Gå til innhold

Selskapet jeg jobber for skal nedbemannes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Orker ikke noe kg-kommentarer om at jeg er treig i hodet, men jeg lurer først og fremst på, er det strømkostnadene som gjør alt i dag så håpløst? Prisøkning, oppsigelser osv.. eller er det noe annet?

Så til innlegget,

Nå er jeg endelig i en jobb jeg trives. Har jobbet der 1 år nå. Jobbene jeg hadde før der stod jeg i fordi jeg ville tjene penger, ha noe på cv og jeg visste at man ikke får drømmejobben med en gang. Så skjedde mye dritt+ covid. Jeg ble deprimert av alt, ble gående hjemme. Så havnet jeg på nav. Jeg hadde ikke krav på dagpenger pga for høy egenkapital. Ikke spør mer, uvesentlig her. Jeg fikk aap. Grunnet covid fikk jeg ikke deltatt på noe. Så åpnet det gradvis, jeg fikk hjelp ut i jobb. Lange bortkastede dager der jeg jobbet for 12.000 i mnd betalt av nav. Opp 5 på morgenen, ferdig 15-16 om dagene. Dritt kjedelig. Søkte jobber mens jeg var der og fikk jobben jeg har nå. 

Nå som alt har vært så fint har jeg blitt bedre psykisk. Jeg har bare vært litt redd for å måtte tilbake til sånne type jobbet jeg hadde på aap. Vært redd for å miste jobben. Ja, jeg har blitt litt negativ/obs eller i beredskapsmodus etter alle de negative erfaringene. Så jeg tenker det liksom er så typisk om jeg mister denne jobben her. 

Jeg leste om bedriften siden dette stod i nyhetene. Det står at eier tar en del i utbytte. Jeg forstod det da slik at bedriften ikke ligger i økonomisk krise, men at eieren har tatt ut til seg selv sånn at det som skal bli til resten ikke er nok. 

Altså… tenker folk virkelig så mye på seg selv at de setter sitt eget palass av et hus, ny bil, liv i luksus, dyre klær osv over andre? Enda en ting jeg reagerer på er de enorme prisøkningene på varene hele tiden. Pr vare så tjener vi mye mer enn vi kjøper de inn for. Folk slutter å kjøpe når det til slutt blir så dyrt! Så jeg forstår ikke helt logikken i alt dette?

Anonymkode: 85f65...468

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre ja. Vi er på vei til agenda 2030. Søk opp the great reset og the world economic forum. Der står det hva eliten i verden ønsker fremover. Vi er 0 verdt. 

Anonymkode: 74db1...d20

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dessverre ja. Vi er på vei til agenda 2030. Søk opp the great reset og the world economic forum. Der står det hva eliten i verden ønsker fremover. Vi er 0 verdt. 

Dette er bare oppspinn.

Anonymkode: 5420d...95e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet godt om eliten. Men det er da ingen som tror det liksom. Man blir kaldt konspirasjonsteoretiker. Jeg har ikke trodd blindt på alt. Men dette er noe jeg har følt lenge men trodd det bare var noe galt med meg. 
Men jeg har vært irritert på meg selv fordi jeg ikke har klart å gjøre helt som jeg vil. 
Altså, jeg ønsker ikke at alle skal gjøre som de vil, det ville blitt kaos, men du skjønner? 

Jeg har så lav intelligens som bare klarer dette og er avhengig av et system for å klare meg. 😕 skal kaste bort hele livet på å jobbe for lite penger. Kjedelige lange dager. Selv om noen idioter her inne (moralens voktere osv) mener at jeg skal stå opp og feire hver dag med champagne fordi jeg tak over hodet. Jeg vet ikke hva deres forventinger er til livet, men dem har sitt og jeg mitt.

Liker heller ikke sånne «dessverre» svar. Det ser jo ut som du har tenkt sitte på rompa og godta? Kanskje du er fornøyd med livet? Bra om du er det. 
Men jeg klarer liksom ikke😂

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke krav på dagpenger pga for høy egenkapital. Ikke spør mer, uvesentlig her. Jeg fikk aap.

Må bare kommentere dette. Dagpenger får du uansett hvor mye penger du har på konto (hvis du oppfyller de øvrige kravene). Økonomisk sosialhjelp derimot.. 

