Gå til innhold

Fastlegen ønsker ikke å ta GU selv nå.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg håper folk er greie for jeg er ikke i god form. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke. Jeg har vært igjennom MYE traumer og sliter massivt med flashbacks, og dissosierer også en god del. Jeg har C-PTSD. Jeg har mannlig fastlege jeg har et veldig tett og godt forhold til. Jeg har vært igjennom noen brutale GUer tidligere, og lenge valgte jeg å ikke ta hos han heller, men hos kvinnelige kollegaer og på sykehuset. Jeg har og vaginisme og GU er et prosjekt for alle leger. Fastlegen gav meg et vennlig dytt i 2016 om å heller ta det hos ham og det var så mye bedre. Mye tryggere, og han tok hensyn til at jeg har skjelettskader og ikke kan spre hoftene som mange andre heller. Jeg er vant med å ha vondt i hoftene i en del uker etterpå og problemer med å gå hos alle andre jeg har tatt GU hos før, inkludert hos spesialister på sykehuset.

Nå er det mye med meg psykisk, men jeg har også smerter i underlivet. Jeg tror selv ikke det er noe alvorlig. Jeg eier ikke helseangst. Tipper det er psykosomatisk. Utflod, lukt og annet er normalt. Han mener jeg må ha en GU for å være sikker, men han vil ikke ta den selv siden det er så mye med meg nå. Jeg har vært utsatt for overgrep av begge kjønn så en kvinne er ikke mye hjelp for min del, men heller en kvinne om jeg ikke kan ha fastlegen. Jeg respekterer han selvsagt for det, og fikk velge hvem jeg ønsket av de kvinnelige kollegaene hans jeg skulle ta GU hos. Det er et større legesenter med en god del leger. Fikk dette her denne uken og time hos annen lege om par uker. Jo mer jeg tenker på det jo mer utrygg blir jeg. Jeg takler ikke kropp, og sliter massivt, men er trygg på fastlegen. Ikke tatt GU med andre enn han av de som nå jobber på legesenteret. Han kjenner kroppen min godt og vil ta hensyn, men jeg vet jo ikke med kollegaen. Hun kollegaen hadde jeg som vikar for annet for noen somrer siden og hun var veldig fin da. Jeg er vant med at selv de som er fine sliter med å komme inn, styrer rundt, og det gjør vondt og hoftene mine er spredd for mye og det er utrolig smertefullt. Jeg vet ikke om jeg orker det på toppen nå.

Jeg har ikke lyst til at fastlegen skal gjøre noe han ikke føler er riktig for seg, men samtidig blir ikke dette her riktig for meg heller. Jeg vurderer å avlyse timen hos den andre legen og bare se ting litt an. Jeg blir så usikker her. 

Noen tanker? 

Anonymkode: 32d2a...d9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tenker det blir bedre av å vente? Jeg gjetter på at det kommer til å være like ille om to måneder og et år som det er nå, og da kan du like gjerne gjøre det nå og bli ferdig med det. 

Anonymkode: ac8aa...c26

• Liker 1
Skrevet

Uff, det høres ikke noe godt ut, men fint at legen din virker så forståelsesfull.

Kanskje du kan be om en dobbel legetime så du kan få snakke med legen først og dere har god tid? Og går ikke undersøkelsen så går det ikke, da må du vel heller komme tilbake.

Anonymkode: 460c2...979

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du tenker det blir bedre av å vente? Jeg gjetter på at det kommer til å være like ille om to måneder og et år som det er nå, og da kan du like gjerne gjøre det nå og bli ferdig med det. 

Anonymkode: ac8aa...c26

Hvis det er psykosomatisk kan det jo godt tenkes at det er bedre om både 2 måneder og et år. Heller ikke sikkert at jeg ikke må ha ny om x tid pga det samme. 

Er greit å kunne bli ferdig med en del ting, men ikke sikkert jeg blir ferdig med en sjekk, og det kan også godt være, eller jeg tipper det vil gjerne gå bedre om jeg får det bedre psykisk. 

Takk for svar. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Uff, det høres ikke noe godt ut, men fint at legen din virker så forståelsesfull.

Kanskje du kan be om en dobbel legetime så du kan få snakke med legen først og dere har god tid? Og går ikke undersøkelsen så går det ikke, da må du vel heller komme tilbake.

Anonymkode: 460c2...979

Tusen takk, er satt av 15 minutter så jeg på Helse-Norge, det skal holde, men om hun sliter blir det hastverk. Har egentlig ikke lyst til å si så mye om tingene til den legen heller. Hun er fin, men har ikke så mye behov for å snakke så mye om det som står på med så mange andre enn de som alt er involverte, men mulig det er mulig. 

Skrevet

Ta GU i narkose?

Anonymkode: 379c4...8c7

Skrevet

Det beste er vel om den du tar GU hos har med en sykepleier som assistent. Så trenger ikke han/hun frykte at det skal komme noen beskyldinger fra deg og det har vært et vitne tilstede. Og det er en trygghet for deg også, som har vært utsatt for overgrep.

Da jeg var høygravid fikk jeg en GU av en lege og en sykepleier som assisterte. Jeg tenker det er en fin løsning.

Anonymkode: ee093...4c4

Skrevet

Hva er GU? Unnskyld jeg er litt ung...

Anonymkode: 51dbd...d2c

Skrevet

Jeg synes det er merkelig at fastlegen din ikke vil ta GU av deg nå og heller skyver det over på en kollega. Du skriver at begrunnelsen er at det er så mye med deg nå. Jeg tolker det som at det har gått fint å la fastlegen ta GU tidligere så da burde det vel gå bra nå også? Ville tatt en prat til med fastlegen om at du ikke er komfortabel med at andre gjør det. Han må i så fall begrunne det bedre hvorfor han ikke vil utføre undersøkelsen.

Anonymkode: c7d28...dec

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er GU? Unnskyld jeg er litt ung...

Anonymkode: 51dbd...d2c

Gynekologisk undersøkelse

Anonymkode: b5ba4...b2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis det er psykosomatisk kan det jo godt tenkes at det er bedre om både 2 måneder og et år. Heller ikke sikkert at jeg ikke må ha ny om x tid pga det samme. 

Er greit å kunne bli ferdig med en del ting, men ikke sikkert jeg blir ferdig med en sjekk, og det kan også godt være, eller jeg tipper det vil gjerne gå bedre om jeg får det bedre psykisk. 

Takk for svar. 

Går du til psykolog for det kognitive? Psykosomatisk kan du bli mye bedre, også frisk - bare du får bearbeidet traumer. Anbefaler deg å gå til en traumepsykolog som kan utføre tankefeltterapi, det hadde jeg veldig godt utbytte av og har samme lidelser som deg ☺️ (kptsd, dissosiativ lidelse og psykosomatiske lidelser)

Anonymkode: 30f65...561

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...