Gå til innhold

Osempic, erfaringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med Osempic? Jeg vurderer å starte på dette for diabetes 2, også har den vektreduksjon som en positiv bi-effekt. Dere som har prøvd/ går på denne, hva merker dere av bivirkninger? Og er den grei å sette? 

Anonymkode: 83132...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen biverknader

Ikkje vondt å setje

Eg vert mett mykje fortare enn før. Gått ned 6 kilo på to mnd

Anonymkode: 76a66...bab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått resept på den, hentet ut 1 penn, trodde jeg skulle ta 1 penn i mnd. Neida, fikk opplyst at jeg var forskrevet 1 penn i uka. Jeg har rett og slett ikke økonomi til å legge ut 1150kr i uka(!!!) på medisin.  Så jeg har ikke begynt på den.

Anonymkode: 6e579...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far har diabetes 2, og har gått ned noe helt sinnsykt på denne. Han har slitt med overvekt hele livet, dette er det eneste som har fungert for ham. Han har klagd på litt løs mage. 

Anonymkode: ed56b...48a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen biverknader

Ikkje vondt å setje

Eg vert mett mykje fortare enn før. Gått ned 6 kilo på to mnd

Anonymkode: 76a66...bab

Så bra! 😃

Anonymkode: 83132...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har fått resept på den, hentet ut 1 penn, trodde jeg skulle ta 1 penn i mnd. Neida, fikk opplyst at jeg var forskrevet 1 penn i uka. Jeg har rett og slett ikke økonomi til å legge ut 1150kr i uka(!!!) på medisin.  Så jeg har ikke begynt på den.

Anonymkode: 6e579...744

Ja det stemmer at det er veldig dyr, men tror man får den på blå resept om man har diabetes 2? Eller hvordan er reglene på det? Har du diabetes, eller skulle du evt bruke den for vektreduksjon? 

Anonymkode: 83132...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Ozempic for diabetes type 2.

Den er enkel å sette syns jeg. Har veldig god effekt på blodsukkeret og det holder seg stabilt.

Har muligens vært heldig ang bivirkninger. Har sluppet kvalme. Men sliter med fordøyelsen og kan tidvis ha mye smerter i magen.

Som et ps. For oss som bruker det pga diabetes får det på blå resept og betaler ingenting.

Endret av Bøtteballetten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min far har diabetes 2, og har gått ned noe helt sinnsykt på denne. Han har slitt med overvekt hele livet, dette er det eneste som har fungert for ham. Han har klagd på litt løs mage. 

Anonymkode: ed56b...48a

Dette høres jo helt supert ut! Har han gått på denne lenge? Fastlegen sa det var lite skumle bivirkninger, men en sjelden bivirkning kan være betennelse i bukspyttkjertelen, og om det skulle skje, så er jo det ganske alvorlig😬 Men det er kanskje en sjans man bare må ta, det var som sagt en svært sjelden bivirkning.

Anonymkode: 83132...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteballetten skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker Ozempic for diabetes type 2.

Den er enkel å sette syns jeg. Har veldig god effekt på blodsukkeret og det holder seg stabilt.

Har muligens vært heldig ang bivirkninger. Har sluppet kvalme. Men sliter med fordøyelsen og kan tidvis ha mye smerter i magen.

Som et ps. For oss som bruker det pga diabetes får det på blå resept og betaler ingenting.

Så bra blodsukkeret holder seg stabilt, jeg lurte litt på det, siden den bare skal settes en gang pr uke. Synd med de magesmertene dine da! Er den type bivirkninger noe som kanskje går seg til? Trappet du gradvis opp? Tar du den sprøytepennen eller vanlig sprøyte? 

Anonymkode: 83132...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det stemmer at det er veldig dyr, men tror man får den på blå resept om man har diabetes 2? Eller hvordan er reglene på det? Har du diabetes, eller skulle du evt bruke den for vektreduksjon? 

Anonymkode: 83132...c2b

Jeg har pcos. Og siden pcos er kvinnehelse er det ikke forsket på. Når det ikke er forsket på finnes det ikke medisin for pcos. Så leger skriver ut preperater ment for andre tilstander og håper på det beste. Dette er vel fjerde medikamentet jeg får forskrevet. Ikke aktuelt med blå resept på denne, da jeg ikke har påvist diabetes 2 eller høy nok vekt.

