pernille198 Skrevet 27. januar 2023 #1 Skrevet 27. januar 2023 Jeg er 24 år gammel og har brukt p-stav som prevensjonsmiddel i 6 år, brukte p-piller før dette. Nå nærmer det seg tid for å ta ut/skifte p-stav. I forbindelse med det har jeg begynt å tenke på om jeg skal velge noe annet denne gangen. Jeg har vært fornøyd med p-stav, men er litt nysgjerrig på å prøve f.eks kobberspiral som ikke inneholder hormoner, men har lest at det kan gi økt blødning og lengre mens. Har også vært inne på tanken om minipiller som ikke har blodpropp osv som bivirkning. Jeg har lyst på barn, og regner med at iløpet av 3-4 år starter prosessen med å prøve. Hva er din erfaring med kobberspiral eller minipille?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #2 Skrevet 27. januar 2023 Kobberspiral blødde jeg masse i tre uker, så en uke fri. Masse vondt i magen hele tiden. Minipiller ble jeg deprimert av og huden fikk en skikkelig reaksjon. Sliter med det enda, to år siden jeg sluttet på de. Nå bruker jeg ingen prevensjon. Det er ikke verdt det. Anonymkode: 29e24...5b8 1
Litiumbatteri Skrevet 27. januar 2023 #4 Skrevet 27. januar 2023 Jeg pleier å blande mine p-piler i drinken på vorset funker som det skal og holder meg trygg.
Fru2020 Skrevet 27. januar 2023 #5 Skrevet 27. januar 2023 Jeg bruker minipillen. Jeg hadde småblødninger sammenhengene i elleve uker da jeg startet på den, men siden har jeg ikke hatt blødning. Jeg hadde ingen psykiske eller fysiske reaksjoner på den. Valgte minipillen pga at den ikke øker sjansen for blodpropp 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #6 Skrevet 27. januar 2023 Alder og cellulitter. Anonymkode: 41f65...f59 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #7 Skrevet 27. januar 2023 Cerazette, blødd 3-4 ganger siste 12 år. Da i forbindelse med glemt pille. Aldri blitt gravid. Anonymkode: cd9c8...5ec 1
Snurri Skrevet 27. januar 2023 #8 Skrevet 27. januar 2023 Mirena hormonspiral. Hatt siden 2012, og er superfornøyd. Blødde litt av og på første måneden eller så, men så stopper det og slipper hele mensen 🤩 Ingen andre bivirkninger for min del Mensen kommer litt tilbake når det begynner å bli på tide å bytte den. For meg er det litt styr å bytte, for jeg har en bakovervendt livmor som gjør at jeg har valgt å klippe trådene helt av (ellers kan jeg kjenne dem litt innvendig av og til). Så må til gynekolog og hun må fiske litt. Men det er snakk om 10-15 minutter ubehag hvert 5-7 år og det mer enn veies opp av at jeg slipper den forbanna mensen i mellom der 😅 1
pernille198 Skrevet 28. januar 2023 Forfatter #9 Skrevet 28. januar 2023 Takk for svar! Har noen opplevd endringer etter å ha sluttet på prevensjon? Frister litt å være uten prevensjon for å se om jeg merker noe forskjell..
