Gå til innhold

Oslotur med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barna på 4 og 6 år skal til Oslo i vinterferien. Vi skal bo på et hotell i sentrum og i nærheten av både buss, trikk og t-bane. Har 2,5 dag til å finne på noe. Har tenkt oss til Norsk teknisk museum en dag. 

Sikkert 10 år siden jeg var i Oslo sist. Dere som er godt kjent, hva er gøy i Oslo for små barn? 

Og er det noen barnevennlige restauranter dere anbefaler? Som ikke er Egon og McDonald's? 

Anonymkode: 2add4...083

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale dere å bruke litt tid i Bjørvika!
- Biblioteket i Bjørvika er veldig fint. :)  De har garantert noe "ekstra" i vinterferieuka, som filmvisning. 
- Restauranten Villa Paradiso i Bjørvika er veldig barnevennlig, vil si det er flere barnefamilier enn voksne uten barn der.
- Uteområdet Munch Brygge har både lekeplass og en del kaféer.

Ellers har Nasjonalmuseet en del egne aktiviteter for barn. 

Videre er det litt å by på på Tøyen. Tøyen torg har kaféer og barnevennlig restaurant på Postkontoret. Botanisk hage på Tøyen har flere museer, som zoologisk og geologisk. De har også et klimahus. Og ca 3 minutter unna Botanisk Hage ligger det en ny og flott lekeplass (rett ved Tøyen t-bane): https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/tur-og-friluftsliv/parker-og-friomrader/kirsebarlunden-lekeplass/#gref

Kan også anbefale Kampen gård som ligger like ved Ensjø t-bane. Den har litt varierende åpningstider, men er gratis.

Anonymkode: 401b5...12e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og barna på 4 og 6 år skal til Oslo i vinterferien. Vi skal bo på et hotell i sentrum og i nærheten av både buss, trikk og t-bane. Har 2,5 dag til å finne på noe. Har tenkt oss til Norsk teknisk museum en dag. 

Sikkert 10 år siden jeg var i Oslo sist. Dere som er godt kjent, hva er gøy i Oslo for små barn? 

Og er det noen barnevennlige restauranter dere anbefaler? Som ikke er Egon og McDonald's? 

Hva med å ta en tur til toppen av Holmenkollbakken. Skrågående heis inne i ovarennet. Fantastisk utsikt.  Men da det kan være ganske tungt å gå opp fra Holmenkollbanen stasjon, vil jeg annbefale å ta t-banen til Frognerseteren. Gå ned på veien her og følg den nedover til dere kommer til Holmenkollen. Med veldig korte mellomrom går det to digre bruer over veien. Mellom dem svinger dere til høyre og går på oversiden av tribunen på langrennsarenaen. Følg så veienvidere oppover til dere kommer opp til området med skimuseet og inngang til Hopptårnet.

• Liker 4
Skrevet

Hadde ikke tort å ta med ungene til Oslo, så mye vold, rus og annen kriminalitet der. Spesielt i sentrum og på øst-siden.

Anonymkode: f0cd0...dfa

• Liker 1
Skrevet

Spise på Pincho nation pleier å være gøy for barn. 
Bjørvika har blitt veldig fint, der har du jo biblioteket, operataket liker mine barn iallefall og de har også barneomvisninger som er gøy. Munch-museet er noe tilrettelagt for barn og kan også være ok (men vi synes det var ekstremt masete der i vinterferien i fjor). 

Anonymkode: d4b37...8bc

• Liker 3
Skrevet

En fin gåtur er å starte turen nedenfor Oslo domkirke/kirkeristen, så går du oppover storgata(bruk google maps). Når du kommer til Gunerius tar du ned til høyre i brugata, fortsetter videre mot vaterlandsparken som er fin å slappe litt av i. Se på livet rundt seg, rett og slett se virkeligheten i "Verdens beste land". Etterpå kan du fortsette mot Grønland, spise lunsj på Punjab Tandoori, som er helt ok mat til grei pris.

Etterpå kan du gå mot Vaterlandsparken igjen, men følge gangveien langs akerselva bortover, etterhvert kommer du mot Mathallen etc.

Anonymkode: 570a5...a39

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hadde ikke tort å ta med ungene til Oslo, så mye vold, rus og annen kriminalitet der. Spesielt i sentrum og på øst-siden.

