April Skrevet 19. desember 2005 #1 Skrevet 19. desember 2005 Jeg har kjøpt nugat som jeg tenkte å lage julegodt av, men lysten har uteblitt i år. Lurer derfor på om noen har en lett og grei kakeoppskrift der jeg kan få brukt det..
skrue Skrevet 19. desember 2005 #2 Skrevet 19. desember 2005 Tja, marsipanbrød: 300g marsipan - kjevle til rektangel (12x18cm) 150g nougat - skjær i skiver og legg i midten av rektangelet (4x18cm) Rull sammen og trykk sammen til et brød (skjøten under og trykk trykk samme endene. 100g smeltet mørk sjokolade (Lindt 60-70%) pensles på rundt hele brødet. Pynt med eks mandler og valnøtter
Arkana Skrevet 20. desember 2005 #3 Skrevet 20. desember 2005 Mozartkuler (20 stk) 150 g nougat 200 g marsipan 150 g sjokolade 100 g hasselnøttflak Skjær nougaten i 20 små stykker. Kjevle marsipanen tynt ut. Pakk hvert stykke nougat i litt marsipan, og rull stykkene runde. Vend dem i smeltet sjokolade. Dryss hasselnøttflakene på litt aluminiumsfolie og rull kulene i det. Legg dem til tørk på bakepapir. Nøttetrøfler 100 g mørk sjokolade 50 g nougat 1 ss rom, konjakk eller whisky 50 g ristede hasselnøttkjerner Smelt sjokolade og nougat hver for seg. Rør inn brennevin og grovhakkede nøtter. Fyll massen i en liten firkantet form og sett i kjøleskap til den stivner. Skjær i små stenger. Konfektbiter 125 g smør 100 g sukker 2 egg 100 g mørk sjokolade 100 g hakkede valnøtter 40 g hvetemel 1 ts bakepulver 200 g bløt nougat kandiserte fioler eller mokkabønner Rør smør og sukker hvitt og rør inn eggene ett for ett. Smelt sjokoladen og rør den i. Hakk nøttene fint og vend dem inn. Bland mel og bakepulver og sikt det inn i røren. Hell i en liten langpanne og stek ved 180 grader i 35 minutter. Avkjøl og la stå over natten så den faller litt sammen. Skjær nougaten i biter og smelt i vannbad. Fordel over kaken og la mønster på overflaten med gaffel. La nougaten stivne og skjær kaken i små firkanter. Pynt med fioler eller mokkabønner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå