙂

• Liker 1
Skrevet

Ikke vekdi vanlig å kunne så tidlig 

Anonymkode: 921d9...2d6

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min første kunne dette da hun var 2,5 år, andre da han var 5 år. Første lærte seg å lese da hun var 3 år.

Anonymkode: 5b2a8...ae4

2,5 blank? Det tror jeg ikke noe på.

Anonymkode: 11161...5ca

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er man da tidlig eller sent ute?

Anonymkode: d272a...73d

Det er ikke uvanlig. Ikke alle barn er interessert, men de som er det lærer det raskt. 

Anonymkode: c37e8...82e

• Liker 1
Skrevet

Eldste her var tidlig med sånt og hadde interesse for det, lærte seg det selv. Minste er en helt annen type og tror ikke han lærer så mye før skolestart. Selv om vi prøver🙈

Anonymkode: 8c034...52c

• Hjerte 1
Skrevet

Tidlig, men ikke uvanlig. 

Anonymkode: c6cf0...3d4

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvorfor har foreldre dette enorme behovet for å sammenligne barna sine ferdigheter med andre barn? 

Vær stolt av barnet og skryt av alt de kan, for all del. Men er vel totalt irrelevant om de er såkalt "tidlig" ute.

Det kommer alltid til å finnes noen som kan mer enn ditt barn og det kommer alltid til å finnes noen som kan mindre enn ditt barn. 

Endret av zalozingo
  • Liker 10
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...