Gå til innhold

Eksen mener jeg må ha samvær med bonusbarnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk ut av et 4 år langt forhold for 1 mnd siden. Hun hadde et barn fra før (far var og er helt ute av bildet) og vi fikk et barn sammen (uplanlagt). Jeg fikk en farsrolle for hennes barn ettersom vi bodde sammen og det ville vært veldig rart om jeg kun skulle ta vare på vårt felles barn. Hun skal ha fast bosted fremover. Nå mener hun at jeg også må ha samvær med eks-bonusbarnet fordi jeg har "påtatt meg den rollen og ikke bare kan stikke av fra det ansvaret jeg har valgt å påta meg". Jeg vet at jeg ikke juridisk sett er pålagt å ta vare på eks-bonusbarnet, men hun truer med å ta fra meg alt samvær med vårt felles barn dersom jeg ikke også har samvær med eks-bonusbarnet på lik linje med felles. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Kan hun få til å ta fra meg samvær med felles barn hvis jeg ikke gjør som hun sier? 

Anonymkode: adcd0...1f7

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Det beste er jo selvsagt at du har begge barna. Hvorfor svikte ungen, bare fordi den ikke er din av kjøtt og blod? Du har jo vær der som en far, hvorfor vil du ikke ha kontakt? Stakkars ungen, vil jo tro du ikke er glad i det lengre :( 

Men hun kan jo selvsagt ikke tvinge samvær siden du ikke er faren.

Skrevet

Nei, hun kan ikke ta fra deg samvær på det grunnlaget. Juridisk sett har du null ansvar for tidligere bonusbarn. Jeg skjønner dog mor sin tanke, da dette barnet nok føler hun mister en slags far, men det er ikke ditt ansvar om du ikke ønsker det.

Anonymkode: 028f1...ea8

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du har ikke juridisk ansvar for eks bonusbarn. Men tenk litt på barnet,  du var jo "pappa" i 4 år og nå plutselig skal du ikke treffe barnt. Barnet vil føle seg tilsidesatt og forlatt. 

Anbefaler familievernkontoret. 

• Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg greier ikke å skjønne at du kan svikte et barn du har fungert som en far for. Hvorfor ønsker du ikke å fortsette å være hennes far? 

Jeg synes ikke du skal betale bidrag for ditt bonusbarn. Men dersom hun kaller deg pappa og ser på deg som sin far så er det ganske hjerterått å kutte henne ut nå.

Har dessverre vært vitne til dette to ganger. Begge de barna som ble forlatt av den de så på som sin far slet veldig med det. Ene jenta sliter fortsatt med frykt for å bli avvist og forlatt. Så tar man på seg en sånn rolle så må man tenke at det kan bli for alltid 

Anonymkode: 18333...edf

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet

Ehm nei her mener jeg hun tar feil. Altså ja kjempe leit for barnet som er knytta, men du har ingen plikt å måtte ta deg av stebarn. Det at hun truer med å nekte deg samvær går langt over streken.  Det er ikke riktig.

Anonymkode: 6f979...253

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Imponerende av barnemor å få to barn med to menn og likevel bli sittende alene...

Juridisk sett har du ingen forpliktelser for bonusbarnet og om hun vil bruke dette mot deg i retten setter hun seg selv i et veldig dårlig lys.

Anonymkode: 51a1e...556

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om du tenker på hva som vil være best på barna før du tenker på hva som er best for deg, hva tenker du da er lurt?

Anonymkode: ec77a...738

Barna er jo sammen hos mor mesteparten av tiden. Vårt felles barn opplever at store* får veldig mye av oppmerksomheten og føler seg dermed ikke sett. Så hvis jeg tenker på det beste for mitt ekte (i mangel på et mer riktig ord) barn, vil nok det være å ha samvær alene med meg. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Dere som mener han pådro seg ansvaret å skulle tenke det varer livet ut,  tenk om hun da får mange kjærester, barna knytter seg til alke, og hun da ville krevd av alke hun var sammen med om å ha barnet.

Her tenker jeg det er positivt at dems felles barn får tid alene med pappaen sin. Altså det er bare godt å Sundt for søsken med egentid.

Anonymkode: 6f979...253

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du stiller feil spørsmål.

Hvordan kan du gjøre det som er aller best for ditt eget barn?

Svaret på det er at du selvfølgelig følger opp også ditt barns søsken, som du frivillig hadde en farsrolle for mens du valgte å være sammen med barnas mor.

Min bror gjorde det, så det som en selvfølge at han også skulle ha stebarnet på samvær når han skulle ha egne barn på samvær etter bruddet. Som han sa - det at vi voksne ikke greier å leve sammen betyr ikke at vi har rett til å kaste barn tilside og la egne mangler gå utover uskyldige barn. Nå er stebarnet over myndighetsalder, og de har like mye kontakt fremdeles.

Din eks snakker i desperasjon fordi hun ønsker å skåne barna sine, begge barna sine.

