Gå til innhold

Fiskehandler tar på fisk og penger annenhver gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vel kanskje litt redd for bakterier, da. Da vi var i Egypt måtte jeg bestandig vaske meg med våtserviett før vi spiste etter å ha tatt på penger.

Pengene er jo renere i Norge, da, men jeg likte ikke at de på fiskebutikken i dag leverte penger til forrige kunde og gikk rett på fisken jeg skulle ha med de samme hendene... Så rett før hun tok på den, spurte jeg om hun kunne bruke hansker. Og da ble hun sur.

Er jeg kanskje litt for redd bakterier? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et godt råd; prøv å ikke tenke på hva alle de andre myntene og sedlene du har, har vært borti...

Hvis du er redd for urenslighet burde du selv hatt vinylhansker på ved håndtering av penger. Alltid.

Jeg bryr meg ikke så mye. Tenker at det meste herder meg...og det jeg ikke vet, har jeg ikke vondt av.

Skrevet
Hvis du er redd for urenslighet burde du selv hatt vinylhansker på ved håndtering av penger. Alltid.

Hehe, jeg er nok ikke så redd. Men jeg er jo opplært til at en skal vaske seg på hendene før en tar i mat..

Fisken skal jo kokes, men allikevel.

Skrevet

ekkelt syns jeg også.... trodde ikke sånn skulle forekomme..

Skrevet

Tror nok du er litt redd for bakterier ja. Tenk at denne fisken kanskje har lagt på gulvet i fiskeskuta, og jeg tror ikke akkurat fiskeren fisker med engangshansker heller og bytter de hver gang de skal ta i noe annet enn fisk.

Løsningen for deg er å ikke spise skinnet, jeg spiser det aldri syns ikke det smaker noe godt heller.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Når maten stekes er det ingen bakterier som overlever :)

Skrevet

Så vidt jeg vet er det ikke tillatt å håndtere mat samtidig som man håndterer penger. En kokkevenn flippa fullstendig da noen foreslo at han kunne trå til i kassa mens han likevel sto der... Det skulle han nemlig IKKE!

Skrevet

Nå spiser du vel ikke skinnet på fisken heller da. Om det fiskehandleren gjorde bekymrer deg, så kan du være glad for at du ikke ser hvor fisken har vært FØR den kom i butikken.

Ellers kan du jo fint vaske og rengjøre fisken selv når du kommer hjem.

Skrevet

Tusen takk for svar! Ja, nå skjønner jeg at jeg må moderere meg litt på den bakterieangsten min.. ;) Jeg skyller jo fisken, og spiser heller ikke skinnet på den.

Jeg skal nå fortsette å kjøpe fersk fisk. Mye mye bedre enn fisk som har vært frossen.

Skrevet

Skjønner du at du må modere deg på bakgrunn av noen få svar fra KG? :overrasket:

Jeg er enig, jeg synes de som tar i mat skal bruke tynne hansker.

Det bør også alle som driver med frakt av mat, fra start til stopp.

Skrevet

Selvfølgelig skal mennesker som jobber med ferskvarer vaske seg på hendene etter å ha håndtert penger!! Det er faktisk ikke feil av deg å si fra, og selger burde ihvertfall ikke bli sur! Faktisk er jeg mer sjokkert over alle kunder som IKKE sier fra om slikt, det gjør nemlig selgerne blir litt "late" i forhold til hygienereglene. Bakterier etc forringer nemlig kvalitetene på fisk (og annen ferskvare) og gjør smak og holdbarhet dårligere! Og ikke vet du hvor penger eller fingre har vært før selger tar i maten din...

Jeg har selv jobbet mye i ferskvare, både med kjøtt og fisk, og vasket alltid hendene og tok på hansker før jeg håndterete maten. Og til dags dato har jeg ennå ikke møtt en kunde som har protestert på å vente i 1 minutt mens jeg har gjort dette! I tillegg vasket jeg alltid skjærefjøl og kniver, utrolig ofte blir dette utstyret IKKE vasket i løpet av en dag! Og slett ikke alle jeg har jobbet med har vært like nøye med hygienen heller.

Skrevet

jeg jobbet på kafe før, og vasket hendene hele tiden, spesielt før jeg tok i mat og før jeg gikk til kassen hvis jeg laget mat og det kom en kunde, selv om jeg hadde på meg hansker når jeg lagde maten.

ble sjokkert når jeg så at hun ene som jobbet der ikke vasket hendene ofte, en gang sa jeg at vi var fri for såpe (lørdag) og ja, hun skulle kjøpe ny, og da jeg kom neste lørdag så var der enda ikke kommet såpe! måtte løpe og kjøpe selv.

Skrevet
Jeg er vel kanskje litt redd for bakterier, da. Da vi var i Egypt måtte jeg bestandig vaske meg med våtserviett før vi spiste etter å ha tatt på penger.

Pengene er jo renere i Norge, da, men jeg likte ikke at de på fiskebutikken i dag leverte penger til forrige kunde og gikk rett på fisken jeg skulle ha med de samme hendene... Så rett før hun tok på den, spurte jeg om hun kunne bruke hansker. Og da ble hun sur.

Er jeg kanskje litt for redd bakterier?  :forvirret:

Er pengene renere i Norge? forklar.

Dette ser du overalt i Norge også. Se på pølseboder,ikrembare, kafeer,kiosker. Vi er ikke så mye bedre her.

Skrevet

Reagerer ikke på slikt så sant det er snakk om mat som skal varmebehandles, synes egentlig det er eklere å tenke på illeluktende penger med fiskegørr.

Skrevet

Hva gjør dere med frukt og grønnsaker da???? Tenk så mange som har klemt på epler og ferskner f.eks.

Skrevet
Hva gjør dere med frukt og grønnsaker da???? Tenk så mange som har klemt på epler og ferskner f.eks.

Frukt skal vaskes eller skrelles.

Og lett bedervelige matvarer som kjøtt og fisk skal behandles med hansker på - det klarer de til og med ombord på fiskebåtene, så de kan det sikkert på fiskebutikken også om de anstrenger seg litt.

Skrevet

Og lett bedervelige matvarer som kjøtt og fisk skal behandles med hansker på - det klarer de til og med ombord på fiskebåtene, så de kan det sikkert på fiskebutikken også om de anstrenger seg litt.

Enig!

Håper Mattilsynet eller andre instanser vil sjekke rundt i ferskvare-diskene i Norges land! Uanmeldt.

Skrevet (endret)

Jeg skyller også alltid kjøtt og fisk grundig i rennende kaldt vann før jeg tilbereder det, og tørker med tørkerullpapir beregnet for mat. Det har faktisk en del å si for smaken.

Når det er sagt, reagerer jeg også på håndvaskingsrutinene i ferskvaredisker... Mye bevisstløshet ute og går.

Endret av piaf
Gjest Catwoman
Skrevet

Altså en hel fisk, med skinnet og alt inntakt?

Hvor tror du fisken har vært med skinnet sitt før den ligger hos fiskehandleren?

Den har svømt i vannet bla. - som garantert ikke er bakteriefritt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...