AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #1 Skrevet 27. januar 2023 Vi har kjøpt et hus som vi snart tar over. Dessverre sliter vi med å få solgt huset vi bor i nå, men det er ingen gjeld på det. Det nye huset koster betydelig mer enn det vi selger og jeg må snart snakke mef banken om planen videre. Det jeg lurer på er om banken kan tvinge oss til å legge ut det nye huset for salg også (slik at vi bor i det som ikke blir solgt) eller om de vil godta at vi betaler ned på mellomfinansiering i en (lengre?) periode? Anonymkode: 2224c...94f
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #2 Skrevet 27. januar 2023 Snakk med banken. Jeg kjenner noen som ikke får solgt sitt for den prisen de ønsker og da får de lov til å leie den ut i 3 mnd. om gangen før de prøver å selge igjen. Går dere mye i pluss så husk på at gevinsten kan etter 1 år bli skattlagt. Anonymkode: 463a8...d2d 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #3 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Snakk med banken. Jeg kjenner noen som ikke får solgt sitt for den prisen de ønsker og da får de lov til å leie den ut i 3 mnd. om gangen før de prøver å selge igjen. Går dere mye i pluss så husk på at gevinsten kan etter 1 år bli skattlagt. Anonymkode: 463a8...d2d Vi vurderer utleie som et alternativ, og håper det kan funke siden den nye boligen er drømmeboligen. Men vi regner med at banken bryr seg nada om drømmeboliger, de har regler, rutiner og tall å forholde seg til. Anonymkode: 2224c...94f
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #4 Skrevet 27. januar 2023 Du må snakke med banken din. Jeg jobber I bank og vi har ofte strukket mellomfinansieringen utover det som opprinnelig er avtalt. Problemet er at nå er nesten alle i samme båt, mange sliter med å få solgt og det er derfor begrenset hvor mange unntak man kan gjøre. Vi har ei kvote fra finanstilsynet vi må forholde oss til og kan ikke gjøre mye utover det. Svaret her er nok at dere må droppe prisen på det gamle huset, selges det ikke så er prisen for høy og det må man bare innse først som sist for å berge det nye. Og ja, vi har krevd salg av nytt hus flere ganger, bare for å svare på det spørsmålet. Rett og slett fordi det er begrenset hvor lenge vi har lov til å strekke oss. Håper det ordner seg for dere. Anonymkode: d24ae...656 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #5 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du må snakke med banken din. Jeg jobber I bank og vi har ofte strukket mellomfinansieringen utover det som opprinnelig er avtalt. Problemet er at nå er nesten alle i samme båt, mange sliter med å få solgt og det er derfor begrenset hvor mange unntak man kan gjøre. Vi har ei kvote fra finanstilsynet vi må forholde oss til og kan ikke gjøre mye utover det. Svaret her er nok at dere må droppe prisen på det gamle huset, selges det ikke så er prisen for høy og det må man bare innse først som sist for å berge det nye. Og ja, vi har krevd salg av nytt hus flere ganger, bare for å svare på det spørsmålet. Rett og slett fordi det er begrenset hvor lenge vi har lov til å strekke oss. Håper det ordner seg for dere. Anonymkode: d24ae...656 Takk for svar. Vi har senket prisen og er forberedt på å måtte senke den mer. Det blir interessant å se hva banken sier. Anonymkode: 2224c...94f
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #6 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi har kjøpt et hus som vi snart tar over. Dessverre sliter vi med å få solgt huset vi bor i nå, men det er ingen gjeld på det. Det nye huset koster betydelig mer enn det vi selger og jeg må snart snakke mef banken om planen videre. Det jeg lurer på er om banken kan tvinge oss til å legge ut det nye huset for salg også (slik at vi bor i det som ikke blir solgt) eller om de vil godta at vi betaler ned på mellomfinansiering i en (lengre?) periode? Anonymkode: 2224c...94f Huset dere ønsker å selge har ingen gjeld, og da er det vel heller ikkje status som mellomfinansiering, Dere har fått innvilget eit lån på det nye huset, og sålenge dere betaler renter å avdrag på det lånet så må banken vera fornøyd. Anonymkode: 5327e...1ca
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #7 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Huset dere ønsker å selge har ingen gjeld, og da er det vel heller ikkje status som mellomfinansiering, Dere har fått innvilget eit lån på det nye huset, og sålenge dere betaler renter å avdrag på det lånet så må banken vera fornøyd. Anonymkode: 5327e...1ca Hvis de ikke har egenkapital utenom til kjøp av nytt hus, spørs det nok om dette ikke er gitt som mellomfinansiering med pant i det gamle. Anonymkode: 82402...0a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå