Gå til innhold

Aha-opplevelse.. stive muskler og psykisk helse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg føler jeg nettopp hadde en aha-opplevelse.. selv om andre kanskje vil si "men selvsagt, visste du ikke det".. 

Uansett. Denne vinteren har vært litt tøffere enn vanlig. Dyr strøm = kaldt hus. Jeg sliter vanligvis ikke så mye med kulda, og holder meg som regel jevnt i aktivitet gjennom året, løper litt både ute og inne, og går turer i de fleste typer vær - og har alltid syntes vær og vind er fascinerende. 

Men ikke denne vinteren. Føler meg skikkelig deprimert. Gråter, til tider er det vanskelig å bevege seg, men det hjelper liksom ikke å hvile... jeg har tidligere hatt ME (ble frisk for mange år siden) og vært veldig aktiv siden det - har selvsagt kjent frykt for at det er MEen som kommer tilbake.

TILBAKE TIL AHA-OPPLEVELSEN: Jeg fyrte i peisen da jeg kjente på ønsket om å bare krype inn flammene for å bli varm, og innså at jeg er stokk stiv pga anspent muskler. Dette er sikkert fordi jeg har vært mye mer kald enn andre vintre - og stive muskler kan trigge angst og depresjon. Som man igjen blir stiv og støl av - en ond sirkel. 

Kanskje jeg kan såvidt løse opp i denne sirkelen ved å ha det litt varmere, problemet er at vi har stort hus og jeg kjenner at jeg vil heller selge og flytte til noe mindre, enn å bo i et stort kaldt hus. Men viktigst av alt må det være å rett og slett holde seg i bevegelse. Ja, det er en klisjé, men jeg ser nå at det ikke bare handler om å "være i god form" for det er jeg fra før (løper greit 5-6km) men det er å ha en jevn aktivitet, ikke bare gå på sats 2-3 dager i uka. Hver dag, gå noen ekstra runder opp og ned trappa, tøye og strekke - på en måte som føles godt for den enkelte! Ikke bare følge et opplegg i en yogatime eller youtube video. 

Drikke noe varmt når man står opp, så det ikke blir et helvete å skulle dusje på et iskaldt bad... 

Ja, det var bare mine refleksjoner, hva tenker dere? 

Anonymkode: 75f13...e26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gir mening. Synes selv det gjør vondt å fryse. Det er kaldt i helvette, pleier jeg å si. Vi har et dårlig isolert hus og en kjeller som ikke er i bruk. Så det er ganske kaldt i etasjen i faktisk bruker også. Med mindre vi fyrer opp. 

Kroppen gir litt i dvale når det er kaldt og mørkt. Så det krever litt ekstra å motivere seg til bevegelse.. 

Hva med 5-10 minutters yoga/fri bevegelse foran peisen idet du har fyrt opp? Gjør det til en greie. Fyre opp OG bevege seg litt. Jeg pleide å nyte morgenkaffen med 10-20 minutter med yoga en periode. Vekker kroppen og får opp varmen, strekke og tøye litt der det er stivt. 

Ellers går jeg ikledd tjukke gensere og raggsokker hjemme. 

Fy faen så digg det skal bli med sommer.

• Hjerte 1
Skrevet
blåbærpai skrev (12 minutter siden):

Fy faen så digg det skal bli med sommer.

Det er kaldt i helvete, HAHA, det tror jeg stemmer 😄

Anonymkode: 75f13...e26

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...