pernille198 Skrevet 2. februar 2023 Forfatter #10 Skrevet 2. februar 2023 Noen som kan fortelle om erfaring med å slutte på all prevensjon med hormoner? Mtp. Humør, vekt, kviser, sexlyst osv.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #11 Skrevet 2. februar 2023 pernille198 skrev (1 minutt siden): Noen som kan fortelle om erfaring med å slutte på all prevensjon med hormoner? Mtp. Humør, vekt, kviser, sexlyst osv. Humøret er mye bedre, sexlysten har økt (rettere sagt kommet tilbake fra å være fraværende), blir våt når jeg er kåt, vekten er den samme og stabil, huden er fin igjen og jeg føler jeg har fått livet i gave. Anonymkode: 29e24...5b8 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #12 Skrevet 2. februar 2023 P-stav er veldig trygt, så hvis du er fornøyd med den bør du absolutt ikke bytte til f.eks minipiller. Fordi man må huske på å ta en pille hver dag, fører det til ganske stor risiko for brukerfeil. Hvis du skal bytte til noe hormonfritt er da kobberspiral et bedre alternativ; men hvis du ikke er plaget med bivirkninger av p-staven er det ikke lurt å bytte til dette. Du vil få mer blødninger og smerter. Anonymkode: 42bb7...faf
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #13 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Humøret er mye bedre, sexlysten har økt (rettere sagt kommet tilbake fra å være fraværende), blir våt når jeg er kåt, vekten er den samme og stabil, huden er fin igjen og jeg føler jeg har fått livet i gave. Anonymkode: 29e24...5b8 Også kan du bli gravid og miste dette og mer.. Anonymkode: 99c6a...538
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #14 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Også kan du bli gravid og miste dette og mer.. Anonymkode: 99c6a...538 Ja, eller man kan avtale med partner at han han klippe strengen. Jeg gidder ikke ha det jævlig i frykt for å bli gravid altså! Så langt er ikke livet. Anonymkode: 29e24...5b8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #15 Skrevet 2. februar 2023 Vi bruker kondom. Det går helt fint. Det er gratis (hvis man bestiller på nett), man trenger bare tenke på det der og da, og jeg liker ikke tanken på å sitte med aleneansvarer for prevensjonen. Gikk på p-piller i mange år. Det var egentlig greit det også, men jeg har funnet ut av noe helsegreier som gjør at det er best å la være å begynne igjen. Sluttet mest av nysgjerrighet og i håp om å føle meg generelt lykkeligere og bedre, men til tross for hva alle andre sier så tjente jeg ikke noe på det. Sexlysten stupte, brystene mine krympet, og hud, vekt og humør er helt uforandret. Anonymkode: 00504...9ab
Tvist Skrevet 2. februar 2023 #16 Skrevet 2. februar 2023 Jeg bruker p-ring. Sluttet ett års tid som singel, men startet igjen nå for smertene ved menstruasjonen var for ille uten.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #17 Skrevet 2. februar 2023 Mannen her er sterilisert. Har ikke hatt så mye sex på 20 år. Ble totalforvandling etter at jeg slutta på de j*a pillene. Anbefales 🍾 Anonymkode: a0560...65a 1
Ellah Skrevet 3. februar 2023 #18 Skrevet 3. februar 2023 Jeg fikk økt sexlyst, bedre hud, gikk ned i vekt og ble generelt i bedre humør når jeg sluttet på hormonprevensjon. Gikk uten prevensjon i over et år før jeg satt inn kobberspiral. Har ikke økt blødning og lengre mens, men noe mer smerter under menstrasjon. Hadde ingen smerter før jeg satt den inn, så det at det økte litt har ikke vært noe problem for min del. Jeg kommer aldri til å bruke hormonprevensjon igjen. Har tidligere hatt p-stav i to omganger. Den første jeg satt inn funket fint (minus hormonene, men det visste jeg ikke da siden jeg hadde gått på hormonprevensjon siden puberteten), hadde ikke mens og var fornøyd med det. De andre jeg satt inn ga 3 uker blødning og en uke uten i 8 måneder før jeg tok den ut.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #19 Skrevet 3. februar 2023 Kondom! Beste prevensjonen ❤️ Anonymkode: 91cfd...1f0
Kullsyrevann Skrevet 3. februar 2023 #20 Skrevet 3. februar 2023 Har kobberspiral og blør mer under mensen og har kraftigere smerter, men heller det en det jævla hormonhelvete da jeg gikk på hormonell prevensjon. Da tygger jeg heller smertestillende og bytter tamponger i hytt og pine, så verdt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå