AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #1 Del Skrevet 27. januar 2023 Hei! Jeg ser etter ny bil og ønsker å være mest mulig økonomisk. Kjører mye. Ca 20 000 km i året… ser for meg å ha bilen i ca 5 år. Har mulighet til å kjøpe elbil da jeg har lademuligheter hjemme, men i så fall ønsker jeg en med litt lenger rekkevidde. Hvilken bil vil være økonomisk mest fornuftig for mitt bruk? Hva ville du selv ha kjøpt? (Har testkjørt tesla model 3 og liker den veldig godt, men jeg regner med det ikke kan forsvares økonomisk å kjøpe den?) Er helt håpløs på utregning derfor jeg spør… Blir veldig taknemlig for svar! Anonymkode: 22e76...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. januar 2023 #2 Del Skrevet 27. januar 2023 Hvilket budsjett har du da? Og hvor bor du? Om du bor et sted med gratis parkering i sentrum for alle biler og ingen bommer i nærheten av stedene du vanligvis kjører mister man endel av de økonomiske gulrøttene elbiler har. Om man derimot sparer 140kr dagen i bom+parkering, pluss at man kan lade gratis på jobb vil tilogmed en nyinnkjøpt Tesla være økonomisk fordelaktig fremfor et 4 år gammelt dieseldrog til 1/3 av prisen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #3 Del Skrevet 27. januar 2023 newman01 skrev (1 minutt siden): Hvilket budsjett har du da? Og hvor bor du? Om du bor et sted med gratis parkering i sentrum for alle biler og ingen bommer i nærheten av stedene du vanligvis kjører mister man endel av de økonomiske gulrøttene elbiler har. Om man derimot sparer 140kr dagen i bom+parkering, pluss at man kan lade gratis på jobb vil tilogmed en nyinnkjøpt Tesla være økonomisk fordelaktig fremfor et 4 år gammelt dieseldrog til 1/3 av prisen. Tusen takk! Jeg kan bruke 350 000 hvis jeg vil, men vil helst ikke bruke så mye om det ikke lønner seg. Bor i østfold og kjører gjennom bommer et par ganger i uka. Ikke gratis parkering utenom hjemme. Ikke lademuligheter på jobb Anonymkode: 22e76...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #4 Del Skrevet 27. januar 2023 Kan legge til at jeg har fryktelig lyst på tesla model 3 hehe 😛 da den er den beste bilen jeg har kjørt, men jeg er mer opptatt av å være økonomisk fornuftig Anonymkode: 22e76...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #5 Del Skrevet 27. januar 2023 For min del er det veldig behagelig med Tesla Model 3. Bor også i Østfold. Kjører 30 000 km i året. Ca 25 000 av disse er i jobb hvor jeg. Med statens satser på 4,48kr pr km så vil jeg få 112000 i kjøregodtgjørelse. Dette er ca 9300 i mnd. Billån på 4800 pr måned Forsikring 1200 pr måned Lading ca 1200 pr måned. (inkl privatkjøring) Faste utgifter 7200 ,- Da har jeg ca 2000 igjen i mnd som kan brukes på diverse dekk, rutebytte ved steinsprut etc og fremdeles gå i 0. Så for min del er det en no brainer. Det kan være biler der ute som ville vært mer økonomisk, men for meg oppleves bilen gratis. Anonymkode: b21d9...86a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #6 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): For min del er det veldig behagelig med Tesla Model 3. Bor også i Østfold. Kjører 30 000 km i året. Ca 25 000 av disse er i jobb hvor jeg. Med statens satser på 4,48kr pr km så vil jeg få 112000 i kjøregodtgjørelse. Dette er ca 9300 i mnd. Billån på 4800 pr måned Forsikring 1200 pr måned Lading ca 1200 pr måned. (inkl privatkjøring) Faste utgifter 7200 ,- Da har jeg ca 2000 igjen i mnd som kan brukes på diverse dekk, rutebytte ved steinsprut etc og fremdeles gå i 0. Så for min del er det en no brainer. Det kan være biler der ute som ville vært mer økonomisk, men for meg oppleves bilen gratis. Anonymkode: b21d9...86a Tusen takk for svar! Ville du gått for tesla model 3 hvis du ikke fikk dekket kjøregodtgjørelser også? Anonymkode: 22e76...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #7 Del Skrevet 27. januar 2023 Noen flere som har noen tanker? Anonymkode: 22e76...