Vær en mann barna dine kan se opp til...

Anonymkode: b1270...edc

Du stiller meg spørsmålet om hva som er det beste for mitt eget barn, og velger samtidig å svare på det spørsmålet for meg? Det er veldig mange andre faktorer som spiller inn på hvorvidt dette er det beste for barnet. Det er ikke alle søsken som fungerer godt sammen, og det er dessverre tilfellet her. Så nei, det beste for mitt barn er ikke nødvendigvis å følge opp barnets søsken. 

• Liker 5
Skrevet

Mor har ingen rett til å nekte samvær, men jeg forstår virkelig ikke hvordan du tenker heller. Bonusbarnet har du vært en pappa for i flere år. Jeg vet om flere som har samvær med bonusbarna etter brudd, vær en sånn mann, ts. 

Anonymkode: b082d...fad

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barna er jo sammen hos mor mesteparten av tiden. Vårt felles barn opplever at store* får veldig mye av oppmerksomheten og føler seg dermed ikke sett. Så hvis jeg tenker på det beste for mitt ekte (i mangel på et mer riktig ord) barn, vil nok det være å ha samvær alene med meg. 

Det heter biologisk. Ikke ekte. Nei, du har ikke ansvar for barnet. Men sikkert greit å ha litt kontakt likevel. Samtidig er moten hennes en eks av deg nå, og hvem vet om det kommer enda en ny mann inn i bildet i fremtiden. Da er det plutselig du som står der i siste rekke. Barnet dette dreier seg om har vel en far et annet sted? For begge ungene ville det sikkert vært hyggelig om de fikk være sammen med deg, men du har hverken plikt eller ansvar her.

Anonymkode: d6b89...9ea

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg greier ikke å skjønne at du kan svikte et barn du har fungert som en far for. Hvorfor ønsker du ikke å fortsette å være hennes far? 

Jeg synes ikke du skal betale bidrag for ditt bonusbarn. Men dersom hun kaller deg pappa og ser på deg som sin far så er det ganske hjerterått å kutte henne ut nå.

Har dessverre vært vitne til dette to ganger. Begge de barna som ble forlatt av den de så på som sin far slet veldig med det. Ene jenta sliter fortsatt med frykt for å bli avvist og forlatt. Så tar man på seg en sånn rolle så må man tenke at det kan bli for alltid 

Anonymkode: 18333...edf

Jeg skjønner selvsagt at det ikke er det beste for bonusbarnet, men nå er det sånn at jeg som far må ta hensyn til det som er det beste for mitt "ekte" barn. 

Jeg skal på ingen måte forlate barnet helt, selvfølgelig skal eks-bonusbarnet få være med på aktiviteter etc. Det er her snakk om fast samvær på lik linje som med felles barn. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, hun kan ikke ta fra deg samvær på det grunnlaget. Juridisk sett har du null ansvar for tidligere bonusbarn. Jeg skjønner dog mor sin tanke, da dette barnet nok føler hun mister en slags far, men det er ikke ditt ansvar om du ikke ønsker det.

Anonymkode: 028f1...ea8

Kanskje tenker hun også at det er greit å ha en barnevakt innimellom.

Anonymkode: 613a8...9da

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Er du ikke glad i bonusbarnet? Kan det være en ide å foreslå at du treffer begge noen ganger, mens andre ganger har du kun minste? Så får minste litt alenetid med deg også. Juridisk sett er du ikke forpliktet til noe, men moralsk sett syns jeg det er riktig å holde kontakten med bonusbarnet også. Ville prøvd å komme frem til en ordning i samarbeid med familievernkontoret. 

Anonymkode: e2e09...05f

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mor har ingen rett til å nekte samvær, men jeg forstår virkelig ikke hvordan du tenker heller. Bonusbarnet har du vært en pappa for i flere år. Jeg vet om flere som har samvær med bonusbarna etter brudd, vær en sånn mann, ts. 

Anonymkode: b082d...fad

Jada, jada. Samtidig tenker jeg at mor (og forsåvidt bonusfar) har feilet hvis de har introdusert han som «pappa». Han er ikke faren til hennes barn, og han har hverken rettigheter eller plikter overfor det. Han burde derfor ikke tatt rollen som «pappa» i utgangspunktet, i og med at det var en reell sjanse for at det ville ende med brudd. De burde begrenset det til at han var mammas kjærest og barnets «voksne venn» eller noe slikt.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du ikke glad i bonusbarnet? Kan det være en ide å foreslå at du treffer begge noen ganger, mens andre ganger har du kun minste? Så får minste litt alenetid med deg også. Juridisk sett er du ikke forpliktet til noe, men moralsk sett syns jeg det er riktig å holde kontakten med bonusbarnet også. Ville prøvd å komme frem til en ordning i samarbeid med familievernkontoret. 

Anonymkode: e2e09...05f

Det er jo noe a la dette han foreslår selv.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...