Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei

Jeg og sambo(barnefar) har lyst å låne penger til boligkjøp. Men vi har et par c dilemma".

1: vi har 2 barn sammen, 6 og 8 år 

2: han eier ikke hus, jeg eier hus. Denne kjøpte jeg før jeg ble syk, men kjøpte alene så den er ikke verdt mye. Kjøpte gjennom startlån. Om jeg skulle selge den nå, og trekt ifra resterende lån, får jeg ca 500-600k for den.  Lån på den er nå 1,8mill, verdien er ca 2,5 - 2,7mill. I denne tiden som alenemor(vi var ikke sammen de første årene), hadde jeg dårlig inntekt og opparbeidet med gjeld som jeg betaler ned hver mnd.den er nå på på 150k. Samt 180k i studielån. 

Mitt totale gjeld er 150k+180k og 1,8mill huslån. 

3: sambo får ikke bokiglån i banken Pga høy gjeld. Han har gjeld på ca 400k. Der 200k er studielån, Han tjener ok, ca 800k brutto i året og sitter igjen med ca 500k. Også står 1bil på han som privat med 100k gjeld, ogsa 100k forbruksgjeld.

Hans gjeld er 400k 

Hverken han eller jeg får lån nå. Fordi jeg går på aap og har usikret gjeld. Han får ikke pga høy gjeld. Hvordan løse dette? 

Vi tenker selge huset mitt, så har vi EK samt nedbetale mitt gjeld. Så søke om lån.  Alt dette er likevel veldig usikkert da vi ikke VET sikkert om vi får lån og kan ende opp med ikke å ha rt sted å bo eller må ut på leiemarkedet. Det beste hadde vært er om banken vil "kjøpe " opp huset mitt og gi oss lån, HVIS jeg kan få lån helt sikkert. At de garanterer at vi får lån, så kan de "ta over" huset mitt og selge dem som de vil.

Jeg vet ikke. Alt dette høres bananas ut. Men er det noen banker som er villig til å gjøre dette?

Eller har vi andre muligheter?

😔

Anonymkode: d54d1...136

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der vil jeg aldri tro noen banker vil gjøre. Dere må jo fortsatt ha inntekt til å betjene lån og  ingen bank garanterer lån til noen med så mye usikret gjeld. Dere har jo ikke egenkapital når du selger huset og betaler gjelden din. Du har AAP som ikke er sikker inntekt, så det beste er om dere blir boende i huset du eier til dere har nedbetalt lånene deres. Dette er jo et økonomisk rot dere må rydde opp i

Anonymkode: c860b...7d1

• Liker 5
Skrevet

Med din samboers lønn så er det jo bare å begynne å rydde opp. Dere bør leve nøkternt i 1-2 år og kvitte dere med dum gjeld, og få spart opp litt egenkapital. 

Med hans lønn bør det gå fint. Så stiller dere mye sterkere med tanke på boligkjøp, og du har forhåpentlig fått sikret inntekt.

• Liker 4
Skrevet

Ikke selg huset ditt. Dere får ikke huslån når du går på AAP. Og som de andre sier, dere må rydde opp i gjelden først.

Anonymkode: db8fd...fba

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Heihei

Jeg og sambo(barnefar) har lyst å låne penger til boligkjøp. Men vi har et par c dilemma".

2: han eier ikke hus, jeg eier hus. Denne kjøpte jeg før jeg ble syk, men kjøpte alene så den er ikke verdt mye. Kjøpte gjennom startlån. Om jeg skulle selge den nå, og trekt ifra resterende lån, får jeg ca 500-600k for den.  Lån på den er nå 1,8mill, verdien er ca 2,5 - 2,7mill. I denne tiden som alenemor(vi var ikke sammen de første årene), hadde jeg dårlig inntekt og opparbeidet med gjeld som jeg betaler ned hver mnd.den er nå på på 150k. Samt 180k i studielån. 

Mitt totale gjeld er 150k+180k og 1,8mill huslån. 

3: sambo får ikke bokiglån i banken Pga høy gjeld. Han har gjeld på ca 400k. Der 200k er studielån, Han tjener ok, ca 800k brutto i året og sitter igjen med ca 500k. Også står 1bil på han som privat med 100k gjeld, ogsa 100k forbruksgjeld.

Hans gjeld er 400k 

Hverken han eller jeg får lån nå. Fordi jeg går på aap og har usikret gjeld. Han får ikke pga høy gjeld. Hvordan løse dette? 

Vi tenker selge huset mitt, så har vi EK samt nedbetale mitt gjeld. Så søke om lån.  Alt dette er likevel veldig usikkert da vi ikke VET sikkert om vi får lån og kan ende opp med ikke å ha rt sted å bo eller må ut på leiemarkedet. Det beste hadde vært er om banken vil "kjøpe " opp huset mitt og gi oss lån, HVIS jeg kan få lån helt sikkert. At de garanterer at vi får lån, så kan de "ta over" huset mitt og selge dem som de vil.

Jeg vet ikke. Alt dette høres bananas ut. Men er det noen banker som er villig til å gjøre dette?

Eller har vi andre muligheter?

😔

Anonymkode: d54d1...136

Banker tar ikke over hus og selger dem. Du sier selv at dere ikke får lån så du har allerede svaret. Dere må ordne opp med gjelden først, og du må ha sikker inntekt ( uføretrygd er også sikker inntekt) 
Dere må jo også ha egenkapital ved nytt huskjøp. Du hadde tenkt å selge huset betale ned gjelden, da har dere jo veldig lite egenkapital til nytt hus. 
Glem salg og nytt huskjøp nå og kom dere ovenpå. Hvorfor kan dere ikke bo der dere bor nå? Kan ikke samboer på sikt kjøpe seg inn i ditt hus?

• Liker 4
Skrevet

Ville forsøkt med banken å få refinansiert boliglånet, med din samboer med på lånet, for å innfri usikra gjeld (trenger ikke innfri studielånene, det er det eneste lånet ingen arver av deg dersom du dør, og mtp rente også det rimeligste lånet). Viktig å lage en god samboerkontrakt for deg og samboer da, slik at ved et eventuelt brudd har dere sikret dere selv, spesielt du som tar inn hans usikra gjeld i din bolig.

Så forsøker dere å betale hyppig ned på boliglånet de neste årene, for å ha mer egenkapital ved et salg. 

sørg for å ikke ha betalingsanmerkninger når dere søker om dette med banken.

Anonymkode: 61176...81e

Skrevet

Hvor kan dere ikkje bo i huset ditt? Det ser ut som dere trenger noen år til å rydde opp økonomi. 

Anonymkode: 547eb...61d

• Liker 5
Skrevet

Hei,

Her er min vurdering av situasjonen.

On 1/27/2023 at 3:55 PM, AnonymBruker said:

Men vi har et par c dilemma".

Hvorfor er barn et dilemma ved boligkjøp? Det skjønner jeg ikke. Du tenker med tanke på budsjett?

opparbeidet med gjeld som jeg betaler ned hver mnd.den er nå på på 150k. (...) Også står 1bil på han som privat med 100k gjeld, ogsa 100k forbruksgjeld.

For å rydde opp i økonomien, så er det disse tre postene som dere må få vekk så fort som mulig. Det er ikke sikkert at dette kan eller bør refinansieres. Å betale ned 350k vil nok ta noen år og ikke minst disiplin.

Men trenger dere bilen? Kan den selges? Da kan dere kvittere ut billånet. I tillegg blir budsjettet mer romslig fordi dere sparer forsikring, vedlikeholdsutgifter, parkering, bom og drivstoff / strøm. Disse midlene kan igjen brukes til å betale ned de resterende 250k enda fortere.

Samt 180k i studielån (...) Der 200k er studielån

Om dere har utsettelser / avdragsfrihet igjen hos lånekassen, så kan dere benytte av det. Avdragene kan brukes til å betale annen usikret gjeld først. Det er sant at studielånet blir litt dyrere på den måten men rentebesparelsen ved å nedbetale usikret gjeld er større.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/betalingsutsettelse/

og 1,8mill huslån

Jeg hadde også undersøkt avdragsfrihet for boliglånet. Betal kun rentene. Bruk resten av pengene til å få vekk usikret gjeld.

Jeg hadde ikke solgt huset. Om dere må ha en større plass nå, så hadde jeg vurdert utleie av boligen du / dere eier.

Og til slutt noen kommentarer til kommentarene:

On 1/27/2023 at 7:45 PM, AnonymBruker said:

Banker tar ikke over hus og selger dem.

Jo, banken(e) kan gå fremme tvangssalg av boligen når lån misslikeholdes.

On 1/27/2023 at 7:45 PM, AnonymBruker said:

Kan ikke samboer på sikt kjøpe seg inn i ditt hus?

Om samboeren ikke har egenkapital til det, så forskyves jo kun på lånet. Din samboer måtte da har fått seg et boliglån og summen måtte du egentlig brukt til å betale ned ditt boliglån. Eller så hadde boliglånet blitt usikret gjeld også. 

Cheers 🍻

• Liker 2
Skrevet

Hei,

ser ikke ut som dere kan få noe lån nå. Som mange skriver må dere rydde opp i økonomi først. Du bør nok være glad for ar du har en bolig.

Dere må:

1. Lage en stramt budsjett

2. Betale ned alt som ikke er studielån og boliglån.

3. Spare opp til EK

4. fortsette å ha fast jobb for å kunne vise til lønnsslipper.

En annen ting. Din sambo bør kvalifiserte til å ha lån på 4 mill med en lønn på 800.000. Men må ha EK for å få innvilget. Om han ikke har mange betalingsanmerkninger…. Om så klarer han fort å betale ned forbruksgjeld og spare opp EK om han setter opp stramt budsjett i 1-2 år.

Hva er mnd lønn utbetalt så kan vi hjelpe med å sette opp budsjett.

Anonymkode: 254b4...ce4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her ville jeg bare ventet. Eller søkt Husbanken igjen hvis det er noe med huset ditt som gjør at dere ikke kan bo der lengre.

Bankene kjøper ikke huset ditt for å selge videre. De kan gi dere en mellomfinansiering hvor de beregner hvor mye egenkapital du har i nåværende bolig, og hva markedsprisen er, så trekker de fra en viss prosent som sikkerhet i tillfelle huset ikke selges til prisantydning.

Bankene godtar svært sjeldent aap som inntekt. Dere har 250 000 i forbruksgjeld totalt, om dere klarer kvitte dere med den usikrede gjelden, så kan det være noen banker er villig til å hjelpe. Og du bør få fast inntekt.

Anonymkode: 87cee...eed

• Liker 1
Skrevet
Schmuhu skrev (31 minutter siden):

Hei,

Her er min vurdering av situasjonen.

Hvorfor er barn et dilemma ved boligkjøp? Det skjønner jeg ikke. Du tenker med tanke på budsjett?

For å rydde opp i økonomien, så er det disse tre postene som dere må få vekk så fort som mulig. Det er ikke sikkert at dette kan eller bør refinansieres. Å betale ned 350k vil nok ta noen år og ikke minst disiplin.

Men trenger dere bilen? Kan den selges? Da kan dere kvittere ut billånet. I tillegg blir budsjettet mer romslig fordi dere sparer forsikring, vedlikeholdsutgifter, parkering, bom og drivstoff / strøm. Disse midlene kan igjen brukes til å betale ned de resterende 250k enda fortere.

Om dere har utsettelser / avdragsfrihet igjen hos lånekassen, så kan dere benytte av det. Avdragene kan brukes til å betale annen usikret gjeld først. Det er sant at studielånet blir litt dyrere på den måten men rentebesparelsen ved å nedbetale usikret gjeld er større.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/betalingsutsettelse/

Jeg hadde også undersøkt avdragsfrihet for boliglånet. Betal kun rentene. Bruk resten av pengene til å få vekk usikret gjeld.

Jeg hadde ikke solgt huset. Om dere må ha en større plass nå, så hadde jeg vurdert utleie av boligen du / dere eier.

Og til slutt noen kommentarer til kommentarene:

Om samboeren ikke har egenkapital til det, så forskyves jo kun på lånet. Din samboer måtte da har fått seg et boliglån og summen måtte du egentlig brukt til å betale ned ditt boliglån. Eller så hadde boliglånet blitt usikret gjeld også. 