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #8 Del Skrevet 27. januar 2023 Elbil blir bare mer lønnsom jo mer du kjører. Om du ikke stoler på at Tesla med sitt frynsete rykte klarer å levere en brukbar bil til formålet, er det jo mange andre gode konkurrenter i prissjiktet ditt - mest brukt. Hyundai Ioniq (den gamle), Kia Soul eller Niro, en Leaf med stort batteri. Utvalget er godt. Anonymkode: a7de3...53c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #9 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Elbil blir bare mer lønnsom jo mer du kjører. Om du ikke stoler på at Tesla med sitt frynsete rykte klarer å levere en brukbar bil til formålet, er det jo mange andre gode konkurrenter i prissjiktet ditt - mest brukt. Hyundai Ioniq (den gamle), Kia Soul eller Niro, en Leaf med stort batteri. Utvalget er godt. Anonymkode: a7de3...53c Tusen takk! Stoler på og liker tesla veldig godt og er veldig glad i model 3, men lurer på om det er et økonomisk valg eller ikke 🤔 men tenker du at det er mer klokt å kjøpe el-bil enn drivstoffbil i mitt tilfelle (mtp at jeg kjører 20 000 km årlig)? Og hvis tesla: lønner det seg å kjøpe en ny bil kontra en brukt? Anonymkode: 22e76...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. januar 2023 #10 Del Skrevet 27. januar 2023 Økonomisk smart valg er bilkjøp sjelden, så den tanken kan du egentlig slå bort med en gang. Du kjøper en ting til 350-400'000 kroner og 10 år senere er det nesten null verdt. Men elbil kan være mindre dumt enn diesel. Akkurat nå er brukte Teslaer dyrere enn nye, siden Musk nettopp satt ned prisen på Y med 120'000. Det kan tenkes du bør vurdere å øke budsjettet bittelitt, for du får ikke en ny 3 til 350k. Du må huske å legge til vinterdekk og vektavgift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #11 Del Skrevet 27. januar 2023 newman01 skrev (11 minutter siden): Økonomisk smart valg er bilkjøp sjelden, så den tanken kan du egentlig slå bort med en gang. Du kjøper en ting til 350-400'000 kroner og 10 år senere er det nesten null verdt. Men elbil kan være mindre dumt enn diesel. Akkurat nå er brukte Teslaer dyrere enn nye, siden Musk nettopp satt ned prisen på Y med 120'000. Det kan tenkes du bør vurdere å øke budsjettet bittelitt, for du får ikke en ny 3 til 350k. Du må huske å legge til vinterdekk og vektavgift. Takk! nei det er klart. En bil er ikke økonomisk som utgangspunkt, men jeg vil gjerne gjøre kjøpet så økonomisk klokt som mulig da. ser det ligger en del brukte teslaer model 3 til rundt 350 k på finn, hva tenker du om et slikt kjøp? Og har du noen tanker om hvor lenge denne prisendringen potensielt vil vare? Kan det feks være lurt å vente litt med å kjøpe? 🤔 Anonymkode: 22e76...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #12 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tusen takk! Stoler på og liker tesla veldig godt og er veldig glad i model 3, men lurer på om det er et økonomisk valg eller ikke 🤔 men tenker du at det er mer klokt å kjøpe el-bil enn drivstoffbil i mitt tilfelle (mtp at jeg kjører 20 000 km årlig)? Og hvis tesla: lønner det seg å kjøpe en ny bil kontra en brukt? Anonymkode: 22e76...b0d Som @newman01 sier, ny kan være bedre enn brukt akkurat nå. Model 3 SR kostet vel 289000 kr i forifjor høst, aner ikke hvor den ligger nå. Det er soleklart mer økonomisk å kjøpe en Kia, Hyundai eller Nissan elbil innenfor ditt budsjett. Du får mer bil for pengene. Det er litt joker med annenhandsverdi på Tesla fremover. Men det virker jo egentlig som om du har bestemt deg litt. Tut og kjør, sier nå jeg. Anonymkode: a7de3...53c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #13 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 15.16): Tusen takk for svar! Ville du gått for tesla model 3 hvis du ikke fikk dekket kjøregodtgjørelser også? Anonymkode: 22e76...b0d Det kommer veldig an på. Om jeg ikke hadde kjørt noe mer enn 5000-8000 i året ville jeg kanskje gått for Nissan Leaf. Anonymkode: b21d9...86a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå