AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #1 Skrevet 27. januar 2023 Samboeren min venter på å komme til samtale hos namsmannen for gjeldsordning. Hun har en del ny gjeld (2019-2020) men han hos nav var positiv til å søke. Jeg er veldig bekymret for at hun skal få avslag, fordi det virker ikke som hun har tatt innover seg situasjonen. Hun blir kvalm og uvel og sint når jeg snakker med henne om økonomi, og hun kastet opp den ene gangen jeg fikk henne til å åpne en pose med gamle regninger hun hadde gjemt.. Jeg ser at det snakkes mye om betalingsvilje i forbindelse med gjeldsordning og dette har hun overhodet ikke. Hun fikk nylig bonus på jobb og istedenfor å betale de småregningene hun har fått (300-400kr) drar hun på shopping og frisør og regningene har gått til inkasso.. Regner ikke med det ser positivt ut for namsmannen at hun ikke prøver en gang. Det er akkurat som om hun har skrudd av all fornuft.. Hvordan ligger man an til gjeldsordning når gjelden er ute av kontroll og ikke vil bli nedbetalt før om 270 år (ifølge han på nav) men man samtidig ikke prøver å rydde opp? hilsen fortvilet samboer Anonymkode: 9ec20...9e5 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #2 Skrevet 27. januar 2023 kom deg ut av det forholdet. Anonymkode: 12449...37e 18 9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #3 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): kom deg ut av det forholdet. Anonymkode: 12449...37e Det var ikke det jeg spurte om, så det er helt unødvendig med slike «råd». Anonymkode: 9ec20...9e5 2 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #4 Skrevet 27. januar 2023 Man får ikke gjeldsordning når man fortsetter å ta opp gjeld/nye regninger til inkasso. Støtter ab..37e: kom deg bort. Anonymkode: 47021...1df 11
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #5 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Samboeren min venter på å komme til samtale hos namsmannen for gjeldsordning. Hun har en del ny gjeld (2019-2020) men han hos nav var positiv til å søke. Jeg er veldig bekymret for at hun skal få avslag, fordi det virker ikke som hun har tatt innover seg situasjonen. Hun blir kvalm og uvel og sint når jeg snakker med henne om økonomi, og hun kastet opp den ene gangen jeg fikk henne til å åpne en pose med gamle regninger hun hadde gjemt.. Jeg ser at det snakkes mye om betalingsvilje i forbindelse med gjeldsordning og dette har hun overhodet ikke. Hun fikk nylig bonus på jobb og istedenfor å betale de småregningene hun har fått (300-400kr) drar hun på shopping og frisør og regningene har gått til inkasso.. Regner ikke med det ser positivt ut for namsmannen at hun ikke prøver en gang. Det er akkurat som om hun har skrudd av all fornuft.. Hvordan ligger man an til gjeldsordning når gjelden er ute av kontroll og ikke vil bli nedbetalt før om 270 år (ifølge han på nav) men man samtidig ikke prøver å rydde opp? hilsen fortvilet samboer Anonymkode: 9ec20...9e5 Hvorfor i all verden er du sammen med dette mennesket? Anonymkode: 87bc8...34a 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #6 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var ikke det jeg spurte om, så det er helt unødvendig med slike «råd». Anonymkode: 9ec20...9e5 Dette er KG. 95% av svarene du får kommer til å omhandle annet enn det du etterspør. Anonymkode: 147e5...728 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #7 Skrevet 27. januar 2023 Vi var vært sammen i 25 år så da prøver man jo å være støttende og hjelpe. Anonymkode: 9ec20...9e5 1 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #8 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi var vært sammen i 25 år så da prøver man jo å være støttende og hjelpe. Anonymkode: 9ec20...9e5 Du må google medavhengighet. Du hjelper ikke vedkommende om du ikke stiller hardere krav. Det eneste du oppnår, er at du sliter deg ut. Anonymkode: 0f417...cf1 4 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #9 Skrevet 27. januar 2023 Hun vil mest sannsynlig ikke få gjeldsordning, de går gjennom alle transaksjoner de siste måneder og ny gjeld får hun det uansett ikke på. Og når hun viser så liten vilje så er det en håpløs sak. Hun kan risikerer bli slått personlig konkurs, da sitter hun der og det er ikke spesielt stas de neste årene Konkursen innebærer at alle skyldnerens eiendeler blir beslaglagt under ett til fordel for fordringshaverne. Når tingretten har avsagt kjennelse om åpning av konkurs, mister skyldneren umiddelbart råderetten over sine eiendeler. Det betyr at man ikke lenger kan disponere over disse. Anonymkode: 3e51e...594 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #10 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi var vært sammen i 25 år så da prøver man jo å være støttende og hjelpe. Anonymkode: 9ec20...9e5 Hvordan i alle dager har dere vært sammen i 25 år og det har kommet så langt? Håper virkelig ikke du eier noe sammen med dette menneske, for ei røre. Støttende, syr puter under armene på henne. Og håper det heller ikke er barn i dette forholdet som vil lide Anonymkode: 3e51e...594 9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #11 Skrevet 27. januar 2023 Jeg var slik du beskriver. Jeg tjente ganske så bra, og jobbet veldig mye ekstra på jobben som ble overtidsbetaling. Hadde tvangstrekk fra Sismo og/eller namsmann. Jeg åpnet ikke regninger, lot de gå til inkasso. Har din samboer lønnstrekk enda? Har du/dere oversikt over hvor mye hun totalt mangler? Hvor lenge har dere vært sammen, og visste du om dette fra før eller kom det som en overraskelse? Selv gikk mitt studielån og alle kredittkort osv til inkasso, hadde nesten 1 million i gjeld og eide ingenting av verdi. Når jeg ble trukket alt fra 10-30 k i måneden og da gikk det fort nedover og saker ble avsluttet, og når studielånet ikke var misligholdt lengre kunne jeg betale ned vanlig igjen. Nå har jeg kun studielånet igjen på 290k. Jeg betaler ALT av regninger, og er livredd for å overse en faktura eller betale for seint. Så fra å gi VELDIG faen til å ha tatt meg sammen 100%, så er det faktisk mulig å skjerpe seg. Jeg søkte forresten gjeldsordning, men fikk avslag fordi jeg hadde såpass med studielån, og der er det lang nedbetaling, så lånekassen var de eneste som sa nei av alle de sakene jeg hadde. ( over 25 ulike saker på det verste, alle hadde gått til inkasso, og det var mange ulike selskaper å forholde seg til, så da orker man ikke bry seg til slutt, som du skriver "270 år" så hva er vitsen liksom) Vil anbefale https://www.gjeldsregisteret.com/ for å sjekke alt, og starte med de minste regningene og ta kontakt med ALLE og gjøre avtaler. Sånn ellers om du ønsker å være sammen henne, så må du jo sette hardt mot hardt og si at sånn her kan vi ikke ha det, du er nødt som et voksent menneske å ta ansvar. Anonymkode: 4d7ee...2d3 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #12 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg var slik du beskriver. Jeg tjente ganske så bra, og jobbet veldig mye ekstra på jobben som ble overtidsbetaling. Hadde tvangstrekk fra Sismo og/eller namsmann. Jeg åpnet ikke regninger, lot de gå til inkasso. Har din samboer lønnstrekk enda? Har du/dere oversikt over hvor mye hun totalt mangler? Hvor lenge har dere vært sammen, og visste du om dette fra før eller kom det som en overraskelse? Selv gikk mitt studielån og alle kredittkort osv til inkasso, hadde nesten 1 million i gjeld og eide ingenting av verdi. Når jeg ble trukket alt fra 10-30 k i måneden og da gikk det fort nedover og saker ble avsluttet, og når studielånet ikke var misligholdt lengre kunne jeg betale ned vanlig igjen. Nå har jeg kun studielånet igjen på 290k. Jeg betaler ALT av regninger, og er livredd for å overse en faktura eller betale for seint. Så fra å gi VELDIG faen til å ha tatt meg sammen 100%, så er det faktisk mulig å skjerpe seg. Jeg søkte forresten gjeldsordning, men fikk avslag fordi jeg hadde såpass med studielån, og der er det lang nedbetaling, så lånekassen var de eneste som sa nei av alle de sakene jeg hadde. ( over 25 ulike saker på det verste, alle hadde gått til inkasso, og det var mange ulike selskaper å forholde seg til, så da orker man ikke bry seg til slutt, som du skriver "270 år" så hva er vitsen liksom) Vil anbefale https://www.gjeldsregisteret.com/ for å sjekke alt, og starte med de minste regningene og ta kontakt med ALLE og gjøre avtaler. Sånn ellers om du ønsker å være sammen henne, så må du jo sette hardt mot hardt og si at sånn her kan vi ikke ha det, du er nødt som et voksent menneske å ta ansvar. Anonymkode: 4d7ee...2d3 Tusen takk for utfyllende svar. Hun jobber 100% og tjener ca 420 000. Det hele begynte da barnet hennes flyttet til faren for å gå på skole. Hun måtte betale nesten 6500kr i bidrag selv med så lav lønn og opparbeidet seg bidragsgjeld. Vil ikke utlevere henne for mye men hun ble deprimert og det hopet seg opp med alt mulig annet også. Hun fikk nedbetalt det meste men så har barnet fått innvilget barnebidrag etter fylte 18 og barnet og far valgte å søke bidrag av henne igjen, denne gangen ble bidraget enda høyere, og da var ballen i gang igjen. Bidraget blir betalt hver måned nå men det har gått ut over mange ting + frykt for å åpne brev over lang tid. Jeg trodde alt var greit lenge men siden vi har adskilt økonomi har jeg ikke oppdaget hvor ille det har blitt den siste tiden. De siste to årene har hun også vært mye syk og har hatt høye utgifter med reise til behandlingssted, egenandel og medisiner. Anonymkode: 9ec20...9e5 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #13 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg var slik du beskriver. Jeg tjente ganske så bra, og jobbet veldig mye ekstra på jobben som ble overtidsbetaling. Hadde tvangstrekk fra Sismo og/eller namsmann. Jeg åpnet ikke regninger, lot de gå til inkasso. Har din samboer lønnstrekk enda? Har du/dere oversikt over hvor mye hun totalt mangler? Hvor lenge har dere vært sammen, og visste du om dette fra før eller kom det som en overraskelse? Selv gikk mitt studielån og alle kredittkort osv til inkasso, hadde nesten 1 million i gjeld og eide ingenting av verdi. Når jeg ble trukket alt fra 10-30 k i måneden og da gikk det fort nedover og saker ble avsluttet, og når studielånet ikke var misligholdt lengre kunne jeg betale ned vanlig igjen. Nå har jeg kun studielånet igjen på 290k. Jeg betaler ALT av regninger, og er livredd for å overse en faktura eller betale for seint. Så fra å gi VELDIG faen til å ha tatt meg sammen 100%, så er det faktisk mulig å skjerpe seg. Jeg søkte forresten gjeldsordning, men fikk avslag fordi jeg hadde såpass med studielån, og der er det lang nedbetaling, så lånekassen var de eneste som sa nei av alle de sakene jeg hadde. ( over 25 ulike saker på det verste, alle hadde gått til inkasso, og det var mange ulike selskaper å forholde seg til, så da orker man ikke bry seg til slutt, som du skriver "270 år" så hva er vitsen liksom) Vil anbefale https://www.gjeldsregisteret.com/ for å sjekke alt, og starte med de minste regningene og ta kontakt med ALLE og gjøre avtaler. Sånn ellers om du ønsker å være sammen henne, så må du jo sette hardt mot hardt og si at sånn her kan vi ikke ha det, du er nødt som et voksent menneske å ta ansvar. Anonymkode: 4d7ee...2d3 Hun har også hatt ulike lønnstrekk men det er begrenset hvor mye de har kunnet trekke siden hun skal sitte igjen med livsopphold. Anonymkode: 9ec20...9e5 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #14 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun har også hatt ulike lønnstrekk men det er begrenset hvor mye de har kunnet trekke siden hun skal sitte igjen med livsopphold. Anonymkode: 9ec20...9e5 Ja, det forklarer jo situasjonen ganske bra. Det er jo ofte ting som gjør at man til slutt gir opp, håpløsheten er så stor og det vil ta så lang tid at man ikke ser noen løsning. Har samboeren din mulighet til å jobbe noe ekstra på jobben? Anonymkode: 4d7ee...2d3 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #15 Skrevet 27. januar 2023 Hun risikerer avslag pga betalingsviljen ja. En frivillig gjeldsordning handler ikke bare om at namsmannen skal være positiv, men man skal legge frem en plan for kreditorene. Og den planen skal hun være med å utarbeide. Eier dere bolig sammen? Eller bil? denneeier dereier eie Anonymkode: c8320...b91
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #16 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var ikke det jeg spurte om, så det er helt unødvendig med slike «råd». Anonymkode: 9ec20...9e5 Det er likevel det beste rådet du kan få. Kom deg langt unna. Anonymkode: 9725c...16a 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #17 Skrevet 27. januar 2023 Hun må få hjelp (profesjonell hjelp), både til å rydde opp i økonomien og psykisk. Du kan ikke redde henne, TS, uten at hun selv vil komme seg ut av dette. Nå virker det sikkert helt uoverkommelig, og da blir det å shoppe bort bonusen en kortvarig flukt fra virkeligheten. Pass for all del på at ikke din økonomi går med i dragsuget her. Jeg skjønner dem som sier du bør gå, men jeg skjønner du er glad i henne og dere har vært sammen veldig lenge. Men ikke la henne dra deg ned, hverken økonomisk eller psykisk. Anonymkode: ecd65...b98 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #18 Skrevet 27. januar 2023 Hvordan kan dere ha vært sammen i 25 år hvis hun har barn med en annen mann som bare er 18 år?? Anonymkode: 20a7a...c9b 8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #19 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan kan dere ha vært sammen i 25 år hvis hun har barn med en annen mann som bare er 18 år?? Anonymkode: 20a7a...c9b Kanskje hun ikke bare er rotehode med økonomien men ellers også. Og barnet skal jo ikke ha bidrag lenger enn til fylte 19 om det går på VGS i normalt løp så da bør fru TS snart komme seg på bena igjen økonomisk Anonymkode: 3e51e...594 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #20 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er likevel det beste rådet du kan få. Kom deg langt unna. Anonymkode: 9725c...16a Ville du forlatt et menneske som ønsket og ikke leve f.eks? I et forhold så hjelper man jo hverandre. TS skrive rjo de har adskilt økonomi, så det vil muligens ikke påvirke han veldig. Det er jo ikke unaturlig at man ønsker å hjelpe den man er glad i, selv om vedkommende må gjøre jobben selv. Men støtte kommer alltids godt med. Anonymkode: 4d7ee...2d3 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå