AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #1 Del Skrevet 27. januar 2023 Hvordan er det mulig å gå opp i vekt når jeg er i kaloriunderskudd ? Jeg trodde ikke at det var fysisk mulig? Gått opp 1 kg på 1 uke. Noe som egentlig sier at jeg har spist 7500 kcal over til sammen denne uken. Det har jeg ikke gjort. Jeg ligger på 16-1800 kcal om dagen. Kroppen min er i skikkelig stressmodus. Har det skikkelig dritt om dagen. Anonymkode: 195e7...1f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #2 Del Skrevet 27. januar 2023 Dette er ikke over lang tid, men en uke? En kg på en uke? Stress kan gjøre mye rart med kroppen, men ikke på magisk forvandle ingenting til fett. Vil tro det er snakk om vann, kanskje noe treg mage, eller noe annet. Hold på gode vaner, og bare fortsett. Jobb med stresset ditt 😊 går du ikke ned over tid, så er du høyst sannsynlig ikke i kaloriunderskudd likevel. Anonymkode: 7d147...ce6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #3 Del Skrevet 27. januar 2023 1800 kalorier kan være for mye. Spesielt om du er lite aktiv. Jeg måtte selv ligge på 1000-1500 (i snitt 1200) kalorier dagen. Vet det ikke er anbefalt, men kroppen min må såpass i underskudd. Anonymkode: ddb97...b16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #4 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er ikke over lang tid, men en uke? En kg på en uke? Stress kan gjøre mye rart med kroppen, men ikke på magisk forvandle ingenting til fett. Vil tro det er snakk om vann, kanskje noe treg mage, eller noe annet. Hold på gode vaner, og bare fortsett. Jobb med stresset ditt 😊 går du ikke ned over tid, så er du høyst sannsynlig ikke i kaloriunderskudd likevel. Anonymkode: 7d147...ce6 Ts: Vekta har stått stille lenge. Gikk ned 600g forrige uke, denne uka opp 1 kg, men i ukene før dette 0. Har vært veldig stresset hele denne perioden hvor vekta har stått stille. Omtrent bare sover. Anonymkode: 195e7...1f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #5 Del Skrevet 27. januar 2023 Kan være vannvekt og oppblåsthet. Treg mage betyr at mer avføring ligger i tarmen. Anonymkode: a4b09...5aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #6 Del Skrevet 27. januar 2023 Hvis det stemmer at du går opp i fett, så har du per def ikke kaloriunderskudd Anonymkode: ded58...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #7 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det stemmer at du går opp i fett, så har du per def ikke kaloriunderskudd Anonymkode: ded58...141 Ts: hvordan skal jeg vite om det er fett eller vann? nei asså jeg er helt enig der, men når jeg vet at jeg spiser under 2000 kcal og maintaince er 2500 kcal. Lyst til å ta en uke med bare shakes og se hva som skjer. Har også lest at stress stopper opp forbrenningen og at det frigis stresshormoner som forteller kroppen at de skal lagre fett og ikke forbrenne fett fordi kroppen oppfatter stresset som fare. Anonymkode: 195e7...1f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #8 Del Skrevet 27. januar 2023 Rart at ikke stress øker forbrenmingen istedet. Man skulle tro den var høyere da enn når en ligger slapp på soffen. Anonymkode: e4ce0...dc0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #9 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har også lest at stress stopper opp forbrenningen og at det frigis stresshormoner som forteller kroppen at de skal lagre fett og ikke forbrenne fett fordi kroppen oppfatter stresset som fare Njææææ tror du ikke irlenderne under sultkrisa var ganske stressa ? Sånne: "kroppen lagrer på fett om du spiser for lite" myter er ganske overspilt. Max målt kan kroppen senke forbrenningen med opp til 5%, og da kommer du deg ikke ut av senga fordi du føler deg dårlig, så jeg tviler på det. Jeg tipper det er enten: for mye kalorier, om du er helt sikker på at det ikke er det så er det hormonsyklus, mensen, vann, (om du har trent mye mer en vanlig overproduserer kroppen blod en stund) brått har du fått i deg mer salt en vanlig osv osv. En uke er alt for kort til til å begynne å bekymre seg. Anonymkode: 33433...d92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #10 Del Skrevet 27. januar 2023 Jeg har ptsd og likevel fungerer kaloriunderskudd altså. Men 1600-1800 kcal daglig hadde ikke jeg gått ned i vekt av heller. Og når det er snakk om en kilo opp på en uke tror jeg heller du burde se på hvor du er i menstruasjonssyklusen, evt om det er lenge siden du hat vært på do. Mer enn å skylde på stress. Anonymkode: 611df...9c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 27. januar 2023 #11 Del Skrevet 27. januar 2023 Det er ikke sikkert at den kiloen er reel vektoppgang; veier du deg i morgen så kan vekta vise noe helt annet igjen. Det kan være vannvekt/kroppen holder på vann, hvor du er i syklusen, at tarmen ikke er skikkelig tømt, du spiste noe saltholdig dagen før veiing (vannvekt) Ifm menstruasjonssyklus så kan vekta gjerne vise opp til 2-3kg for mye, men det forsvinner når mensen er over Jeg tror det er lurt å se på vektnedgang i et større perspektiv og ikke drive å veie seg daglig eller ukentlig. Vei deg naken på tom mage etter at du har vært på do om morgenen to