Cheers 🍻

Selvfølgelig, men hvis banken tar over huset for å selge det så er løpet kjørt for nye lån. Det var ikke dette Ts spurte om, noe naivt håpet hun banken ville overta huset og selge det for henne og gi henne sikkerhet i lån til et nytt og det er en helt annen sak, ikke sant?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 19.53):

Ville forsøkt med banken å få refinansiert boliglånet, med din samboer med på lånet, for å innfri usikra gjeld (trenger ikke innfri studielånene, det er det eneste lånet ingen arver av deg dersom du dør, og mtp rente også det rimeligste lånet). Viktig å lage en god samboerkontrakt for deg og samboer da, slik at ved et eventuelt brudd har dere sikret dere selv, spesielt du som tar inn hans usikra gjeld i din bolig.

Så forsøker dere å betale hyppig ned på boliglånet de neste årene, for å ha mer egenkapital ved et salg. 

sørg for å ikke ha betalingsanmerkninger når dere søker om dette med banken.

Anonymkode: 61176...81e

Dette!!! 

Anonymkode: b3ecd...d06

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei,

ser ikke ut som dere kan få noe lån nå. Som mange skriver må dere rydde opp i økonomi først. Du bør nok være glad for ar du har en bolig.

Dere må:

1. Lage en stramt budsjett

2. Betale ned alt som ikke er studielån og boliglån.

3. Spare opp til EK

4. fortsette å ha fast jobb for å kunne vise til lønnsslipper.

En annen ting. Din sambo bør kvalifiserte til å ha lån på 4 mill med en lønn på 800.000. Men må ha EK for å få innvilget. Om han ikke har mange betalingsanmerkninger…. Om så klarer han fort å betale ned forbruksgjeld og spare opp EK om han setter opp stramt budsjett i 1-2 år.

Hva er mnd lønn utbetalt så kan vi hjelpe med å sette opp budsjett.

Anonymkode: 254b4...ce4

Enig i forhold til samboeren. Økonomien hans er da ikke helt på trynet! Ikke TS sin økonomi heller hvis hun lager den mer oversiktlig! 

Anonymkode: b3ecd...d06

• Liker 1
Skrevet

Han tjener 800k i året, du har sikkert iallefall 200k inn du også? Du (dere) eier hus allerede med relativt lavt lån. Jeg kan ikke skjønne at dere ikke skal klare å betale ned alt av forbrukslån (dvs. alt unntatt hus- og studielån) i løpet av 1-2 år med de inntektene og utgiftene. Så er det bare å spare like hardt som dere har betalt ned lån i 2 år etter det og vips har dere EK til et fint hus innen barna starter på ungdomsskolen.

Anonymkode: 1b19c...573

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 15.55):

Når du en dag har fast inntekt, kan du refinansiere huset ditt. Da får du bort den andre gjelden din.

Studielånet, har du sjekket muligheten til å slette renter pga lav inntekt? https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/arbeidsledig-aap-syk-og-lav-inntekt/

Du kan også få betalingsutsettelser på lånet, det bør du ta å makse helt ut. Om du ender på uføretrygd, kan hele eller deler av lånet også bli slettet. https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/betalingsutsettelse/

Alt du da ikke bruker på studielånet, tar du inn i forbruksgjelden din.

Han må betale ut forbrukslånet sitt, det burde han ha klart for lenge siden. Han har en relativt høy inntekt. Når den gjelden er nedbetalt, må han spare egenkapital.

Slik det er i dag, får dere ikke boliglån. Du har en bolig, Bli der til din framtid er avklart til jobb eller ufør. Når den prosessen er over, kan dere se på hva som er muligheten for dere. Innen den tid bør også han være ferdig med sitt forbrukslån samt ha spart seg opp ek.

Anonymkode: 0587d...0eb

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er veldig rart at dere ikke får lån jeg. Dere har egenkapital(det som står i ditt hus) og ikke veldig mye gjeld i forhold til inntekt. Mye av den usikra gjelda er dessuten studielån. Du må jo ikke ha fast inntekt for å få lån? AAP burde telle som forutsigbart nok... eneste er om dere har betalingsanmerkninger,da går det jo ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig, men hvis banken tar over huset for å selge det så er løpet kjørt for nye lån. Det var ikke dette Ts spurte om, noe naivt håpet hun banken ville overta huset og selge det for henne og gi henne sikkerhet i lån til et nytt og det er en helt annen sak, ikke sant?

Å fremme tvangssalg har ingenting med å "ta over" boligen å gjøre. Det handler kun om å starte rettslig prosess for å få dekket mislighold i henhold til salgspant. Banken tar aldri over boligen på noe vis, det er namsmannen som gjennomfører tvangssalget og banken får tilbakebetalt pengene når boligen er solgt. Er det flere kreditorer så vil de stå I rekken etter for å få dekket sine krav. Utover det får eier tilbake penger, evt blir stående med restgjeld avhenging av situasjonen.

Ikke fordi du ikke ser ut til å forstå det, som du poengterer så har det uansett ingenting med TS sitt spørsmål å gjøre, men siden flere har kommentert at "jo banken kan ta over boligen og tvangsselge" så må jeg bare understreke at det har absoluttingenting med å "ta over" boligen å gjøre. Og selvfølgelig backe svaret ditt på at det heller ikke har noe som helst med det TS spør om å gjøre heller.

Anonymkode: 72c99...2cc

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, Agatha said:

Mye av den usikra gjelda er dessuten studielån.

Det kan være feil å kalle studielånet for usikret gjeld. Ved fullført utdannelse er gjelden sikra som økt humankapital. Selv om du ikke klarer å fullføre utdanningen, kan du likevel ha opparbeidet deg humankapital du ikke hadde før du begynte på studien.

Nå har vi situasjonen at TS er på AAP. Det betyr at det finnes faktorer som nedsetter humankapitalet. Det er spennende å vurdere det opp mot studielånet nå. Har den faktisk blitt usikret? Er den kanskje litt mindre sikret i en periode? Det er vanskelig å vurdere ut fra de opplysningene vi har.

Men det spiller ingen rolle for TS. Studielånet har lav rente og lån med høyere rente bør alltid betjenes først uansett sikring.

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Å fremme tvangssalg har ingenting med å "ta over" boligen å gjøre. Det handler kun om å starte rettslig prosess for å få dekket mislighold i henhold til salgspant. Banken tar aldri over boligen på noe vis, det er namsmannen som gjennomfører tvangssalget og banken får tilbakebetalt pengene når boligen er solgt. Er det flere kreditorer så vil de stå I rekken etter for å få dekket sine krav. Utover det får eier tilbake penger, evt blir stående med restgjeld avhenging av situasjonen.

Ikke fordi du ikke ser ut til å forstå det, som du poengterer så har det uansett ingenting med TS sitt spørsmål å gjøre, men siden flere har kommentert at "jo banken kan ta over boligen og tvangsselge" så må jeg bare understreke at det har absoluttingenting med å "ta over" boligen å gjøre. Og selvfølgelig backe svaret ditt på at det heller ikke har noe som helst med det TS spør om å gjøre heller.

Nei det har ingen ting med TS å gjøre. Det stemmer. Jeg hadde bare ikke lyst å formulere meg så teknisk. Det er helt rett at samfunnet f.eks. tingretten gir mandat til en uavhengig tredje f.eks. en advokat eller annen aktør som namsmann til å "cashe ut" boligen for å dekke krav til kreditorer. Banken hadde f.eks. vært en slik kreditor.

Et tvangssalg "kjennes" og "oppleves" nok slik at en "stiv kreditor" ofte "tar over" styringen ved å klage inn saken sin til en domstol. Alt i hermetegn er til å betrakte som en subjektiv beskrivelse. Det er helt syk hvor fort de går etter verdier i noen tilfeller.

Lesson learned. Betjen gjelden om du ønsker å beholde verdiene dine på en lovlig måte.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Skrevet

an har gjeld på ca 400k. Der 200k er studielån, Han tjener ok, ca 800k brutto i året og sitter igjen med ca 500k. Også står 1bil på han som privat med 100k gjeld, ogsa 100k forbruksgjeld.

han betaler ned sitt forbr.lån først... 

Anonymkode: b9e86...a89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...