Anonymkode: 6e579...744

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har fått resept på den, hentet ut 1 penn, trodde jeg skulle ta 1 penn i mnd. Neida, fikk opplyst at jeg var forskrevet 1 penn i uka. Jeg har rett og slett ikke økonomi til å legge ut 1150kr i uka(!!!) på medisin.  Så jeg har ikke begynt på den.

Anonymkode: 6e579...744

Eh, dette er ikke riktig.

Jeg har brukt Ozempic, betalte 1158 kr i MÅNEDEN, det er FIRE doser i en penn, som en tar 1 gang i uken.
Så pennen varer i 1 mnd. 
Du har blitt opplyst feil. 
Meld deg inn i Ozempic gruppene på Facebook så kan du spør om ting du lurer på der.
 

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-ozempic-novo-nordisk-654011

Anonymkode: b7f37...f86

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har pcos. Og siden pcos er kvinnehelse er det ikke forsket på. Når det ikke er forsket på finnes det ikke medisin for pcos. Så leger skriver ut preperater ment for andre tilstander og håper på det beste. Dette er vel fjerde medikamentet jeg får forskrevet. Ikke aktuelt med blå resept på denne, da jeg ikke har påvist diabetes 2 eller høy nok vekt.

Anonymkode: 6e579...744

Så kjedelig, føler med deg😔

Anonymkode: 83132...c2b

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så bra blodsukkeret holder seg stabilt, jeg lurte litt på det, siden den bare skal settes en gang pr uke. Synd med de magesmertene dine da! Er den type bivirkninger noe som kanskje går seg til? Trappet du gradvis opp? Tar du den sprøytepennen eller vanlig sprøyte? 

Anonymkode: 83132...c2b

Ja er glad for at det har stabilisert seg. I tillegg trigger det et protein vi har naturlig i lever og nyrer sånn at det blokkerer for sukkeropptaket og blir skylt ut av kroppen istedet for at lever / nyrer kjører det ut i blodet. Så det gjør underverker for oss med ustabilt blodsukker.

Jeg har brukt Ozempic siden november 2021. Nå har det gått såpass lang tid, at jeg tror jeg må regne med at problemene med fordøyelsen kommer til å være et problem fortsatt. Kan jo prøve å forebygge ved å bruke preparat for treg fordøyelse hvis det blir for ille.

Det er ferdigfylt penn som inneholder 4 doser. Da setter man en dose en dag i uka. Jeg startet på 0,25 ml første måneden, så gikk jeg opp til 0,5 ml. Etter en måned økte jeg på til 1 mg og har stått på det siden.

Nå forsvant det nok 10 kg før oppstart pga høyt blodsukker. Men samlet sett er det forsvunnet ca 25 kg. Nå har det stabilisert seg og vektnedgangen har stoppet opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteballetten skrev (4 minutter siden):

Ja er glad for at det har stabilisert seg. I tillegg trigger det et protein vi har naturlig i lever og nyrer sånn at det blokkerer for sukkeropptaket og blir skylt ut av kroppen istedet for at lever / nyrer kjører det ut i blodet. Så det gjør underverker for oss med ustabilt blodsukker.

Jeg har brukt Ozempic siden november 2021. Nå har det gått såpass lang tid, at jeg tror jeg må regne med at problemene med fordøyelsen kommer til å være et problem fortsatt. Kan jo prøve å forebygge ved å bruke preparat for treg fordøyelse hvis det blir for ille.

Det er ferdigfylt penn som inneholder 4 doser. Da setter man en dose en dag i uka. Jeg startet på 0,25 ml første måneden, så gikk jeg opp til 0,5 ml. Etter en måned økte jeg på til 1 mg og har stått på det siden.

Nå forsvant det nok 10 kg før oppstart pga høyt blodsukker. Men samlet sett er det forsvunnet ca 25 kg. Nå har det stabilisert seg og vektnedgangen har stoppet opp.

 

Dette høres veldig bra ut! Takk for at du deler😊 Jeg har også lenge hatt for høyt blodsukker, men går ikke ned i vekt av det. Har inntrykk av at jeg sliter med å gå ned i vekt pga for høyt blodsukker? Men så leser jeg jo at mange går ned i vekt når blodsukkeret er for høyt over tid, vet ikke hvorfor det ikke er sånn med meg.. Men nå kan kanskje Ozempic hjelpe litt på den kanten også🤗 25 kg vekttap totalt må være deilig! 
 

Vet du om det går fint å drikke alkohol selv om man går på Osempic?

Anonymkode: 83132...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette høres veldig bra ut! Takk for at du deler😊 Jeg har også lenge hatt for høyt blodsukker, men går ikke ned i vekt av det. Har inntrykk av at jeg sliter med å gå ned i vekt pga for høyt blodsukker? Men så leser jeg jo at mange går ned i vekt når blodsukkeret er for høyt over tid, vet ikke hvorfor det ikke er sånn med meg.. Men nå kan kanskje Ozempic hjelpe litt på den kanten også🤗 25 kg vekttap totalt må være deilig! 
 

Vet du om det går fint å drikke alkohol selv om man går på Osempic?

Anonymkode: 83132...c2b

Som regel, så går man ned i vekt hvis man har høyt blodsukker over lengre tid. Men det finnes sikkert unntak. Det er ikke noe som er helt absolutt. For når diabetesen slo ut for min del så var jeg trøtt og uopplagt. Og mistet mye hår. Da snakker vi store dotter. Da gikk jeg ikke ned i vekt og jeg var heller ikke spesielt tørst. Men ble satt på tablettbehandling, det fortsatte jeg med i flere år inntil at medisinen ikke virket lenger. Da først kom vektnedgangen. Og da ble det medisinbytte.

Du vel drikke alkohol, men diabetikere bør være litt forsiktig med inntaket. 😉  Jeg drikker sjelden og veldig lite. Men det er på grunn av at jeg har psoriasis og blir behandlet med Metex injeksjoner. Dvs cellegift preparat. Det er litt hardt for lever og nyrer. Så jeg er veldig forsiktig med alkoholen.

Tror nok det blir vektnedgang på deg også når du starter på Ozempic. Det virker inn på matlysten og du får ikke den sultfølelsen som du har hatt før. Du vil bli mer småspist. Samt at søtsuget forsvinner. 

Jeg er blitt mer sulten nå enn jeg var i starten. Men jeg har en slags sperre som slår inn. Jeg spiser mindre porsjoner enn før. Hvis jeg spiser noe som inneholder fett, så kan jeg kjenne på kvalme. Ikke sånn at jeg må spy, men det stopper rett og slett opp.  Det er mer en følelse av å være matlei. Det kan jeg fint leve med 😉

Det endte med full utskifting av garderoben. Har gått ned 3 buksestørrelser etter oppstarten. Nå er det håp om å få på meg bunaden igjen. Det er noen år siden den var brukt sist. 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bøtteballetten skrev (31 minutter siden):

Som regel, så går man ned i vekt hvis man har høyt blodsukker over lengre tid. Men det finnes sikkert unntak. Det er ikke noe som er helt absolutt. For når diabetesen slo ut for min del så var jeg trøtt og uopplagt. Og mistet mye hår. Da snakker vi store dotter. Da gikk jeg ikke ned i vekt og jeg var heller ikke spesielt tørst. Men ble satt på tablettbehandling, det fortsatte jeg med i flere år inntil at medisinen ikke virket lenger. Da først kom vektnedgangen. Og da ble det medisinbytte.

Du vel drikke alkohol, men diabetikere bør være litt forsiktig med inntaket. 😉  Jeg drikker sjelden og veldig lite. Men det er på grunn av at jeg har psoriasis og blir behandlet med Metex injeksjoner. Dvs cellegift preparat. Det er litt hardt for lever og nyrer. Så jeg er veldig forsiktig med alkoholen.

Tror nok det blir vektnedgang på deg også når du starter på Ozempic. Det virker inn på matlysten og du får ikke den sultfølelsen som du har hatt før. Du vil bli mer småspist. Samt at søtsuget forsvinner. 

Jeg er blitt mer sulten nå enn jeg var i starten. Men jeg har en slags sperre som slår inn. Jeg spiser mindre porsjoner enn før. Hvis jeg spiser noe som inneholder fett, så kan jeg kjenne på kvalme. Ikke sånn at jeg må spy, men det stopper rett og slett opp.  Det er mer en følelse av å være matlei. Det kan jeg fint leve med 😉

Det endte med full utskifting av garderoben. Har gått ned 3 buksestørrelser etter oppstarten. Nå er det håp om å få på meg bunaden igjen. Det er noen år siden den var brukt sist. 😊

 

Jeg drikker ikke så ofte alkohol, men en vinkveld med venninner iblant må til☺️ Jeg spiser egentlig små og få måltider til vanlig, men har er sukkersug på kveldene som fører til at jeg ikke klarer å gå ned i vekt, kanskje det sukkersuget hadde gitt seg på denne medisinen. Men jeg er oppriktig redd for noen av de skumle bivirkningene, kreft i skjoldbruskkjertelen og betennelse i bukspyttkjertelen, vet ikke om jeg skal tørre😬 Har gått på metformin i mange år, men så tok jeg en pause, og nå klarer jeg ikke komme igang igjen med den fordi jeg blir så dårlig i magen😕

Anonymkode: 83132...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har gått ned 40 kg på den, har 10 kg til før jeg er i mål.

Anonymkode: 85b9f...188

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja har gått ned 40 kg på den, har 10 kg til før jeg er i mål.

Anonymkode: 85b9f...188

Wow! Gratulerer, det er jo fabelaktig! Stopper det ikke opp på et tidspunkt? Det gjorde det til meg, gikk ned 15, men burde absolutt gått ned 15 til.

Anonymkode: 027be...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg drikker ikke så ofte alkohol, men en vinkveld med venninner iblant må til☺️ Jeg spiser egentlig små og få måltider til vanlig, men har er sukkersug på kveldene som fører til at jeg ikke klarer å gå ned i vekt, kanskje det sukkersuget hadde gitt seg på denne medisinen. Men jeg er oppriktig redd for noen av de skumle bivirkningene, kreft i skjoldbruskkjertelen og betennelse i bukspyttkjertelen, vet ikke om jeg skal tørre😬 Har gått på metformin i mange år, men så tok jeg en pause, og nå klarer jeg ikke komme igang igjen med den fordi jeg blir så dårlig i magen😕

Anonymkode: 83132...c2b

Det var sånn med meg og. Jeg startet med Metformin og 2 tabletter. Det var ikke nok, så økte dosen til 3 tabletter. Da slo magen seg vrang. Veldig vrang. Når det ble snakk om å øke dosen til 4 tabletter, da nektet jeg. Så legen min skjønte tydeligvis problemet, så jeg fikk resept på Januvia. Skal visst være samme som Metformin, men snillere med magen. Jeg stod på den medisineringen i flere år inntil at det sluttet å virke. Da ble det innkalling til lege og skifte av medisiner. Jeg står fortsatt på Metformin, men byttet Januvia i noe som heter Jardiance. Og så fikk jeg i tillegg resept på Ozempic. Det har jeg stått på siden okt/nov 2021.

Tror nok du vil merke forskjell hvis du starter på Ozempic.  Man kan helt klart få mareritt og mer til etter å ha lest pakningsvedlegget. De verste bivirkningene er jo uhyre sjeldne. Det skal godt gjøres at man så uheldig å havne i den gruppa.

Det er nesten like ille å gå med høyt blodsukker over lengre tid. Det kan resultere i mye som er mindre hyggelig det og.  Tenker som så at det er ille uansett. Så jeg vil gjerne få bukt med høyt blodsukker.

Men når det gjelder alkohol, så bør du være litt varsom med inntaket. Sørg for at du har spist først. Sånn at det ikke ender med føling. Kroppen gir ikke samme signaler når det gjelder uten/ med alkohol i kroppen. Vet ikke om det er helt forenlig med Ozempic. Du kan lese deg opp på det i Felleskatalogen. Det kan kjapt googles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...