Gjest Mops eier Skrevet 19. desember 2005 #1 Skrevet 19. desember 2005 Hei hei Har kjøpt meg en liten mopsefrøken, har hatt henne i en uke nå, og hun er født 14.oktober! Det jeg lurere på er hvordan jeg skal få henne til å ligge i buret jeg har kjøpt til henne...hun vil nemlig helst ligge i sofaen og da gjerne helt inntil oss eller på fanget jeg har satt maten og drikken hennes inne i buret så hun går inn der selv, men bare når hun er sulten....har prøvd å legge lekene og en kurv der inne, men hun går ikke inn med mindre det er for mat....hun ligger heller ikke i kurven sin...hun vil helst ligge med oss som sagt! Har fått henne til å sove på gulvet om natten, men ikke uten et lite pipe-kor og skraping på sengen først Jeg er klar over at det er ganske tidlig og at bur tar litt tid å lære, men trenger litt tips om tilnærming slik at hun blir vandt til det, er nemlig der hun skal være når hun er alene! Jeg har ikke begynt med alene trening fordi jeg vil ikke risikere å skremme henne med å lukke henne inne i buret og gå fra henne...det gjorde min mor med sin shetland sheepdog og hun nektet å gå inne i buret etter det! Blir veldig glad for tips og meninger om bur Takk takk
Gjest Lea Skrevet 19. desember 2005 #2 Skrevet 19. desember 2005 Pørv å lukke buret i korte perioder mens du er hjemme. Bare noen minutter om gangen i begynnelsen, så en time eller to etter hvert (f.eks mens du er ute og handler). Ikke alle hunder trives i et bur og enkelte kan faktisk gå helt amokk. Ta alt gradvis og forsiktig, så skal du se at hunden roer seg etter hvert.
Pi@ Skrevet 19. desember 2005 #3 Skrevet 19. desember 2005 Pørv å lukke buret i korte perioder mens du er hjemme. Bare noen minutter om gangen i begynnelsen, så en time eller to etter hvert (f.eks mens du er ute og handler). Ikke alle hunder trives i et bur og enkelte kan faktisk gå helt amokk. Ta alt gradvis og forsiktig, så skal du se at hunden roer seg etter hvert. ← Skriver under på det her jeg også. Har gjort det samme på mine hunder. Jeg begynte med "burtrening" med en gang på natta fra første dag. Med den ene hunden måtte jeg sove 14 dager på gulvet ved siden av buret. Flytta seg gradivs lengre unna. Med den andre hunden jeg har hatt fra hun var valp gikk dette mye lettere (en natt på gulvet). Hundene mine trives veldig godt i buret nå (voksne) og foretrekker å ligge der når di er inne.
Gjest Mops eier Skrevet 19. desember 2005 #4 Skrevet 19. desember 2005 Jeg begynte med "burtrening" med en gang på natta fra første dag. ← Stengte du de inne om natten? gikk det greit, de blir ikke for skremt da?
Pi@ Skrevet 19. desember 2005 #5 Skrevet 19. desember 2005 Ja, jeg hadde døra igjen. Siden jeg lå ved siden av kunne jeg bare stikke hånda inn i buret for å berolige når det ble litt skummelt, og så var jeg ute et par ganger i løpet av natta slik at valpen kunne få tisse.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #6 Skrevet 20. desember 2005 Jeg har også mops! Jeg brukte lekegrind (fås kjøpt i mange hundeforretninger) og hadde buret åpent inni lekegrinden. Lekegrinden sto i stua, med utsikt til kjøkkenet, så hunden ikke følte seg alene inni den. Det var skjønt å kunne sette valpen i lekegrinden litt, og slippe å passe på hele tiden.
Floja Felíz Skrevet 11. januar 2006 #7 Skrevet 11. januar 2006 Ja, jeg hadde døra igjen. Siden jeg lå ved siden av kunne jeg bare stikke hånda inn i buret for å berolige når det ble litt skummelt, og så var jeg ute et par ganger i løpet av natta slik at valpen kunne få tisse. ← Jeg gjorde det på samme måte, det fungerte utmerket! Vi begynte med å ha buret rett ved sengen de første to nettene, og så flyttet vi det gradvis ut i entréen. Til slutt lukket vi døra, og hunden har ikke vært på soverommet siden. Vet at det er en smakssak, men jeg vil ikke ha hunden på soverommet (ikke alt man vil ha firbeinte tilskuere til...), og heller ikke i sofaen. For vår hund er buret nå dens "fristed", og hun stortrives med å slappe av der når det blir for varmt foran peisen. :rosasmil:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå