Gå til innhold

Denne legen vil ikke jeg behandles av!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Budstikka i dag:

Samtidig som legen ble gransket av Helsetilsynet etter klager fra pasienter og arbeidsgivere i syv ulike kommuner, var han ansatt på legevakten i Asker og Bærum.

«Jeg tillater meg å si det så tydelig jeg kan: Denne legen ønsker jeg ikke i drift på Porsgrunn legevakt. Jeg ønsker at han tas ut av tjeneste hos oss umiddelbart. »

Notatet fra overlegen var ikke til å misforstå: 

«Jeg synes vi bør avslutte dette nå mens vi fortsatt ikke har døde pasienter (...).»

29. september i fjor ble arbeidsforholdet i Porsgrunn avsluttet. Det skulle imidlertid vise seg at legevakten her ikke var alene om å reagere på mannen.

Tre måneder senere, 22. desember, mottok legen et forhåndsvarsel fra Helsetilsynet om at de vurderte å suspendere hans autorisasjon som lege. Da hadde tilsynet mottatt bekymringsmeldinger fra til sammen syv kommuner og flere instanser i Trøndelag, Vestfold og Telemark, i tillegg til klager fra pasienter og pårørende. Klagene dreide seg blant annet om uetisk opptreden, uforsvarlig yrkesutøvelse, samt svært store arbeidsmengder i form av biverv.

Samtidig som forhåndsvarselet ble sendt ut, var legen allerede godt i gang i ny stilling. Denne gangen ved Asker og Bærum Legevakt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er du nok ikke alene om å mene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...