Gå til innhold

Dyrker dere mye mat selv, nå som prisene er så høye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi pleier å dyrke tomater, chili, paprika, agurk, gressløk, persille, oregano, salater, reddik og sukkererter. Har også jordbær og solbær. 

Vurderer å dyrke mer for å spare litt penger. Potet f.eks.

Har stort drivhus.

Hva lønner det seg å dyrke mye av selv? Bor i nord, så frukt utgår.

Anonymkode: c1b19...042

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vurderer å begynne å dyrke i min egen stue. Gulrøtter, hvitløk, salat osv. 

Endret av Motelvibes
  • Liker 1
Skrevet

Poteter lønner seg. Hvis du bruker settepoteter fra egen avling i årevis.

Kommer an på om du har husdyr som produserer gjødsel (høner f.eks.)

• Liker 3
Skrevet

Jordskokk passer seg selv, og sprer seg som ugress. Dagnøytral passer godt for deg som bor i nord.

Anonymkode: 9fe32...6b4

• Liker 2
Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (3 minutter siden):

Poteter lønner seg. Hvis du bruker settepoteter fra egen avling i årevis.

Kommer an på om du har husdyr som produserer gjødsel (høner f.eks.)

Ingen husdyr, nei.

Skrevet

Vi starter til våren! Håper å spare den del penger, vi spiser mye salat og selv området er noe vi ikke kan dyrke hele året blir det i hvert fall noen måneder hvor vi ikke må betale for det. Vi har kjøpt frø på solhatt.no 

Anonymkode: c1889...b6a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen husdyr, nei.

Gjødsel er dyrt. Men du kan bruke urin faktisk, det er gratis. Eller bokashi (matavfall).

Jeg dyrker mye selv, men tjener ingenting på det. Vel, nå har tomater blitt så dyrt at akkurat dét kan lønne seg, men du bør være sjølberga med jord og finne billig gjødsel :) og kalk.

Alle urter er lette å dyrke synes jeg. Agurker.

• Liker 3
Skrevet

Har balkong så ikke plass til allverdens, men skal så gulrøtter (så tips til hvordan man kan gjøre det i melkekartonger, man kan faktisk allerede så det nå på vinteren også), poteter, tomat og salat. Kanskje noe mer + urter? Får se. Deilig å bare gå å plukke et par blader salat og noen tomater til å ha ved siden av middagen👍

Anonymkode: 84c6c...d84

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har balkong så ikke plass til allverdens, men skal så gulrøtter (så tips til hvordan man kan gjøre det i melkekartonger, man kan faktisk allerede så det nå på vinteren også), poteter, tomat og salat. Kanskje noe mer + urter? Får se. Deilig å bare gå å plukke et par blader salat og noen tomater til å ha ved siden av middagen👍

Dyrking er koselig. Men anbefaler ikke melkekartonger, prøvde det et år og det var fiasko 🤣 de ble tynne og rare. 

Anonymkode: bc882...114

Skrevet

TS her. Plukk selv har potettårn som er fine om man vil dyrke poteter på liten plass. Men de koster jo litt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her. Plukk selv har potettårn som er fine om man vil dyrke poteter på liten plass. Men de koster jo litt.

Man kan dyrke poteter i alt mulig. Noen har dyrka i søppelsekker. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, det har jeg ikke muligheten til. 

Skrevet

Jeg dyrker mye! Og har noen hagehøns. De er geniale! Man blir kvitt matrester og ugress, og får egg. De trenger selvsagt også litt hønsefor.

Du bør fokusere på å dyrke ting du liker å spise. Utendørs kan du trolig ha potet, gulrot, sukkerert, bondebønner, neper, beter, kål av ulike slag. Velg tidlige kålsorter og forkultiver i drivhuset.

I drivhuset tenker jeg tomater, agurk, squash, bønner, physalis (ananaskirsebær. Så de nå! Lang tid i oppal) krydderurter med mer.

Paprika og chili er varmegriser, så kommer an på temperaturen du har. Start de tidlig!

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Motelvibes skrev (10 minutter siden):

Ikke alle har stort drivhus. 

Jeg vurderer å begynne å dyrke i min egen stue. Gulrøtter, hvitløk, salat osv. 

Hvem har noensinne trodd at alle har stort drivhus?

Anonymkode: 51cfc...bc3

• Nyttig 1
Skrevet
Juniper skrev (1 minutt siden):

Jeg dyrker mye! Og har noen hagehøns. De er geniale! Man blir kvitt matrester og ugress, og får egg. De trenger selvsagt også litt hønsefor.

Du bør fokusere på å dyrke ting du liker å spise. Utendørs kan du trolig ha potet, gulrot, sukkerert, bondebønner, neper, beter, kål av ulike slag. Velg tidlige kålsorter og forkultiver i drivhuset.

I drivhuset tenker jeg tomater, agurk, squash, bønner, physalis (ananaskirsebær. Så de nå! Lang tid i oppal) krydderurter med mer.

Paprika og chili er varmegriser, så kommer an på temperaturen du har. Start de tidlig!

TS her. Ja, vi sår chili, paprika, agurk, tomat osv inne i februar. Flytter dem ut i drivhus i april 🙂

Skrevet

TS her. Ja, vi sår chili, paprika, agurk, tomat osv inne i februar. Flytter dem ut i drivhus i april 🙂

Mulig du bør vente litt lenger med agurk. De vokser raskt. Kan bli for store i stua. 

Skrevet
Juniper skrev (17 minutter siden):

Mulig du bør vente litt lenger med agurk. De vokser raskt. Kan bli for store i stua. 

Vi venter til alt har spiret i stuetemperatur. 5 cm. Så setter vi alt ned på et kjølig rom i sokkelen, med plantelys. Pleier å gå bra 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dyrking er koselig. Men anbefaler ikke melkekartonger, prøvde det et år og det var fiasko 🤣 de ble tynne og rare. 

Anonymkode: bc882...114

Å! Jeg er litt skeptisk ja, men så det anbefalt på sider jeg stoler på. Brukte du sand eller perlite i jorda? Har erfaring med at gulrøtter sådd i vanlig jord ikke vokser større enn en lillefinger 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Har aldri tenkt på å bruke slike til poteter, men interessant! Trodde de var mest til jordbær. Har en potetbøtte jeg har tenkt å prøve, men å så oppover i høyden hadde jo vært ideelt egentlig 🤔

Skrevet

Munkelusene(skrukketroll) spiser opp alt jeg sår/planter og jeg har nesten revet av meg håret av frustrasjon over det. Kommer til å prøve igjen i år, men da på en terrasse de ikke har tilgang til. Har jordbær i plantekasser, det spiser ikke munkelusene av en eller annen grunn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...