Anonymkode: 275f5...f45

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er bare oppspinn.

Noe, men ikke alt. Det er jo bare å se på hvordan avisene har begynt å oppføre seg. De har skjønt at frykt er å tjene penger på. Så nå er det ikke annet enn frykt frykt. 
Og så skal man straffes for så mye. Ting man ikke ante var galt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå som alt har vært så fint har jeg blitt bedre psykisk. Jeg har bare vært litt redd for å måtte tilbake til sånne type jobbet jeg hadde på aap. Vært redd for å miste jobben. Ja, jeg har blitt litt negativ/obs eller i beredskapsmodus etter alle de negative erfaringene. Så jeg tenker det liksom er så typisk om jeg mister denne jobben her. 

Jeg ble litt usikker ut i fra hva du skriver. Vet du at stillingen din forsvinner eller vet du bare at selskapet skal nedbemanne? Dersom du ikke vet at stillingen din forsvinner, prøv å ikke ta sorgene på forskudd :)

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg leste om bedriften siden dette stod i nyhetene. Det står at eier tar en del i utbytte. Jeg forstod det da slik at bedriften ikke ligger i økonomisk krise, men at eieren har tatt ut til seg selv sånn at det som skal bli til resten ikke er nok. 

Uten at jeg vet hva slags bedrift det er snakk om; det er nok ikke fullt så enkelt. Husk at selv en bedrift som taper penger har en verdi. Denne verdien må selskapets eier skatte av og i Norge er denne skattesatsen ganske høy. Sannsynligvis langt høyere enn det eier har mulighet til å betale med det vedkommende mottar i ordinær lønn. Løsningen er derfor for de aller fleste eiere å ta ut utbytte (som skattlegges enda høyere) for å betale formueskatt.

Ingen oppegående bedriftseier vil ta ut utbytte dersom det satte selskapets økonomi i fare.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Altså… tenker folk virkelig så mye på seg selv at de setter sitt eget palass av et hus, ny bil, liv i luksus, dyre klær osv over andre? Enda en ting jeg reagerer på er de enorme prisøkningene på varene hele tiden. Pr vare så tjener vi mye mer enn vi kjøper de inn for. Folk slutter å kjøpe når det til slutt blir så dyrt! Så jeg forstår ikke helt logikken i alt dette?

Selv om brutto fortjeneste på en vare er høy, så betyr ikke det nødvendigvis at dekningsgraden er høy. Fortjenesten skal gå til å betale lønn til ansatte, strøm, tjenester og ikke minst skal staten ha sitt. 

Igjen, det er ikke en ønskesituasjon for noen at varene skal bli så dyre at folk slutter å kjøpe de, men det er heller ikke noe poeng i å drive butikk som ikke er lønnsom.

Anonymkode: d31c9...721

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ble litt usikker ut i fra hva du skriver. Vet du at stillingen din forsvinner eller vet du bare at selskapet skal nedbemanne? Dersom du ikke vet at stillingen din forsvinner, prøv å ikke ta sorgene på forskudd :)

Uten at jeg vet hva slags bedrift det er snakk om; det er nok ikke fullt så enkelt. Husk at selv en bedrift som taper penger har en verdi. Denne verdien må selskapets eier skatte av og i Norge er denne skattesatsen ganske høy. Sannsynligvis langt høyere enn det eier har mulighet til å betale med det vedkommende mottar i ordinær lønn. Løsningen er derfor for de aller fleste eiere å ta ut utbytte (som skattlegges enda høyere) for å betale formueskatt.

Ingen oppegående bedriftseier vil ta ut utbytte dersom det satte selskapets økonomi i fare.

Selv om brutto fortjeneste på en vare er høy, så betyr ikke det nødvendigvis at dekningsgraden er høy. Fortjenesten skal gå til å betale lønn til ansatte, strøm, tjenester og ikke minst skal staten ha sitt. 

Igjen, det er ikke en ønskesituasjon for noen at varene skal bli så dyre at folk slutter å kjøpe de, men det er heller ikke noe poeng i å drive butikk som ikke er lønnsom.

Anonymkode: d31c9...721

Ja den jævla staten skal ha sitt. Som de sløser mye på… det er veldig mye uviktig staten bruker penger på synes jeg!!! 
Vi trenger faktisk heller ikke å bruke så helvetes masse strøm. Mange lys kunne vært slått av uten at det hadde sett mørkt ut. Alle reklameplakatene er egentlig fullstendig unødvendige. Det går vel strøm på å skrive ut disse og.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er på vei inn i en lavkonjuktur. Det betyr at folk kommer til å miste jobbene sine.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Konjunktur

Anonymkode: 2a6ec...568

Dette skyldes vår lave intelligens. Det finnes måter å leve på, men vi er alt for styrt av regler. Mener ikke at de skal brytes. Men noen få skal leve i luksus, vi med middels intelligens eller som bare ikke er født inn i disse rike familiene skal gå rundt som maur.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette er bare oppspinn.

Nei. Les på WEF sine sider.

Anonymkode: 8e31a...72d

Skrevet

Vi er på vei inn i føydalisme.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi er på vei inn i en lavkonjuktur. Det betyr at folk kommer til å miste jobbene sine.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Konjunktur

Anonymkode: 2a6ec...568

Det eneste som blir igjen er vel helse og omsorg. Det jeg minst har lyst til. Typisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi er på vei inn i føydalisme.

Er vi ikke allerede i det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Orker ikke noe kg-kommentarer om at jeg er treig i hodet, men jeg lurer først og fremst på, er det strømkostnadene som gjør alt i dag så håpløst? Prisøkning, oppsigelser osv.. eller er det noe annet?

Så til innlegget,

Nå er jeg endelig i en jobb jeg trives. Har jobbet der 1 år nå. Jobbene jeg hadde før der stod jeg i fordi jeg ville tjene penger, ha noe på cv og jeg visste at man ikke får drømmejobben med en gang. Så skjedde mye dritt+ covid. Jeg ble deprimert av alt, ble gående hjemme. Så havnet jeg på nav. Jeg hadde ikke krav på dagpenger pga for høy egenkapital. Ikke spør mer, uvesentlig her. Jeg fikk aap. Grunnet covid fikk jeg ikke deltatt på noe. Så åpnet det gradvis, jeg fikk hjelp ut i jobb. Lange bortkastede dager der jeg jobbet for 12.000 i mnd betalt av nav. Opp 5 på morgenen, ferdig 15-16 om dagene. Dritt kjedelig. Søkte jobber mens jeg var der og fikk jobben jeg har nå. 

Forstår innlegget dutt slikat du ikke helt forstår så mye av selskapsøkonomi, bedriftsøkonomi og personlig økonomi.

Tar eier ut lønn i selskapet? 

Anonymkode: 92eba...19e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er vi ikke allerede i det?

Kanskje.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo bare å se på hvordan avisene har begynt å oppføre seg. De har skjønt at frykt er å tjene penger på. Så nå er det ikke annet enn frykt frykt. 

Frykt har alltid vært en driver for mye. De som aller mest bruker frykt for å selge nå, er jo konspirasjonsteoretikerne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Frykt har alltid vært en driver for mye. De som aller mest bruker frykt for å selge nå, er jo konspirasjonsteoretikerne.

Nei. Konspirasjonsteoretikerne forsøker å forhindre dette og få folk til å leve mer naturlig

Skrevet

«Eieren tok ut utbyttte» … javel, og det er galt? De fleste krever en viss avkastning av pengene, i alle fall på litt lenger sikt. Kunne du tenkt deg å betale for å få ha penger i banken? Og slik det fungerer nå / ender opp med å bli, så er det en god del mindre bedriftseiere som faktisk må ta ut utbytte - for å klare å betale sin skatt. Få situasjoner er like, tenk på det … samtidig er media veldig flinke til å ta frem ytterpunktene og sette de «opp mot hverandre - fordi det er da man får «klikk» og klarer skape de opphetede diskusjonene. Uten engasjement fra folk, ingen penger …

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Konspirasjonsteoretikerne forsøker å forhindre dette og få folk til å leve mer naturlig

Da er du et naivt bytte. De fleste konspirasjonsteorier er skapt av mennesker som tjener penger på det, for å tjene penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...