ganger i måneden, bruk samme vekt (man kan få ulikt resultat fra vekt til vekt). Ikke heng deg opp i 600 gram eller en kilo opp eller ned på et så kort tidsperspektiv, det er ikke sunt og du kan fort få en spiseforstyrrelse. Men fra dag til dag så kan det svinge med små marginer Jeg tviler på at stress hindrer vektnedgang. For min del så går jeg raskt ned i vekt (uten å ville det) ved mentalt eller fysisk stress da jeg mister matlyst, får ingen sultfølelse og kan glemme ånspise. Andre kan reagere omvendt hvis de stresser og ikke tenker over hva de spiser Men siden du har kontroll over inntaket så vil jeg tro at den kiloen der er vannvekt og ikke reel oppgang og du hadde nok ikke fanget den opp hadde det ikke vært for hyppig veiing Husk å vær flink til å drikke nok vann, det virker vanndrivende og kroppen slipper opp vannvekta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #12 Del Skrevet 27. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Ts: hvordan skal jeg vite om det er fett eller vann? nei asså jeg er helt enig der, men når jeg vet at jeg spiser under 2000 kcal og maintaince er 2500 kcal. Lyst til å ta en uke med bare shakes og se hva som skjer. Har også lest at stress stopper opp forbrenningen og at det frigis stresshormoner som forteller kroppen at de skal lagre fett og ikke forbrenne fett fordi kroppen oppfatter stresset som fare. Anonymkode: 195e7...1f2 Hvordan kan du ha en forbrenning på 2500 når du stort bare sover? 2500 er veldig mye for en jente, har du en veldig aktiv jobb og er de 2500 kun basalforbrenning eller inkl all aktivitet? Hvordan måler du forbrenning gjennom aktivitet? Tall som oppgis i apper, hjemmesider osv er ikke alltid nøyaktige. Og det er også ganske så stor feilmargin på mange matvarer også i kcal av det som oppgis på pakken (uten at det må stå). Kanskje matvarene du spiser egentlig har 10% flere kcal og du egentlig forbrenner mindre enn du tror og vips så er du på vedlikehold. Anonymkode: 6b218...30a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #13 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts: hvordan skal jeg vite om det er fett eller vann? nei asså jeg er helt enig der, men når jeg vet at jeg spiser under 2000 kcal og maintaince er 2500 kcal. Lyst til å ta en uke med bare shakes og se hva som skjer. Har også lest at stress stopper opp forbrenningen og at det frigis stresshormoner som forteller kroppen at de skal lagre fett og ikke forbrenne fett fordi kroppen oppfatter stresset som fare. Anonymkode: 195e7...1f2 Hvor høy er du og hvor mye veier du? Alder? 2500 hørtes veldig mye ut. Sikker på at du har regnet riktig? Anonymkode: 9bb2d...357 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #14 Del Skrevet 27. januar 2023 Forresten; jeg har forøvrig litt vanskelig med å tro at en som forbrenne 2500 kcal om dagen har pådratt seg et vektproblem. Så jeg tror altså at du må ha gjort noe feil når du har regnet ut dette. Har du brukt pulsklokke feks så kan de overrapportere mye. Anonymkode: 9bb2d...357 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 27. januar 2023 #15 Del Skrevet 27. januar 2023 Alltid best å veie seg når en er f eks ferdig med mensen og har vært godt på do... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 28. januar 2023 #16 Del Skrevet 28. januar 2023 Hvis du stort sett har ligget til sengs som du skriver så vil ditt kaloribehov for å stå stille på vekta høyst sannsynlig ligge endel lavere enn 2500. Når du da skriver 17-1800 kcal så kan det tyde på at du ikke vet helt nøyaktig hvor mange kcal du har fått i deg. Det er utrolig lett å underrapportere når man logger hva man spiser. Jeg ser det selv ofte at jeg "antar" hva noe veier og så logger jeg det i Lifesum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aquata Skrevet 28. januar 2023 #17 Del Skrevet 28. januar 2023 Du bør kanskje sjekke saltmengde på det du spiser. Er mange matvarer med skjulte mengder salt. Mat som ser både bra og slankende ut. Også får man seg en overraskelse på veiedager, der maten fra dagen før har bundet mye vann til kroppen. Min kropp er veldig følsom for salt. Og på et døgn går jeg opp 1-.1.5 kg hvis jeg har fått i meg for mye salt /natrium gjennom maten. Løsningen her er å bare veie seg en gang i uken. Og å holde seg til renest mulig mat uten salt/natrium før du veier deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #18 Del Skrevet 28. januar 2023 1. TS teller jo åpenbart ikke kalorier og kan jo da umulig vite hva hun får inn. 2. Hun tror hun har et unormalt høyt energiforbuk. Ingen normal dame har et hvileforbruk på 2500 kalorier om dagen. Får du kontroll på dette så vil du fint klare å gå ned. Anonymkode: 9bb2d...357 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #19 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1. TS teller jo åpenbart ikke kalorier og kan jo da umulig vite hva hun får inn. 2. Hun tror hun har et unormalt høyt energiforbuk. Ingen normal dame har et hvileforbruk på 2500 kalorier om dagen. Får du kontroll på dette så vil du fint klare å gå ned. Anonymkode: 9bb2d...357 Enig, trekk fra 1000 liksom… Anonymkode: 611df...9c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå