Gå til innhold

Sparing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer sparer til et lite prosjekt hjemme. (Skulle hvertfall spart) Vi er to voksne og et barn. For å spare, ønsker samboer at vi skal bruke det som er «normalt» å bruke.

Hn googler og finner da en sum mellom 8500 og 14000 kr pr måned for en familie som tilsvarer oss i antall. Når jeg handler mat, så opplever ikke jeg et behov for å bruke så mye penger på mat, og mener vi skal spare enda mer av disse pengene . Men samboer er fast bestemt på at det er denne summen hn har googlet seg frem til, som skal være fasiten. 

Jeg vurderer å gi hn handleforbud, fordi vi har satt oss noen mål som blir uoppnåelige når hn styrer økonomien vår rett i dass (slik jeg ser det.. det er også noen billån med i bildet). Hva tenker dere? MÅ man bruke så mye penger?

Anonymkode: 8a773...3f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:)

Skrevet

Eh nei. Går fint Ann å bruke 6000  -7000 kr, på mat og hygiene artikler i mnd for 2 voksne og 1 barn. Noen bruker også mindre.

Skrevet

14K i mnd for mat for en familie på 2 voksne og et barn synes jeg var mye. Men jeg skjønte ikke helt problemstillingen, er da stor forskjell på 8K og 14 K

Anonymkode: d3b11...493

Skrevet

Skjønner ikke helt hvor du vil med innlegget. Men mange kan ha litt å gå på i forhold til sifo sine standardberegninger. Er jo bare å legge seg lavest på standardtallene, så sparer dere mer. Evt sette inn en fast avtalt sum hver mnd + evt overskudd måned til måned fortløpende. 

Vi er en familie på 6, hvorav to er tenåringer og ligger jevnt på kr 12 000-13 000 i mnd.i forbruk. Og da har vi også rom for å gjøre flere sparetiltak.

Anonymkode: 8dd74...511

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

14K i mnd for mat for en familie på 2 voksne og et barn synes jeg var mye. Men jeg skjønte ikke helt problemstillingen, er da stor forskjell på 8K og 14 K

Anonymkode: d3b11...493

Jeg skal prøve å forklare; Vi MÅ sette av og ha et forbruk mellom de, mener hn. Fordi det er det som er «Normalen» så må også vi det. 

Samboer vil altså ikke spare mer på penger som går til mat. Det er egentlig det hn sier… Slik jeg tolker det. Personlig ville jeg gått inn på kontoen min og sett hva jeg sløser med, men det er ikke aktuelt for samboer, siden vi ikke sløser og ligger innenfor disse to beløpene. 

Det minner meg om trassalder eller noe. Jeg blir helt matt🤮

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvor du vil med innlegget. Men mange kan ha litt å gå på i forhold til sifo sine standardberegninger. Er jo bare å legge seg lavest på standardtallene, så sparer dere mer. Evt sette inn en fast avtalt sum hver mnd + evt overskudd måned til måned fortløpende. 

Vi er en familie på 6, hvorav to er tenåringer og ligger jevnt på kr 12 000-13 000 i mnd.i forbruk. Og da har vi også rom for å gjøre flere sparetiltak.

Anonymkode: 8dd74...511

Nettopp. Dere er dobbelt så mange som oss.. Så jeg er ikke helt på jordet kanskje når jeg vil stramme inn matbudsjettet… Vi er egentlig bare to mennesker med en liten en… 

Jeg tar det opp for å vise samboer at det er mulig å tenke annerledes … Rett og slett. Jeg er lei av å krangle om det som er «normalt». Jeg vil si at hns oppførsel er unormal fordi hn er så fantastisk krass med meg🤓 Men det slår tilbake på meg antagelig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...