Nå får du rulle inn da. 

Anonymkode: 559da...409

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva slags interesser har barna dine?

Skrevet

Spis på Pincho Nation

Dra på Paradox museum. 
teknisk museum.

evt et lekeland dersom dere ikke pleier det der dere bor. 
Sjekk om det er noe spesielt som skjer de

Hva med å dra på tester. Bukkene Bruse reiser til Syden går på Trikkestallen i vinterferien. 

Reptilparken kan og være gøy.

Anonymkode: 407a0...eef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er nok derfor det ikke bor noen barn i Oslo, unntatt på beste vestkant.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Reptilparken,Biblioteket(som også er gratis),Historisk museum,Paradox,Akershus festning. 

Anonymkode: e883a...c6b

• Liker 3
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er helt grusomt, man hører jo stadig om småbarnsfamilier som slås ned på åpen gate :ironi:

Neida, kom til Oslo og kos dere ts.

Masse gode tips i tråden her, skriver under på alle som har sagt Pincho Nation som tips til spisested. 

Naturhistorisk museum på Tøyen er alltid gøy.

Sjekk ut om det er noen aktiviteter for barn på Historisk museum i sentrum, der hender det at det er barneomvisninger som kan fenge.

Det samme med folkemuseet på Bygdøy, de har sikkert noe moro for barn i vinterferien.

Hvis de er glade i dyr er det fint med en tur på Ekeberg. Masse plass å leke på og mulighet for å klappe dyr og ri på hest.

• Liker 5
Skrevet

Haralds vaffel!

Anonymkode: e883a...c6b

Skrevet

Bare spør jeg, siden jeg har barna på samme alder og har tenkt på samme selv... Hva har du tenkt ang legging? Legger du de vanlig i 7-8 tida og bare sitter med de på hotellrommet resten av kveldene? Eller hva  gjør du liksom der?

Anonymkode: 15313...345

Skrevet

Flere gode tips her allerede.
Pincho Nation er topp, bestill bord! Ellers har Olivia god mat til liten og stor og alltid hyggelige mot barna. 
Teknisk museum er spennende (ta gjøvikbanen fra Oslo s). 
Fint lekestativ i Oslobukta, og der er nye Deichman, Talormade og andre spennende ting. 
Egal teater har Egner cabaret, Trikkestallen har dukketeater. Ellers er det kanskje stas å kjøre trikk og bane?

Sprell riktige leker ved rådhuset er en virkelig flott lekebutikk. Og Outland i grensen er bra om de liker sånne ting. 
Reptilparken og naturhistorisk museum, og så er det fint å løpe og utforske i Frognerparken. Der er også frognerborgen, en kjempestor lekeplass. 

Anonymkode: f0532...767

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare spør jeg, siden jeg har barna på samme alder og har tenkt på samme selv... Hva har du tenkt ang legging? Legger du de vanlig i 7-8 tida og bare sitter med de på hotellrommet resten av kveldene? Eller hva  gjør du liksom der?

Anonymkode: 15313...345

Tusen takk for alle tips, skal sjekke det ut. Mye som høres veldig gøy ut. 

Barna liker at det skjer ting. De elsker lekeplasser, steder der man kan gjøre ting/holde på med aktiviteter. Blir fort kjedelig hvis de ikke får prøve/være et sted der de ikke får ta på noe🤪

Jeg tenker at det blir sikkert noe senere leggetid enn vanlig, men samtidig ønsker jeg å starte dagen til rett tid så vi får noe ut av dagene. Kommer til å ta med en bok eller rett og slett sitte å scrolle mens de sover om kvelden. Regner med det ikke blir noen sene kvelder på meg heller. 

Ts

Skrevet

Å spise på Pincho Nation ble en suksess her! Bestill bord på forhånd 😀

Anonymkode: f9dbe...af8

Skrevet

Da ble det bestilt bord på Pincho Nation😃

Ts

• Liker 4
Skrevet

Teknisk museum, Nasjonalmuseet, Holmenkollen, Slottsparken, Vigelandsparken, åpent bakeri, godt brød, Villa pradiso, kino, riktige leker 

Anonymkode: bce5d...2be

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...